گروه خودرو- با توجه به اینکه بحث واردات خودرو توسط مجلس به تأیید رسید، بنابر آن شد که شرایط اعلامی که قانونگذار آنها را تصویب کرده است این روند واردات را برای مصرفکننده تسهیل نماید تا شاهد بازیگری دوباره مافیا درخصوص واردات خودروهای دستدوم نباشیم. اما با ارسال این مصوبه به دولت ظاهراً دولتمردان که […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه بحث واردات خودرو توسط مجلس به تأیید رسید، بنابر آن شد که شرایط اعلامی که قانونگذار آنها را تصویب کرده است این روند واردات را برای مصرفکننده تسهیل نماید تا شاهد بازیگری دوباره مافیا درخصوص واردات خودروهای دستدوم نباشیم. اما با ارسال این مصوبه به دولت ظاهراً دولتمردان که قرار بود طی چند روز گذشته آییننامه واردات خودروی کارکرده را به تصویب برسانند اما همچنان خبری از آن نیست و اخبار واصله حاکی از آن است که بندهایی در آییننامه توسط دولت دچار تغییرات شده که با توجه به این تغییرات عملاً روند واردات خودروهای کارکرده نیز مانند خودروهای صفرکیلومتر خواهد شد و شاهد اتفاق شایانی در این حوزه نخواهیم بود. به گزارش مناقصهمزایده، بر همین اساس طبق اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد، حال مجدد دولت چهار تغییر مهم در این آییننامه ایجاد کرده است. در اوایل ماه جاری معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت،معدنوتجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ارسال کرد؛ این آییننامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد. اما تغییرات در این خصوص چیست؟ در وهله اول قرار بود واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است؛ براساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی میتوانند خودروی دستدوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند. بر این اساس بندی که طی ماههای گذشته واکنشهای زیادی را به همراه داشته و بحث بر سر آن بسیار بوده (هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده)، از آییننامه حذف شده است. تغییر دوم این آیین، در موضوع منشأ ارز واردات خودروهاست؛ طبق آنچه که در آییننامه مصوب شده، آمده بود، ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری، ارز منشأ خارجی مورد تأیید بانک مرکزی، امکان تأمین داشت، اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تأمین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته است. بدینترتیب با ارز منشأ خارجی میتوان خودرو وارد کرد، اما دارندگان ارز در داخل کشور نمیتوانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند. دیگر تغییر متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده، بر احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی اشاره دارد؛ با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودروهای وارداتی سرقتی باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، طبق تغییرات حاصل شده در آییننامه مذکور، مسئولیت حقوقی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خودروهای کارکرده وارداتی برعهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود. در نهایت هم آخرین تغییر، مربوط به سقف حجم موتور خودروهاست. در حالیکه در آییننامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی اعلام نشده بود، حال در تغییرات جدید تأکید شده که تنها خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سیسی اجازه ورود به کشور دارند. یادآوری میشود که براساس آنچه که از متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده منتشر بوده، شرایطی از جمله عمر حداکثر پنج سال، آماده استفاده عادی توسط کاربر، اعلام درخواست رسمی برای اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاطی، ارائه تعهدنامه متقاضی و ارائه ضمانت خدمات پس از فروش از دیگر بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده به کشور است.
دیدگاه بسته شده است.