مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل

بیش از ۷ هزار کیلومتر طرح آزادراهی در حال ساخت است

آزادراه‌های کشور امسال به ۳۰۰۰ کیلومتر می‌رسد محمد قره‌داغلی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، با اعلام اینکه با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان طول آزادراه‌های تکمیل شده به سه‌هزار و پنج کیلومتر می‌رسد، گفت: از ۲۴طرح آزادراهی به طول هفت‌هزار کیلومتر، یک‌هزار و ۳۸ کیلومتر در حال ساخت است و مطالعه یک‌هزار و ۸۸۰ کیلومتر […]

آزادراه‌های کشور امسال به ۳۰۰۰ کیلومتر می‌رسد

محمد قره‌داغلی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، با اعلام اینکه با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان طول آزادراه‌های تکمیل شده به سه‌هزار و پنج کیلومتر می‌رسد، گفت: از ۲۴طرح آزادراهی به طول هفت‌هزار کیلومتر، یک‌هزار و ۳۸ کیلومتر در حال ساخت است و مطالعه یک‌هزار و ۸۸۰ کیلومتر آن نیز تکمیل شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ در نشست خبری، گفت: حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مسیرهای ریلی جاده‌ای و آزادراهی در دست ساخت است که سه‌هزار و ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی و یک‌هزار و ۳۸ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی و بیش از شش‌هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: امسال پنج پروژه در بخش آزادراه‌ها هدف‌گذاری شده که در دست ساخت است و همچنین در پیوست قانون بودجه ۲۴ طرح آزادراهی به طول چهارهزار کیلومتر وجود دارد که باید احداث شود. وی افزود: از این تعداد دوهزار و ۷۰۳ کیلومتر در حال بهره‌برداری است و با بهره‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر آزادراه شیراز-اصفهان طول آزادراه‌های بهره‌برداری شده به سه‌هزار و پنج کیلومتر خواهد رسید. خادمی؛ بیان کرد: با افتتاح آزادراه شیراز -‌اصفهان ۹ درصد به طرح‌های آزادراهی کشور افزوده می‌شود. وی درباره میزان بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران، بیان کرد: ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم به علاوه ۷۰۰۰ میلیارد تومان بدهی که هنوز صورت‌ وضعیت آن به ما اعلام نشده، در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم که ۴۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به آزادراه‌هاست. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، تأکید کرد: هفت‌هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان سه‌هزار و پنج‌کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و چهار هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است. وی اظهار کرد: از ۲۴طرح آزادراهی به طول هفت‌هزار کیلومتر، یک‌هزار و ۳۸ کیلومتر در حال ساخت است، یک‌هزار و ۸۸۰ کیلومتر مطالعه آن تکمیل شده و فراخوان برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌‌ها منتشر شده و آمادگی انجام پروژه‌های مشترک در این خصوص وجود دارد. همچنین سه‌هزار و پنج‌کیلومتر بهره‌برداری شده است. خادمی؛ درخصوص پروژه‌های آزادراهی در دست ساخت طی امسال، گفت: افتتاح آزادراه شیراز-‌اصفهان به طول ۱۲ کیلومتر، منجیل-‌رودبار به طول ۸٫۵ کیلومتر، تبریز-‌صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و مراغه-‌هشترود به طول ۳۴ کیلومتر که در مجموع ۲۹۳ کیلومتر می‌شود در برنامه امسال قرار داشت که ۲۱۲ کیلومتر از آن طی این هفته با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد. وی متوسط ساخت آزادراه در کشور را سالانه ۸۶ کیلومتر عنوان کرد. خادمی؛ گفت: در بخش بزرگراهی شش‌هزار کیلومتر در دست ساخت است و در برنامه است که طی امسال تکمیل شود. همچنین در حال‌حاضر ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه داریم و ۱۰ هزار کیلومتر دیگر باید ساخته شود تا به تعادل در حمل‌ونقل جاده‌ای دست پیدا کنیم. وی تصریح کرد: امسال ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه بهره‌برداری می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، درخصوص پروژه‌های ریلی این شرکت، گفت: برای امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی در برنامه بهره‌برداری قرار دارد که این پروژه‌ها شامل بستان‌آباد-‌تبریز، همدان-‌سنندج، رشت-‌کاسپین و راه‌آهن اردبیل است. پروژه بستان‌آباد-‌تبریز بهره‌برداری شده و پروژه راه‌آهن همدان-‌سنندج به‌زودی آماده می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. وی متوسط ریل‌سازی در کشور را سالانه ۱۹۹ کیلومتر اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی طی امسال به دو برابر احداث سالانه ریلی دست خواهیم یافت. وی بیان کرد: آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه، تصریح کرد: این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد. خادمی؛ با بیان اینکه این آزادراه تکمیل‌کننده بخشی از راهگذر شمال-‌جنوب است، گفت: بلند‌ترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و شش قطعه از هشت قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه۸ آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. وی تأکید کرد: برای ساخت این آزادراه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.