عملیات اکتشافی ۲۰ معدن سنگ آهن در آذربایجان غربی

    اکبر طاهری از وجود ۱۵ فقره معدن سنگ آهن دارای پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت صنعت سنگ آهن استان اظهار کرد: براساس آمار، تعداد معادن سنگ آهن دارای پروانه بهره‌برداری در استان […]

 

 

اکبر طاهری از وجود ۱۵ فقره معدن سنگ آهن دارای پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت صنعت سنگ آهن استان اظهار کرد: براساس آمار، تعداد معادن سنگ آهن دارای پروانه بهره‌برداری در استان ۱۵ فقره است که ذخایر شناسایی شده قطعی این تعداد حدود ۷ میلیون و ۶۳۰ هزار تن بوده و ذخایر احتمالی آن حدود ۱۴ میلیون تن است.

وی با بیان این که نوع ماده معدنی سنگ آهن استان هماتیت و منیتیت است، افزود: نوع عیار در ماده معدنی هماتیت ۴۰ تا ۴۵ درصد و در ماده معدنی مگنتیت بالای ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: علاوه بر ۱۵ فقره معدن دارای پروانه بهره‌برداری، حدود ۲۰ فقره دیگه در حال عملیات اکتشافی بوده و با مشخص شدن کمیت، کیفیت و ذخیره معادن اقدام به صدور پروانه بهره‌برداری خواهد شد.

به گفته وی با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی و نداشتن فروش مناسب در بازار‌های داخلی بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به کاهش و تولید اقدام کردند، افزود: از این رو سازمان به منظور جلوگیری از تعطیلی معادن و بیکاری نیروی انسانی فعال در معادن به تشکیل جلسات متعدد با حضور صاحبان صنایع معدنی، اکتشاف‌کنندگان و دارندگان پروانه بهره‌برداری و جلوگیری از رکود حاکم بر اقتصاد صنعت سنگ آهن، ایجاد ارتباط بین بهره‌برداران و صاحبان صنایع معدنی جهت ارایه راهکار مشخص، توازن اطلاعات فیمابین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و استفاده بهینه از پتانسیل استان جهت فعال کردن معادن اقدام کرده است.

طاهری ادامه داد: ایجاد واحد‌ها، تأمین نیاز واحد‌های مصرفی با احداث واحد‌های فرآوری مواد معدنی و تشکیل زنجیره تولید از اکتشاف تا مرحله فرآوری عملی برای جلوگیری از تعطیلی معادن و بیکاری معدن کاران به صورت منسجم دنبال شده است.

وی اعلام کرد که به تشکیل کنسرسیوم برای معادن سنگ‌آهن اقدام کرده که هدف از آن رفع مشکلات بهره‌برداران و صاحبان صنایع معدنی و فعال نمودن معادن راکد سنگ‌آهن و نیز احداث واحد تولید کنسانتره سنگ آهن بوده که با توجه به ذخایر محدوده هر معدن و نیز نیاز به سرمایه‌گذاری فراوان از عهده تک‌تک معدن‌داران خارج بوده که متأسفانه با وجود تلاش فراوان سازمان، راه‌اندازی کنسرسیوم در استان محقق نشد چرا که بیش‌تر صنایع به لحاظ بنیه ملی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه بوده‌اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: با وجود پتانسیل معدنی در استان واحدهای فرآوری همچنان با کمبود سرمایه مواجهند که در این راستا تلاش‌های فراوانی من‌جمله اخذ اعتباراتی در حدود ۲۰۰ میلیارد ریال جهت ایجاد زیر ساخت‌های بخش معدن استان در جهت احداث و آسفالت راه‌های ارتباطی معادن استان در مناطقی که دارای مجتمع‌های معدنی هستند.

 

وی تصریح کرد: هماهنگی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان و اداره کل منابع طبیعی جهت احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی در سر معادن انجام گرفته که جهت حمایت از ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی پیشنهاداتی نیز به منظور تسهیل در امور وزارت متبوعه منعکس شده است.