مجتبی قدیری طرح برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی با هزاران اما و اگر و مخالفت در مهرماه سال جاری آغاز شد. قبل از آغاز طرح، شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی بودیم با این ادعا که عرضه به نسبت تقاضا محدود شده است و کالای قاچاق نه تنها بخش مهمی از عرضه […]
مجتبی قدیری
طرح برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی با هزاران اما و اگر و مخالفت در مهرماه سال جاری آغاز شد. قبل از آغاز طرح، شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی بودیم با این ادعا که عرضه به نسبت تقاضا محدود شده است و کالای قاچاق نه تنها بخش مهمی از عرضه موجود در بازار بود، بلکه رقیب سرسختی برای کالاهای غیرقاچاق بوده که باعث پایین نگهداشته شدن قیمتها میشد.
با شروع طرح، شاهد این بودیم که برخی ادعا داشتند عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی رخنه کرده است و این روزها شاهد عرضه فراوان کالای قاچاق در فضای مجازی هستیم. هر چند که از نظر کارشناسان امر، این موضوع نمیتواند صحت داشته باشد؛ چرا که حجم بازار فضای مجازی به نسبت بازارهای فضای حقیقی ۵ درصد است. لذا بازار ۵ درصدی نمیتواند بهطور ناگهانی رشد دو برابری داشته باشد و اگر قرار است چنین رشدی را در فضای مجازی مشاهده کنیم، باید حداقل فروشگاههای اینترنتی رشد ۱۰ تا ۲۰درصدی را داشته باشند؛ با توجه به اینکه کسب مجوزهای لازم مثل «اینماد» و دریافت درگاه بانکی برای سایتها، زمانبر است و کاربران به راحتی از سایتهای فاقد نماد اعتماد الکترونیکی خرید نمیکنند، این سخنان مغلطهکاری است.
در کنار این به در و دیوار زدنها که از سوی برخی مسؤولان اجرایی این طرح دیده شده، برخی دیگر از مسؤولان از موفقیت طرح میگویند و اینکه حجم کالای قاچاق در واحدهای صنفی کاهش پیدا کرده است و ۸۰درصد کالای قاچاق از بازار جمع شده است! باید از این عزیزان پرسید «قسم حضرت عباس شما را باور کنیم یا دم خروس را»؟ چگونه ادعا دارید که ۸۰ درصد کالای قاچاق از بازار جمعآوری شده است در حالی که گفته میشود ۹۸ درصد کالاهای قاچاق در فروشگاههای مجازی به فروش میرسد.
یعنی بازارهای فضای مجازی جدا از بازارهای کشور است؟ و این خرید فروش در فضای مجازی وابسته به فضای حقیقی نیست؟ مثلاً یخچال قاچاق فروخته شده در سایتهای فروشگاهی آنلاین به چه صورت و چگونه و از کجا به دست مشتری رسیده است؟ این مغلطهکاری برخی مسؤولان کار همان سفسطهگران سوفسطایی است که در یونان باستان میزیستند و به راحتی در ازای دریافت وجهی سفسطه را آموزش میدادند.
در جدیدترین اظهارنظر نیز گفته شده است در پی طرح برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی، شاهد شوهای خانگی هستیم که در راستای فروش کالای قاچاق برگزار میگردد. این اظهارنظرها یعنی اینکه طرح برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی یک طرح کارشناسی شده برای مبارزه با قاچاق کالا نبوده است و این ادعا که ۸۰درصد کالای قاچاق از بازار جمعآوری شده، درست نمیباشد؛ چرا که این ۸۰ درصد کالای قاچاق پنهان شده و از جای دیگری که تحت نظارت اصناف نیست سر درآورده است. به قولی، دم خروس این طرح بنا بر گفته خود مسؤولان، بسیار مشهود و نمودار است و قسم حضرت عباس این عزیزان را نمیتوان باور کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.