سهم ۵۰ درصدی صادرات ماشین‌آلات چینی به ایران

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات ‌و پژوهش‌های بازرگانی مطرح ‌کرد سهم ۵۰ درصدی صادرات ماشین‌آلات چینی به ایران عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات ‌و پژوهش‌های بازرگانی با بیان این‌که چین یک ششم تجارت دنیا را انجام می‌دهد، گفت: ۵۰ درصد صادرات چین به ایران مربوط به ماشین‌آلات، ۱۵ درصد فلزات و مابقی مربوط به محصولات […]

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات ‌و پژوهش‌های بازرگانی مطرح ‌کرد

سهم ۵۰ درصدی صادرات ماشین‌آلات چینی به ایران

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات ‌و پژوهش‌های بازرگانی با بیان این‌که چین یک ششم تجارت دنیا را انجام می‌دهد، گفت: ۵۰ درصد صادرات چین به ایران مربوط به ماشین‌آلات، ۱۵ درصد فلزات و مابقی مربوط به محصولات پتروشیمی است.

به گزارش ایمنا، مسعودکمالی‌اردکانی با اشاره به اهمیت بازار چین و نقش آن در اقتصاد جهانی اظهار‌کرد: پتانسیل صادراتی ایران به چین، چگونگی دسترسی به تولیدکنندگان معتبر چینی و هشدارهای لازم برای تجارت با شرکت‌های چینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که چین، با یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون نفر جمعیت دارای ۷۰ میلیون نفر مسلمان است، گفت: سهم بخش صنعت این کشور در تولید ناخالص داخلی ۴۰ درصد، بخش خدمات ۵۰ درصد و بخش کشاورزی ۱۰ درصد است.

کمالی‌اردکانی افزود: تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۵ به بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات‌ و پژوهش‌های بازرگانی گفت: چین از سال ۲۰۰۹ به اولین صادرکننده و دومین وارد‌کننده جهان تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که واردات این کشور در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است، تصریح ‌کرد: این در حالیست که تجارت دنیا در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۱۵ درصدی روبرو بوده ولی در چین این رقم ۸ درصد کاهش داشته است.

کمالی‌اردکانی با اشاره به مقصدهای مهم صادراتی چین، گفت: هنگ‌کنگ، آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و هلند مهم‌ترین مقاصد صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ۵۰ درصد صادرات این کشور به ماشین‌آلات، ۱۳ درصد منسوجات، ۷ درصد فلزات، ۵ درصد محصولات شیمیایی و ۲۵ درصد به سایر کالا‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: کره‌جنوبی، ژاپن، آمریکا، استرالیا، آلمان، تایوان و ژاپن بیش از ۴۵ درصد از بازارهای وارداتی این کشور را در اختیار دارند.

وی تصریح‌کرد: ایران در زمینه واردات سوخت‌های معدنی، سنگ‌های ساختمانی، مواد شیمیایی و پتروشیمی با چین در ارتباط است.

کمالی با بیان این‌که چین یک ششم تجارت دنیا را انجام می‌دهد، گفت: این کشور در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز فعال است و در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است.

وی با بیان این‌که رشد اقتصادی چین در سال‌های اخیر کاهش یافته است، گفت: این کاهش، پدیده‌ای ساختاری است و در واقع دولت چین، بیش از آن‌که به دنبال رشد اقتصادی باشد اصلاحات اقتصادی را مورد هدف قرارداده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات‌ و پژوهش‌های بازرگانی گفت: رهبران چین در ۳ دهه گذشته همگی توسعه‌گرا بوده‌اند و براساس رویکردهای سیاست‌گذاری در چین هرگونه تغییرات ناگهانی در سیاست‌های این کشور دور از تصور است.

وی افزود: اقتصاد چین در آینده افول نخواهد کرد بلکه از مرحله‌ای به مرحله دیگر توسعه وارد خواهد شد.

کمالی با بیان این‌که بدون شک چین یکی از گزینه‌های ایران پس از تحریم‌هاست، گفت: غرب مدت‌‌ها از ایران دور بوده و حضور مجدد آن‌‌ها در اقتصاد کشور زمان بر خواهد بود، علاوه بر این‌که چین بزرگ‌‌ترین خریدار نفت ایران بوده و مقادیر زیادی از ارزهای خارجی ایران نزد چین است؛ همچنین از نظر فناوری در بعضی از حوزه‌ها به این کشور وابسته شده‌ایم.

وی تصریح‌کرد: در دوران پسابرجام، شرکت‌های تراز اول چینی که به‌طور عمده با غرب مراوده دارند و به دلیل تحریم‌ها با ایران کار نمی‌کردند، وارد ایران شوند.

رایزن سابق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در چین با بیان این‌که نباید انتظار رشد اقتصاد ایران به اندازه چین را داشت، گفت: نظام سیاسی این کشور بسیار متمرکز و خردگراست و همچنین چینی‌‌ها برخلاف ایرانی‌‌ها از لحاظ فرهنگی بسیار فرمان‌بر و تابع هستند.

وی با بیان این‌که ۳۰ درصد واردات چین از سایر کشورها، در زمینه سوخت‌های معدنی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، مواد معدنی و سنگ‌های ساختمانی و مواد پلاستیکی است، افزود: ۹۰ درصد واردات چین به ایران را این گروه تشکیل می‌دهند.

کمالی، پتانسیل‌های صادراتی ایران به چین را متعلق به فرش‌دستباف‌ و ماشینی، صنایع‌دستی، مواد غذایی، خشکبار، شیلات، گیاهان دارویی، زعفران، محصولات پتروشیمی، سنگ‌های تزیینی و مواد معدنی، چرم، خدمات گردشگری و فنی مهندسی ذکر کرد.

وی با بیان این‌که بیش از ۲۵ درصد تولید جهان در چین انجام می‌شود، گفت: عواملی همچون اتخاذ سیاست درهای باز، ارتقای سرمایه انسانی و مهارت‌های مدیریتی نوین، نیروی کار ارزان و تولید انبوه محصولات با ارزش‌افزوده کم و مورد نیاز مردم، چین را به‌کارخانه تولید جهان تبدیل کرده است.

کمالی با هشدار به تجار و صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، گفت: به منظور جلوگیری از کلاهبرداری و برای تجارت با شرکت‌های چینی هدف خود را شناسایی و یک شریک مطمئن تجاری انتخاب کنید.

 

وی گفت: زمان تأسیس شرکت در چین بین ۴ تا ۶ ماه و در بعضی مواقع یک‌سال است و نیازمند هماهنگی با ۱۷ نهاد دولتی و تهیه بیش از ۳۰ مدرک و سند است.