هزینه تولید بالا و قیمت‌های غیررقابتی امکان صادرات را از ما گرفته است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران‌ هزینه تولید بالا و قیمت‌های غیررقابتی امکان صادرات را از ما گرفته است کاوه زرگران با بیان این‌که در این دوره بسیاری از کشور‌ها سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های بزرگ صادراتی برای به دست آوردن بازار روسیه صورت دادند تا از این فرصت استفاده کنند، گفت: حاصل […]

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران‌

هزینه تولید بالا و قیمت‌های غیررقابتی امکان صادرات را از ما گرفته است

کاوه زرگران با بیان این‌که در این دوره بسیاری از کشور‌ها سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های بزرگ صادراتی برای به دست آوردن بازار روسیه صورت دادند تا از این فرصت استفاده کنند، گفت: حاصل این اتفاق این بود که ما نه تنها از فرصت شکل‌گرفته در رقابت با رقبای آماده و بزرگ‌تر استفاده نکردیم که آن‌‌ها حتی بخشی از بازار قدیمی ما را نیز از آن خود کردند و جای ما را هم گرفتند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت اتاق بازرگانی تهران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران اظهار کرد: در چند سال گذشته فعالان اقتصادی و دولت نه تنها از فرصت حضور پررنگ‌تر اقتصادی کشور در روسیه و بازار این کشور استفاده نکرده که در بخش‌هایی سهم خود از این بازار را هم از دست داده‌اند.

وی افزود: باتوجه به کاهش سطح روابط سیاسی بین ترکیه و روسیه از یک‌سو و تحریم‌های اقتصادی روسیه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به دلیل جنگ اوکراین از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان، فرصت مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی ایران در بازار روسیه در دو سال گذشته شکل گرفته است.

اما کاوه زرگران اعتقاد دارد این فرصت سوخته و از دست رفته است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: به‌طور کلی در دو الی ۳ سال گذشته حجم تجارت ما با روسیه چه در صادرات و چه واردات سیر نزولی داشته است. این کاهش در صادرات‌‌و واردات هم شامل صنایع غذایی می‌شود و هم صنایع دیگر.

وی در ادامه گفت: ما در این مدت بخشی از فرصت‌هایی که در گذشته شکل دادیم و به دست آورده بودیم را هم از دست داده‌ایم؛ بخشی از این به شرایط تحریم روسیه بر می‌گردد که در این کشور هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است؛ زیرا ارزش روبل در مقایسه با ارزهای دیگر از جمله دلار پایین آمده است و دیگری هم این است که ما سیاست‌گذاری‌های صحیح برای حضور در این بازار را نداشته‌ایم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ‌و صنایع غذایی اتاق تهران با اشاره به این‌که در این دوره کشور‌ها و رقبای دیگری هم بودند که برای به دست آوردن بازار روسیه تلاش می‌کردند و روی این بازار سرمایه‌گذاری کردند، گفت: در این دوره بسیاری از کشور‌ها سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های بزرگ صادراتی برای به دست آوردن بازار روسیه صورت دادند تا از این فرصت استفاده کنند و حاصل این اتفاق این بود که ما نه تنها از فرصت شکل‌گرفته در رقابت با رقبای آماده و بزرگ‌تر استفاده نکردیم که آن‌‌ها حتی بخشی از بازار قدیمی ما را نیز از آن خود کردند و جای ما را هم گرفتند.

وی در پاسخ به این‌که آیا کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران درباره حضور فعال‌تر بخش خصوصی در بازار روسیه برنامه‌ریزی انجام داده یا با دولت مذاکراتی را در این باره صورت داده است، گفت: کمیسیون کشاورزی اتاق برنامه‌ریز نیست و بخش خصوصی است که شرکت‌هایش را باید فعال‌تر کند؛ به اعتقادم در حوزه صادرات کشاورزی معضل اصلی بالا بودن قیمت تمام شده است، متأسفانه سیاست‌های ۳، ۴ ساله اخیر دولت برای حمایت از کشاورزی باعث شده که قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کند و محصول تولیدی قیمت بالایی داشته باشد و در نتیجه ما مزیت رقابتی نداریم و نمی‌توانیم در بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم و موفق عمل کنیم که این را آمار‌ها نیز به خوبی نشان می‌دهند.

 

او در ادامه راهکارهایی برای رشد صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ارایه کرد و گفت: تا زمانی که برای صادرات یک یارانه صادراتی که باعث شود قیمت ما توجیه اقتصادی بیاید و کاهش پیدا کند، نداشته باشیم شرایط تفاوت نخواهد کرد و این هم شامل بازار روسیه می‌شود و هم بازارهای دیگر کشورها.