پرداخت معوقات دولت در بودجه ۹۶ گنجانده شود

 محمد امیرزاده مطرح کرد پرداخت معوقات دولت در بودجه ۹۶ گنجانده شود عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که پیشنهاد ما به‌عنوان فعال بخش خصوصی این است که دولت معوقات خودش را به افراد و شرکت‌ها پرداخت کند، گفت: امسال دولت یازدهم باید آخرین بودجه‌اش را تحویل مجلس دهد. بودجه‌ای که می‌تواند خاطره دولت […]

 محمد امیرزاده مطرح کرد

پرداخت معوقات دولت در بودجه ۹۶ گنجانده شود

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که پیشنهاد ما به‌عنوان فعال بخش خصوصی این است که دولت معوقات خودش را به افراد و شرکت‌ها پرداخت کند، گفت: امسال دولت یازدهم باید آخرین بودجه‌اش را تحویل مجلس دهد. بودجه‌ای که می‌تواند خاطره دولت یازدهم را برای فعالان بخش خصوصی به خاطره‌ای خوب تبدیل کند یا آن‌‌ها را با مشکلات بیش‌تری همراه کند.

محمدامیرزاده، در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران تصریح ‌کرد: البته که مقداری از خاطره خوش بودجه به نحوه اجرای و تخصیص اعتبارات برمی‌گردد. اعتباراتی که اصولاً هم داده نمی‌شود. مثل مشوق‌های صادراتی که در بودجه سال ۹۵ گنجانده‌شده بود اما بعد از گذشت ۹ ماه از سال هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

وی افزود: به گفته فعالان اقتصادی اگر قرار است سال ۹۶ تغییری در اقتصادی و وضعیت فعالان اقتصادی رخ دهد، یکی از اصولی که دولت باید به آن توجه کند مسأله واقعی دیدن بودجه است. چرا که در غیراین‌صورت مانند امسال و سال‌های گذشته، تغییری رخ نخواهد داد.

به گفته امیرزاده اگر دولت این معوقات را پرداخت کند، خودبه‌خود رونق اقتصادی هم حاصل می‌شود.

وی ادامه ‌داد: زمانی که دولت معوقات را به افراد و تولیدکنندگان بدهد، آن‌‌ها بیش‌تر تولید می‌کنند و درآمد بیش‌تری به دست می‌آورند. زمانی که تولیدکنندگان درآمد بیش‌تری داشته باشند، کارگران هم دستمزدهای به‌موقع و خوبی می‌گیرند. به‌این‌ترتیب قدرت خرید مردم بالا می‌رود و تقاضا هم قدرت پیدا می‌کند تا بتواند تولید مازاد را از انبار‌ها بیرون بکشد. به‌این‌ترتیب است که چرخش زنجیره کامل می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: به‌هرحال زمانی که دولت معوقات را پرداخت نکند، دست تولیدکننده هم خالی می‌ماند. یا مجبور می‌شود تعدیل نیرو انجام دهد یا کارخانه‌اش را تعطیل کند. این میان هم کارگر صدمه می‌بیند. چراکه یا بیکار شده و یا درآمدش کاهش پیداکرده است. وقتی هم که کارگر پولی نداشته باشد، خریدی هم نمی‌تواند انجام دهد. به‌این‌ترتیب تمام این مسایل زنجیروار به یکدیگر وصل هستند. برای حل مشکلات باید تمام این موضوعات را در یک پکیج دید.

امیرزاده همچنین به موارد دیگر در بودجه اشاره کرد و گفت: در بودجه امسال، دولت مشوق‌های صادراتی را منظور کرده بود. به‌هرحال مشوق صادراتی به رقابتی شدن صادرات و محصولات ایرانی کمک می‌کند. چراکه به این شکل قیمت محصولات ایران کاهش پیدا می‌کند. اما آلان با نبودن این مشوق‌ها، صادرکنندگان ایرانی تنها با عدد ناچیزی میدان رقابت را از دست می‌دهد.

 

وی ادامه‌داد: مشوق‌های صادراتی باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس بیش‌تری به صادرکنندگان داده شود. البته که الان صادرکنندگان برسر یک‌سری آیین‌نامه‌های این مشوق اختلاف‌نظر دارند و به نظر ما این موضوع قابلیت اجرایی ندارد.