معضل انفجار خودروهای دوگانه‌سوز قابل حل است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG ، در نشستی خبری با بیان اینکه در حال‌حاضر ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخت‌رسانی به هشت میلیون خودرو را در روز دارند، اظهار داشت: کل ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز کشور چهار تا ۴٫۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد می‌شود. البته آمار دقیقی در این زمینه […]

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG ، در نشستی خبری با بیان اینکه در حال‌حاضر ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت CNG در کشور داریم که ظرفیت سوخت‌رسانی به هشت میلیون خودرو را در روز دارند، اظهار داشت: کل ناوگان خودروهای دوگانه‌سوز کشور چهار تا ۴٫۵ میلیون دستگاه خودرو برآورد می‌شود. البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما براساس برآوردها، نسبت به ظرفیت سوخت‌رسانی CNG‌ در کشور، چهار میلیون خودروی گازسوز کم داریم. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن جوهری؛ با بیان اینکه در بخش CNG با مشکل توسعه نامتوازن روبه‌رو هستیم، گفت: در بخش عرضه زیرساخت‌‌‌‌ها و تعداد جایگاه‌ها را افزایش دادیم، اما در بخش تقاضا چه به صورت کیفی و چه به صورت کمی، کم‌کاری داشته‌ایم. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، ادامه داد: در بخش کمی، تعداد خودروهای گازسوز سال‌هاست که افزایش چندانی نیافته و در بخش کیفی نیز بحث ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز مطرح است که هیچ‌کاری در این زمینه انجام نشده است. وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ با دستور دادستان کل کشور، وزارت کشور به موضوع ایمنی ورود کرد، گفت: در آن سال شاهد بودیم که به مدت یک‌سال آمار حوادث انفجار مخازن در زمان سوختگیری کاهش یافت. جوهری؛ ادامه داد: در دی‌ماه سال ۹۷ سازمان شهرداری‌‌‌‌ها و دهیاری‌های کشور آزمون دوره‌ای معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز غیرکارخانه‌ای را متوقف کرد و انگار خودروهای تبدیل کارگاهی دوگانه‌سوز که تعداد زیادی از خودرو‌‌‌ها را شامل می‌شوند از این تاریخ از معاینه فنی معاف شدند. وی تصریح کرد: ۲۵ اسفند سال ۹۷ مصوبه‌ای از هیئت وزیران داشتیم که در چند بند وزارت نفت را موظف کرده بود با همکاری وزارت صمت نسبت به هوشمندسازی عرضه CNG اقدام کند و در جایگاه‌ها دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا نصب شود، بعد از آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح هوشمندسازی به‌گونه‌ای نوشت که به‌جای محوریت ایمنی خودروها، موضوع پرداخت الکترونیکی محوریت پیدا کرد و اجرای آن را نیز به بانک‌ها واگذار کرد و به‌خاطر این تغییرات، آنقدر طرح بزرگ و پرهزینه شد که بعد از پنج سال هیچ اقدامی برای اجرای این طرح صورت نگرفته است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG ادامه داد: متأسفانه هرازگاهی شاهد انفجار مخازن سوخت خودرو‌‌‌ها در زمان سوختگیری هستیم و در هفته گذشته نیز سه نفر از هموطنان‌مان در دو انفجار صورت گرفته، جان خود را از دست دادند و خسارات زیاد مالی به جایگاه‌ها وارد شد. وی گفت: انفجار این مخازن، مالکان خودروهای دوگانه‌سوز را نگران می‌کند، خودروهای CNGسوز خودروهای ایمنی هستند به‌شرط آنکه آزمون‌های دوره‌ای مخازن آن‌‌‌ها سر موعد انجام شود. جوهری؛ با بیان اینکه اگر از مراکز معاینه فنی و جایگاه‌ها به‌عنوان گلوگاه ایمنی عرضه CNG‌ استفاده کنیم، در مدت زمان کوتاهی مشکل ناایمن بودن خودروهای دوگانه‌سوز قابل حل است، خاطرنشان کرد: سال ۹۴ بالغ بر ۴۵۰ آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد در آزمون‌های دوره‌ای مخازن ایجاد شد اما با عدم استفاده از این ظرفیت، بسیاری از آزمایشگاه‌ها ورشکسته شدند و بخش خصوصی سرمایه‌گذار با دیدن این شرایط، رغبتی به سرمایه‌گذاری دوباره در این عرصه نخواهد داشت. وی ادامه داد: در بحث راهکارها، مردم باید در زمان سوختگیری در جایگاه CNG مراقبت کنند که تمام سرنشینان از خودرو خارج شوند و راننده خودرو نیز فاصله ایمنی با خودرو را حفظ کند، در چنین شرایطی حتی در صورت بروز حادثه، تلفات جانی نخواهیم داشت. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور، تصریح کرد: اگر دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه‌ها نصب شود، امکان جلوگیری از سوختگیری خودروهای ناایمن با شناسایی آن‌‌‌ها وجود دارد و به مالکان خودروهایی که نیاز به تست مخازن آن‌‌‌ها وجود دارد، می‌توان اطلاع‌رسانی به‌موقعی انجام داد. وی افزود: از سال ۱۳۹۷ خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی، فقط قسمت بنزینی آن‌‌‌ها مورد معاینه فنی قرار می‌گیرد و بخش مربوط به سوخت CNG به‌خاطر محدودیت در سامانه سیمفا، معاینه نمی‌شود که سازمان شهرداری‌‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند. جوهری؛ تصریح کرد: در مصوبه شورای‌عالی اقتصاد قرار شد مخازن خودروهای تاکسی به‌صورت رایگان عوض شود، اما این اقدام مثبت، کافی نیست و باید این شرایط برای تمام خودرو‌‌‌ها برقرار شود؛ چرا که بسیاری از مالکان خودروهای دوگانه‌سوزی که زمان انقضای مخزن خودروی آن‌‌‌ها گذشته، به‌خاطر هزینه بالای تعویض مخزن و عدم توانایی در تأمین این هزینه، برای تعویض مراجعه نمی‌کنند. وی ادامه داد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دولتی از جمله وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت کشور و سازمان استاندارد در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز از مشکلاتی است که باید رفع شود چرا که این مشکل، تبدیل به بحران شده و امروز بالغ بر یک میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور داریم که مخزن آن‌‌‌ها فرسوده و نیازمند تعویض است. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور، با بیان اینکه مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده که به ترک فعل صورت گرفته توسط دستگاه‌های دولتی در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز ورود کنند، گفت: اگر خودرویی نیاز به تعویض مخزن داشته باشد، بین هفت تا ۱۲ میلیون تومان هزینه باید بپردازد که به این هزینه، هزینه‌های مربوط به دستمزد نیز اضافه می‌شود. به گفته وی؛ مهم‌‌‌ترین مشکل صنعت CNG، کمبود و کاهش تقاضا در بخش CNG‌ است به‌طوری که امسال شاهد کاهش ۱۷ درصدی مصرف روزانه CNG‌ در کشور نسبت به سال گذشته هستیم. جوهری؛ اذعان داشت: طبق آخرین ویرایش مصوبه شورای‌عالی اقتصاد، در صورتی که خودروهای عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به ثبت‌نام و تبدیل اقدام نکنند، این ظرفیت برای خودروهای شخصی استفاده می‌شود، سؤال اینجاست وقتی در طی چهار سال گذشته از زمان تصویب این مصوبه تا امروز، از مجموع یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی هدف‌گذاری شده، فقط ۲۰۰ هزار خودرو دوگانه‌سوز شده‌اند، چرا باید شش ماه دیگر برای مراجعه آن‌‌‌ها صبر کرد؟ این مصوبه باید دوباره مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و از همین امروز این فرصت برای خودروهای شخصی بنزین‌سوز نیز فراهم شود تا از ظرفیت این مصوبه استفاده کنند. وی ادامه داد: در دوره سه ماهه اول سال‌جاری، خودروسازان ۲۳ هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز تولید کرده‌‌اند که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۵۰ درصدی داشت؛ اگرچه این اتفاق خوبی است اما اگر با همین روند تولید خودروهای دوگانه سوز ادامه یابد، تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز تولید می‌شود که جوابگوی نیاز کشور نیست. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG‌ کشور، خاطرنشان کرد: راهکار اصلی رفع ناترازی بنزین، استفاده از ظرفیت عرضه CNG در کشور است و دولت بایستی ضمن فراهم کردن شرایط تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز و تولید خودروهای دوگانه‌سوز در داخل کشور، اقدام به واردات خودروهای دوگانه‌سوز با تعرفه صفر نماید و وزیر صمت به‌جای توجه به خودروهای برقی که تا چند سال‌ آینده نیز به نتیجه نمی‌رسد به خودروهای دوگانه‌سوز CNG توجه داشته باشد.