برای کاهش آلودگی هوا باید اتوبوس‌های دودزا از رده خارج شوند

عضو شورای شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا باید اتوبوس‌های دودزا از رده خارج شوند رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر ۶ هزار اتوبوس کم داریم و در این شرایط و با توجه به جمعیت شهر تهران؛ نمی‌توانیم همین اتوبوس‌های فرسوده و دودزا را نیز از رده خارج کنیم. اقبال‌شاکری در […]

عضو شورای شهر تهران

برای کاهش آلودگی هوا باید اتوبوس‌های دودزا از رده خارج شوند

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر ۶ هزار اتوبوس کم داریم و در این شرایط و با توجه به جمعیت شهر تهران؛ نمی‌توانیم همین اتوبوس‌های فرسوده و دودزا را نیز از رده خارج کنیم.

اقبال‌شاکری در گفت‌وگو با ایلنا درباره نقش اتوبوس‌های فرسوده در آلودگی هوا گفت: درصدی از منشأ آلودگی هوا همین اتوبوس‌های دودزا هستند، بنابراین صددرصد این اتوبوس‌‌‌ها باید از دور خارج شوند.

وی با بیان این‌که یکی از راه‌های مقابله با اتوبوس‌های دودزا جایگزینی آنها با اتوبوس‌های جدید است، اظهار کرد: در حال حاضر ۶ هزار اتوبوس کم داریم و در این شرایط و با توجه به جمعیت شهر تهران، نمی‌توانیم همین اتوبوس‌های فرسوده و دودزا را نیز از رده خارج کنیم، زیرا مردم درصف‌های اتوبوس انتظار می‌کشند و از رده خارج کردن این اتوبوس‌‌‌ها به معنای در خیابان ماندن چند ۱۰۰ نفر از شهروندانمان است.

شاکری با تأکید بر این‌که اتوبوس‌های فرسوده نیاز به بازسازی دارند و حدود دو سوم از قیمت اصلی این اتوبوس‌‌‌ها باید خرج بازسازی شود که هزینه سنگین می‌طلبد، اظهار کرد: همچنین ضروری است؛ روی این اتوبوس‌‌‌ها کاتالیست نصب شود که این اقدامی خوب است و ما روی شهرداری برای این اقدام فشار می‌آوریم.

رییس کمیته عمران شورای شهر خاطرنشان کرد: همچنین باید مشکل سوخت را حل کنیم تا این کاتالیست‌‌‌ها بر روی اتوبوس‌‌‌ها به خوبی کار کنند؛ زیرا وقتی درصد اپتال سوخت بالاست؛ کاتالیست به خوبی عمل نمی‌کند.

وی با بیان این‌که خودرو، سوخت و حمل‌ونقل عمومی یک چرخه هستند و باید تکمیل شوند تا بتوانیم ۶۰ درصد از آلودگی هوا را کاهش دهیم، تصریح کرد: وقتی مترو ساخته‌ایم، اما هزار واگن کم داریم؛ مردم باید وسایل خود را بیرون بیاورند و نمی‌توانند؛ منتظر اتوبوس و مترو بمانند این در حالی است که ما فریاد می‌زنیم؛ خودرو تک‌سرنشین بیرون نیاورید.

شاکری در پایان تأکید کرد: کارهای نمایشی به درد نمی‌خورد و عزم ملی و مسؤولانه در برابر سلامت شهروندان ضروری است و بدون چنین عزمی کاری از دست شهرداری کلان‌شهر‌‌ها برنمی‌آید.

بازی خودروسازان و گلایه از عدم نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران از عدم رعایت قانون توسط خودروسازان در مورد نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی گلایه کرد.

وحید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام نصب فیلتر دوده با بیان این‌که روند نصب فیلتر بر روی اتوبوس‌های شرکت واحد بسیار کند است، گفت: کندی روند به دلیل نبود محصول تولید داخل است چرا که باید این فیلتر‌‌ها از خارج کشور خریداری شود که بسیار پردردسر و پر خرج است اما با این حال به دلیل تأثیرشان بر روی سلامتی افراد در دستور خرید قرار دارند.

وی با بیان این‌که مسأله ما تنها نصب فیلتر دوده بر ۱۰۰۰ اتوبوس شرکت واحد نیست بلکه مسأله ما ۱۰۰ هزار خودروی دیزلی است که در شهر تردد می‌کنند و هر روز نیز به تعداد آنها اضافه می‌شود افزود: نکته مهم‌تر از نصب فیلتر دوده، نادیده گرفتن قانون ۳ ساله الزام خودروسازان خودروهای دیزلی به نصب فیلتر دوده کشور است.

وی با اشاره به عدم رعایت این قانون از سوی خودروسازان، اظهار کرد: با این‌که این قانون مصوب شده اما خودروسازان دیزل‌ساز حاضر نیستند آن را اجرایی کنند و جالب است بدانید در دوران پسابرجام، شرکت‌های خودروساز خارجی مثل بنز و… سردمدار عدم نصب فیلتر شدند و معتقدند بدون فیلتر، خودروهایشان را می‌فروشند چراکه می‌خواهند از بازار بکر ما بعد از پسابرجام استفاده کرده و موتور و خودروهایشان را بفروشند و حاضر نیستند به قوانین زیست‌محیطی ما احترام بگذارند و با همراهی وزارت صنعت، می‌خواهند قانون نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی را کنسل کنند.

حسینی با بیان این‌که باید قانونی که با زحمات سازمان حفاظت از محیط‌زیست تصویب شده اجرایی شود، ادامه داد: از مهر امسال باید همه خودروسازان دیزلی تولیدی کشور مجهز به فیلتر باشند و نباید بهانه‌ای آورده شود.

وی با بیان این‌که مهر امسال زمان سررسید اجرای قانون بود اما خودروسازان بهانه می‌آورند که نصب فیلتر سخت، گران و… است، گفت: ما قبول داریم که نصب فیلتر دوده سخت و گران است اما مردم دقت داشته باشند که با دود خودروی دیزلی سرطان ریه، مشکلات قلب و عروق و… را به مردم هدیه می‌دهیم و این درحالی است که استفاده از فیلتر دوده دیزل اجباری است.

هوای تهران جمعه سالم می‌شود

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اعلام این که از روز پنجشنبه(امروز) بارش‌های پراکنده باران و برف در شمال کشور آغاز شده و از شنبه شدت می‌گیرد، گفت: هوای تهران روز جمعه سالم خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفت‌و‌گو با مهر اعلام کرد: شمال کشور اواخر هفته، بارش‌های پراکنده‌ای را شاهد خواهد بود که عمدتاً در سواحل غربی دریای خزر در استان گیلان خواهد بود. بارش خیلی ضعیفی را نیز در آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی و اردبیل خواهیم داشت.

احد وظیفه افزود: برای روز جمعه بارش متوسط در همه سواحل خزر از استان گلستان تا گیلان و اردبیل و در دامنه‌های شمالی البرز رخ خواهد داد. این شرایط مه‌آلودگی و با بارش باران، لغزندگی جاده‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت که مسافران مناطق شمالی کشور باید احتیاط را هنگام رانندگی در جاده‌های کوهستانی مد نظر داشته باشند.

به گفته وی برف تا روز جمعه آن اندازه که اختلال و خطری در جاده‌ها ایجاد کند، رخ نخواهد داد، اما شنبه بارش‌‌‌ها شدت می‌گیرد، در سواحل غربی بارش‌‌ها بیش‌تر خواهد بود و عمدتاً هم به صورت باران و در ارتفاعات بارش برف را خواهیم داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: روز یکشنبه شدت بارش‌‌‌ها کل سواحل شمالی را درگیر خواهد کرد و به شکل خفیف‌تری دامنه‌های جنوبی البرز در سمنان، قزوین، تهران و البرز نیز شاهد بارندگی خواهد بود.

 

وظیفه تصریح کرد: افت شدید دما را هم در این زمان خواهیم داشت و در ارتفاعات بارش عمدتاً به صورت برف خواهد بود و دوشنبه نیز بارش‌‌‌ها به همین صورت ادامه خواهد داشت.