طولانی‌‌ترین آزادراه کشور پس از ۱۳ سال به بهره‌برداری رسید

گروه راه‌وشهرسازی -وزیر راه و شهرسازی، آزادراه شیراز- اصفهان را بزرگ‌ترین پروژه عمرانی پس از انقلاب دانست و گفت: نقش این پروژه در توسعه اقتصادی کشور حائزاهمیت است و باید پشتیبانی‌‌ها برای تکمیل کریدورهای اصلی تداوم داشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در آیین افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان با اشاره به اینکه با افتتاح […]

گروه راه‌وشهرسازی -وزیر راه و شهرسازی، آزادراه شیراز- اصفهان را بزرگ‌ترین پروژه عمرانی پس از انقلاب دانست و گفت: نقش این پروژه در توسعه اقتصادی کشور حائزاهمیت است و باید پشتیبانی‌‌ها برای تکمیل کریدورهای اصلی تداوم داشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهرداد بذرپاش؛ در آیین افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان با اشاره به اینکه با افتتاح این آزادراه ۹ درصد به طرح‌های آزادراهی کشور افزوده می‌شود، بیان داشت: در توسعه خطوط ریلی رشد قابل تأملی حاصل شده و به موازات تکمیل زنجیره مواصلاتی شمال به جنوب، با افتتاح این قطعه ۲۱۲ کیلومتری، نقطه‌ای در اتصال دریا به دریا از طریق جاده به وجود آمده است. وزیر راه و شهرسازی، هزینه و ارزش روز این پروژه را بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد و اضافه کرد: تاکنون هشت‌هزار میلیارد تومان برای این پروژه که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع با سهم ۵۰ درصد مشترک است، صرف شده و توان مهندسی این دو وزارتخانه در اختیار و خدمت این پروژه قرار گرفته است. وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه به این پروژه سه‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است، تأکید کرد: باید با سرعت و جدیت، عقب‌ماندگی‌های این حوزه را جبران کنیم که در این راستا نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با توجه به تأکید رئیس‌جمهور در دستور کار قرار دارد و منابع لازم، به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق می‌شود. وی همچنین، تصریح کرد: باید پشتیبانی‌‌ها برای تکمیل کریدورهای اصلی تداوم داشته باشد و ظرفیت و توان مهندسان ایرانی در راهسازی، در این پروژه نمایان است. بذرپاش؛ یادآور شد: ۵۰ درصد پروژه را وزارت دفاع تقبل و از ظرفیت مهندسی خود استفاده کرده است. وزیر راه و شهرسازی، گفت: با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی در قطعه ۸ آزادراه شیراز- اصفهان نیز آغاز شد. امیر سرتیپ آشتیانی؛ وزیر دفاع، در این مراسم اظهار داشت: امید است این آزادراه برای استان‌های فارس و اصفهان و مراکز جنوبی امنیت و خیر برکت به ارمغان بیاورد و موجب اشتغال جوانان پر استعداد این خطه شود. وی ادامه داد: این پروژه که با قابلیت بی‌شمار نیروهای مسلح و با همیاری و درایت دولت خدمت‌گزار اجرا شد، از چندین جهت برای کشور حائزاهمیت است و به معنی واقعی کلمه راهبردی است. وزیر دفاع، اضافه کرد: تسریع در جابه‌جایی مردم، نیروها، کالا و خدمات، صرفه‌جویی در انرژی، کاهش مسافت، کاهش مدت زمان سفر و صرفه‌جویی در سوخت از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه است. امیر آشتیانی؛ تصریح کرد: عمده تلاش‌های اجرای این پروژه در دوران دولت مردمی سیزدهم و با همت بالای مسئولان انجام شد. وزیر دفاع، در پایان با اشاره به پیروزی حماس طی روزهای اخیر، ابراز امیدواری کرد که شاهد استمرار پیروزی‌های درخشان جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین باشیم. همچنین خیرا… خادمی؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم، گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور است که با کاهش ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر نسبت به محور موجود، زمان سفر میان دو مرکز فرهنگی-تاریخی کشور را ۲ ساعت کاهش می‌دهد. خادمی؛ افزود:‌ با توجه به موقعیت ویژه ایران در شاهراه ارتباطی شرق و غرب، یکی از برنامه‌های احیای این جایگاه توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور است و مهم‌ترین ویژگی‌های راه‌های موجود در آن‌‌ها سرعت، سهولت دسترسی، ایمنی و کوتاه‌تر شدن مسیر‌ها است. وی ادامه داد: آزادراه شیراز-اصفهان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور است که بهره‌برداری از آن موجب تحول حمل‌ونقل از بنادر جنوب به سمت استان‌های مرکزی و شمالی کشور می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی، ابرپروژه شیراز-اصفهان را طولانی‌‌ترین مسیر آزادراهی کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در ساخت این آزادراه دو اقدام بزرگ مهندسی صورت گرفته است که شامل اجرای روسازی بتنی در ۵۰ کیلومتر از پروژه و احداث پل سردار شهید سلیمانی در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با رعایت بالا‌ترین استانداردهای ایمنی است که به‌عنوان مرتفع‌‌ترین پل آزادراهی کشور در پنجمین کنفرانس بین‌المللی پل، عنوان سازه برتر را به خود اختصاص داده است. خادمی؛ درخصوص مزایای روسازی بتنی توضیح داد و گفت:‌ اجرای روسازی بتنی موجب افزایش دو برابری عمر رویه‌ها نسبت به روسازی آسفالتی می‌شود و با کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در دوره بهره‌برداری علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی، عمر راه را به‌عنوان بخشی از سرمایه‌های ملی افزایش می‌دهد. وی ادامه داد: روسازی بتنی باکاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی موجب حفظ محیط‌زیست می‌شود که با در نظر گرفتن متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر، این نوع روسازی برای مسیرهای آزادراهی مطلوب‌تر است. معاون وزیر راه و شهرسازی، توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی در مناطق عبوری را یکی دیگر از مزایای این آزادراه برشمرد و افزود:‌ علاوه بر کاهش دو ساعت از زمان سفر بین دو مرکز مهم فرهنگی- هنری کشور، مسیر این آزادراه بسیار زیبا است و از چشم‌نواز‌‌ترین مناطق طبیعی در استان فارس، دشت‌های سرسبز و ییلاقات دیدنی عبور می‌کند و این ویژگی‌ها می‌تواند راه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند. معاون وزیر راه و شهرسازی، بهره‌برداری از آزادراه شیراز-اصفهان را منجر به افزایش ۹ درصدی طول آزادراه‌های کشور دانست و اعلام کرد:‌ این آزادراه یک مسیر میان‌بر برای اتصال استان‌های فارس و اصفهان است که یکی از ماندگار‌ترین افتخارات دولت مردمی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور به ثبت رسیده است. خادمی؛ همچنین درخصوص آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۷ از ایزدخواست تا اصفهان توضیح داد و گفت: این قطعه ۱۲ و نیم کیلومتر و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی افزود: به منظور اتمام هرچه سریع‌تر این بخش و بهره‌مندی از مزایای کل آزادراه بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی به همراه ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.