نرخ مسکن طی یکسال گذشته تحت تأثیر عواملی از جمله اقدامات دولت در جهت قول و تعهد ساخت مسکن ملی، کنترل نسبی تورم روند نزولی داشته است. نرخ پایه زمین، تسهیلات دولتی و بانکی، حملونقل، هزینه مصالح ساختمانی در تعیین نرخ بهای تمام شده محصول تأثیرگذار است. نعمتا… ظریف؛ دبیر انجمن انبوهسازان خراسانرضوی در این […]
نرخ مسکن طی یکسال گذشته تحت تأثیر عواملی از جمله اقدامات دولت در جهت قول و تعهد ساخت مسکن ملی، کنترل نسبی تورم روند نزولی داشته است. نرخ پایه زمین، تسهیلات دولتی و بانکی، حملونقل، هزینه مصالح ساختمانی در تعیین نرخ بهای تمام شده محصول تأثیرگذار است. نعمتا… ظریف؛ دبیر انجمن انبوهسازان خراسانرضوی در این باره، تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن قیمت تمام شده در هر مترمربع حدود ۱۰ میلیون تومان است که با توجه به آغاز این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۱ ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است. نعمتا… ظریف؛ درباره تأثیر نرخ مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن، یادآور شد: دو محصول سیمان و فولاد که در بورس عرضه میشود و به نحوی نرخگذاری آن در دست دولت است مسلماً سازنده به آن دسترسی ندارد و باید از بازار تهیه کند. تأثیر فولاد در بهای تمام شده مسکن چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد است. اگر ۱۰ میلیون تومان را برای بهای تمام شده طرح نهضت ملی مسکن مسکن در نظر بگیریم نقش فولاد در یک مترمربع بهای تمام شده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. برای سیمان هم میتوان سهم سه در صدی در بهای تمام شده در نظر گرفت. وی افزود: نکته حائزاهمیت اینکه حمایتی از انبوهساز از سوی دولت انجام نمیشود که بتواند بهای تمام شده مسکن را کاهش دهد و به دست مصرفکننده برساند. این سازنده مسکن، در ادامه یادآورشد: اگرچه میلگرد در شش ماهه روند ثابتی داشته است. اگر ۳۰ درصد کاهش قیمت را برای آن متصور شویم که این موضوع بعید است کاهش ۵۰۰ هزار تومانی در بهای تمام شده دارد که آنچنان نقش تأثیرگذاری ندارد. وی درباره آیتمهای تأثیرگذار در بهای تمام شده مسکن، یادآور شد: درطرح نهضت ملی مسکن که قیمت زمین توسط دولت صفر تعیین شده خیلی از عوامل در تعیین قیمت تأثیرگذار است. اما در ساختوسازهای خارج از طرح نهضت قیمت زمین اکنون تعیینکننده بهای تمام شده مسکن است. ظریف؛ اذعان کرد: دولت باید بیشتر در بحث ارائه تسهیلات و تشویق برای مشارکت در ساخت بخش خصوصی حرکت کند و با افزایش مبلغ تسهیلات مردم را مجاب به ساختوساز بهخصوص در بافتهای فرسوده کند. وی با اشاره به افزایش هزینه حملونقل، گفت: هزینه حملونقل اعم از جرثقیل، لیفتراک، ماشینآلات بسیار گران است و به نحوی تأثیر ۲۰ درصدی در بهای تمام شده دارد که دولت باید هزینههای مرتبط با حملونقل و بحث تسهیلات را نظارت کند. ظریف؛ با اشاره به هزینه دستمرد کارگری، یادآورشد: درسال گذشته در سه نوبت افزایش دستمزد را داشتیم. اگرچه کاهش شاخص در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، اما همچنان تورم ۴۰ درصدی در بازار حاکم است که باید دولت نرخ تورم را کاهش دهد.
دیدگاه بسته شده است.