مهدی قرهداغلی- در حالحاضر شورایرقابت مسئول قانونی تعیین قیمت خودرو است که وزیر صمت با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو توسط شورایرقابت شیوه درستی است، گفت: باید از قانون تبعیت کرد اما نظر شخصیام آن است که باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت خودرو در بازار رقابتی تعیین شود. شورایرقابت با استناد بر اینکه خودرو […]
مهدی قرهداغلی- در حالحاضر شورایرقابت مسئول قانونی تعیین قیمت خودرو است که وزیر صمت با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو توسط شورایرقابت شیوه درستی است، گفت: باید از قانون تبعیت کرد اما نظر شخصیام آن است که باید به سمتی حرکت کنیم که قیمت خودرو در بازار رقابتی تعیین شود. شورایرقابت با استناد بر اینکه خودرو کالایی انحصاری بیش از یک دهه است که مرجع رسمی قیمتگذاری خودروهای داخلی بهشمار میرود اما کارشناسان و فعالان خودرو معتقدند مشکل این نیست که چه نهادی – وزارت صمت یا شورایرقابت – عهدهدار قیمت خودرو است؛ مسئله اینجاست که قیمت به صورت دستوری و خارج از واقعیت بازار تعیین میشود و این موضوع سبب کمبود نقدینگی و همچنین زیاندهی تولیدکننده و ایجاد رانتی هنگفت در بازار خودرو شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سید محمدرضا میرتاجالدینی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو امری تخصصی و کارشناسی است، گفت: رئیس شورایرقابت نمیتواند در تعیین قیمت خودرو مستقل عمل کند و قطعاً باید از نظرات کارشناسان و متخصصان در این حوزه استفاده کنند. میرتاجالدینی؛ با اشاره به اینکه شورایرقابت نهادی تنظیمگر و متولی قیمتگذاری کالاهای انحصاری است، عنوان کرد: اکنون که واردات خودرو به کشور آزاد و خودرو نیز از زمره کالاهای انحصاری خارج شده است، دولت باید نسبت به نحوه قیمتگذاری خودرو تجدیدنظر کند. وی با اشاره به مقاومت شورایرقابت در برابر اعلام نرخ خودروهای جدید، تأکید کرد: این شورا بدون تعلل در بهروزرسانی قیمتها، باید هرچه سریعتر نسبت به اعلام نرخهای جدید خودرو اقدام کند تا از ایجاد اختلال در عرضه خودرو به بازار جلوگیری شود. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قیمتگذاری خودرو امری تخصصی و کارشناسی است، اذعان داشت: اعضای شورایرقابت بهخصوص رئیس این شورا نمیتواند در تعیین قیمت خودرو مستقل عمل کنند و قطعاً باید از نظرات کارشناسان و متخصصان در این حوزه استفاده کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، درخصوص انتقادات اخیر وزیر صمت از شورایرقابت مبنی بر تعلل عمدی در تعیین قیمت خودرو و لزوم واگذاری قیمتگذاری به وزارت صمت، خاطرنشان کرد: به هر حال وزارت صمت متولی صنعت خودرو بوده و تسلط بیشتری بر حوزه تولید و صنعت دارد. بنابراین ورود وزارت صمت به قیمتگذاری خودرو اقدامی صحیح و کارشناسانه است و شورایرقابت نیز میتواند بهعنوان نهادی تنظیمگر و مشاور به حفظ منافع مصرفکننده و تولیدکننده در این حوزه کمک کند. همچنین لطفا… سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره اظهارات وزیر صمت مبنی بر اینکه قیمتگذاری خودرو باید برعهده وزیر صمت باشد، بیان کرد: تا زمانیکه بازار انحصاری است، هم فساد و هم رانت وجود دارد؛ بازار باید رقابتی شود و این مهم زمانی محقق میشود که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، در این صورت بازار تعیینکننده قیمت میشود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: وزیر صمت، شورایرقابت و دولت نباید درباره قیمت خودرو تصمیمگیری کنند اما این موضوع مستلزم این است که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، اما زمانیکه ما بازار را انحصاری میکنیم و تعداد خودروهای تولیدی یکسوم نیاز جامعه است، قیمت خودرو باید تعیین شود که در این پروسه نه مصرفکننده و نه تولیدکننده راضی نیستند.
دیدگاه بسته شده است.