هزینه آلودگی هوا ۳ یا ۴ برابر بودجه عمرانی دولت در سال است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس هزینه آلودگی هوا ۳ یا ۴ برابر بودجه عمرانی دولت در سال است رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت که سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه آلودگی هوا به کشور تحمیل می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدرضاتابش اظهار کرد: به نظر من هر ۳ قوه در موضوع آلودگی هوا […]

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس

هزینه آلودگی هوا ۳ یا ۴ برابر بودجه عمرانی دولت در سال است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت که سالانه ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه آلودگی هوا به کشور تحمیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضاتابش اظهار کرد: به نظر من هر ۳ قوه در موضوع آلودگی هوا مسؤول هستند؛ هم قوه مجریه که باید برنامه‌ریزی مطلوب‌تری داشته باشد و استاندارد‌ها و ضوابط زیست‌محیطی را در اجرای پروژه‌ها به نحو مطلوب اعمال کند، هم قوه مقننه که باید قوانین کارآمدتر و نظارت مؤثرتری داشته باشد و هم قوه قضاییه که باید برخورد جدی با تخریب‌کنندگان محیط‌زیست داشته باشد و موجب تنبه آن‌ها شود. حتی در مواردی دادستان تهران باید به عنوان مدعی‌العموم درمورد آلودگی هوا اقامه دعوی کند و با منشأ آن هر که هست و هر چه هست مقابله کند.

وی با بیان این‌که بحران آلودگی هوا یک بحران جهانی است، افزود: مبارزه برای داشتن هوای پاک در ۳ دهه گذشته همه‌گیر شده است. هوا تابع مرزهای جغرافیایی نیست بلکه مرزهای بین‌المللی را درمی‌نوردد و هیچ‌کس از تهاجم هوای آلوده در امان نیست.

وی ادامه داد: برای این که این رقم بیش‌تر برای مردم قابل‌ارزیابی باشد با این مبلغ می‌توان ۲۰ هزار واگن مترو خریداری کرد یا ۹۰۰ بوستان ۶۰ هکتاری، ۱۴۰ نیروگاه و ۶۰ ورزشگاه ۵۰ هزار نفری احداث کرد. این مبلغ در واقع ۳ یا ۴ برابر بودجه عمرانی یک‌سال دولت است.

ساخت وسایل نقلیه موتوری با حداقل مصرف سوخت از راهکارهای مقابله با آلودگی هواست

این نماینده مجلس با بیان این‌که مؤثر‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا، کنترل و کاهش آلودگی از مبدأ است، یادآور شد: براساس تحقیقاتی که انجام شده ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلان‌شهر‌ها ناشی از منابع متحرک و ۱۵ درصد ناشی از منابع ثابت صنعتی و ساختمانی است. پس ساخت وسایل نقلیه موتوری با حداقل مصرف سوخت یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هواست و لازم است خودروسازان کشور توجه ویژه‌ای به این امر نشان دهند.

تابش با بیان این‌که اقدام بازدارنده‌ای برای جلوگیری از آلودگی هوا صورت نگرفته، بر لزوم تولید و واردات سوخت‌های استاندارد تأکید کرد و یادآور شد: وزارت نفت اقداماتی در این راستا انجام داده‌اند و در تهران و کلان‌شهر‌ها سوخت با استاندارد یورو۴ استفاده می‌شود. البته در مورد سوخت‌های وارداتی شک و تردیدهایی وجود دارد که آیا منطبق بر استاندارد یورو۴ است یا خیر. با این وجود در جهت گوگردزدایی از گازوییل و تولید سوخت استاندارد منطبق بر یورو۴ کارهایی شده و با بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس تا سال آینده از واردات سوخت بی‌نیاز می‌شویم و این موضوع قابل کنترل‌تر خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اهمیت آموزش‌های همگانی از طریق رسانه‌ها، مطبوعات و صداوسیما، تصریح کرد: باید درباره چگونگی کاهش مصرف سوخت، الگوی رانندگی، قوانین موجود درباره آلودگی هوا، خروج صنایع آلاینده از شهر و همچنین لزوم طی مسافت‌های کوتاه با پای پیاده و استفاده کم‌تر از خودروهای تک‌سرنشین آموزش و اطلاع‌رسانی کافی انجام شود و کمپین‌هایی تشکیل شود که خود مردم احساس مسؤولیت بیش‌تری پیدا کنند.

وی با تأکید بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، یادآور شد: ما صاحب منابع انرژی فسیلی هستیم و آن‌ها را با قیمت ارزان عرضه می‌کنیم. در چنین شرایطی وقتی قیمت‌های جهانی و هزینه‌هایی که مردم باید از قبل آلودگی هوا متحمل شوند را مدنظر قرار نمی‌دهیم گفته می‌شود که روی آوردن به انرژی‌های نو به صرفه نیست.

جنگل‌زدایی باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود

نماینده مردم اردکان در مجلس کاشت درختان را از آموزه‌های مهم دینی برشمرد و افزود: ما باید نسبت به کشت گونه‌های کم‌آب و مقاوم‌ همت کنیم چرا که درخت ریه تنفسی شهرهاست و صیانت و حفاظت از آن‌ها امری ضروری به حساب می‌آید. درخت دی‌اکسیدکربن را جذب و اکسیژن را آزاد می‌کند و کربن را درون چوب ذخیره می‌کند. لذا کاشت درخت می‌تواند کمکی برای هوای پاک باشد در حالی که جنگل‌زدایی باعث می‌شود کربن ذخیره شده در درخت آزاد شود و آلایندگی وسیعی ایجاد شود.

تابش با اشاره به تعهد ایران به مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای در اجلاس پاریس، اظهار کرد: این موافقتنامه از چند روز پیش لازم‌الاجراست و ما باید از قبل در مورد آن تمهید مقدمات می‌کردیم.

 

این نماینده مجلس با بیان توصیه‌هایی به مردم در جهت کاهش آلودگی هوا، یادآور شد: بهتر است کم‌تر از وسایل گرمازا که ایجاد آلودگی می‌کنند استفاده کنیم. در کشورهای پیشرفته دمای اتاق را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه نگه می‌دارند و در مقابل پوشاک بیش‌تری بر تن می‌کنند. متأسفانه در بسیاری از منازل درجه حرارت شوفاژ و وسایل گرمازا را آنقدر افزایش می‌دهیم که پوشاک کم‌تری بر تن داشته باشیم. نکته مهم دیگر باز نگذاشتن درب یخچال است. اگر هر ایرانی روزی یک دقیقه درب یخچال را کم‌تر باز بگذارد میزان آلودگی به حد زیادی کاهش می‌یابد. همچنین بهتر است از وسایل الکترونیکی کم‌تر استفاده شود زیرا نیروگاه‌هایی که تولید برق می‌کنند نیز در ایجاد آلایندگی سهیم هستند.