عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه، از تکمیل ۱۲۵۰ کیلومتر از کریدور ساحلی جنوب خبر داد و گفت: باقیمانده مسیر با همکاری دبیرخانه توسعه مکران، مناطق آزاد چابهار و اروند و سازمان برنامه و بودجه در آینده تکمیل میشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا کدخدازاده؛ با یادآوری اینکه توسعه راهگذر و کریدور ۱۸۵۰ کیلومتری جنوب […]
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه، از تکمیل ۱۲۵۰ کیلومتر از کریدور ساحلی جنوب خبر داد و گفت: باقیمانده مسیر با همکاری دبیرخانه توسعه مکران، مناطق آزاد چابهار و اروند و سازمان برنامه و بودجه در آینده تکمیل میشود. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا کدخدازاده؛ با یادآوری اینکه توسعه راهگذر و کریدور ۱۸۵۰ کیلومتری جنوب کشور که از شلمچه آغاز و به مرز گوادر در سیستان و بلوچستان میرسد، یکی از مهمترین برنامههای توسعهای کشور است، اظهار کرد: این کریدور از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور میکند. وی ادامه داد: ساخت این کریدور از سال ۹۵ آغاز شده و جزء اولویتها و برنامههای شرکت ساخت است. در این خصوص مذاکراتی صرفاً برای سواحل و پسکرانه منطقه مکران با دبیرخانه توسعه مکران بهعنوان متولی توسعه این مسیر، وزارت نفت برای استقرار صنایع مهم نفتی و پتروشیمی، منطقه آزاد چابهار و اخیراً نیز با سازمان برنامه و بودجه درخصوص وظایف سازمان بنادر انجام شده است. وی با اعلام اینکه این مسیر کریدوری برای تکمیل ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد، افزود: این در حالی است که در بودجه امسال فقط ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه، اضافه کرد: با توجه به اینکه توسعه این کریدور و برنامههایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست رایزنیهایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این طرح در بخشهای حملونقلی به ویژه حملونقل جادهای در حال انجام است. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی نیز درخصوص توسعه بنادر و بهرهمندی از راهها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد. این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، با اعلام اینکه در راهگذار جنوب کشور در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ٢٠٠ کیلومتر راه افتتاح شده و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است، توضیح داد: هماکنون یکهزار و ٢۵٠ کیلومتر اعم از راه اصلی و چهارخطه از این مسیر یکهزار و ۸۵۰ کیلومتری در چهار استان کشور تکمیل شده است. به گفته وی، در استانهای خوزستان و بوشهر عمده پروژههای چهار خطه کریدور مذکور پایان یافته و پیشبینی میشود تاخرداد ماه سال ١۴٠٣ باقیمانده آنها نیز به بهرهبرداری برسد. وی یادآور شد: در غرب هرمزگان در حد ارتقاء به راههای اصلی تکمیل شده و در حال تبدیل آنها به چهارخطه هستیم که در این خصوص در مسیر به طول ۸۳۰ کیلومتری در استان هرمزگان ۴۰۰ کیلومتر چهارخطه باقیمانده است و ۴۳۰کیلومتر چهارخطه انجام شده است. از میناب تا جاسک نیز ارتقاء به راه اصلی تکمیل شده است و بعد از جاسک راه فرعی داریم که ابتدا آنها را به راه اصلی تبدیل میکنیم و سپس پروژه چهارخطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در استان سیستان و بلوچستان نیز از کریدور به طول ٣١٢ کیلومتر عمدتاً به سرعت در حال ارتقا به راه اصلی است و در مقاطع محدود با ترافیک بالا نیز در حال چهار خطه شدن است. وی تصریح کرد: در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل است تا راههای فرعی به راه اصلی و راههای اصلی به چهارخطه تبدیل شود. عضو هیئتمدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، گفت: بخش عمدهای از مسیرهای فرعی در شرق استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که تسریع در ارتقای این مسیرها در برنامه و در حال اجراست. کدخدازاده؛ با تأکید بر اینکه دستیابی به حملونقل ترکیبی جزء اهداف استراتژیک کشور است، افزود: در کریدور جنوب کشور اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده در حال انجام است. در همین رابطه، اتصال ریلی چابهار به سمت زاهدان و سرخس، همچنین شیراز به بوشهر، در دست انجام است. مسیر ریلی بندرعباس و بندر امام(ره) به مرکز پیشتر احداث شده است که تمامی این مسیرهای ریلی در قالب حملونقل ترکیبی به نوعی به مسیر کریدور جنوب متصل شده یا خواهند شد. وی یکی از محورهای توسعه کشور را در سالهای آتی، جنوب کشور عنوان و بر برنامه تکمیل آنها بهعنوان یک سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد. وی گفت: توسعه سواحل مکران تنها به نوار ساحلی محدود نشده به همین دلیل تحت عنوان توسعه پسکرانههای سواحل مکران، محور جنوب به شمال چابهار به سمت نیک شهر و زاهدان نیز مدنظر قرار گرفته و مبالغی علاوه بر بودجه مصوب دولتی بهعنوان کمک از سوی دبیرخانه توسعه مکران به آن اختصاص یافته است.
دیدگاه بسته شده است.