مهدی قرهداغلی- با گذشت نزدیک به یک سال از وعده واردات خودرو توسط دولت، اما همچنان این اتفاق نیفتاده است و انگار که قرار هم نیست این اتفاق به این زودیها رقم بخورد و با روشهای مختلفی که دولتمردان در پیش گرفتهاند، فقط بازی را به نفع مافیای خودرو جلو میبرند و مصرفکنندگانی که حدود […]
مهدی قرهداغلی- با گذشت نزدیک به یک سال از وعده واردات خودرو توسط دولت، اما همچنان این اتفاق نیفتاده است و انگار که قرار هم نیست این اتفاق به این زودیها رقم بخورد و با روشهای مختلفی که دولتمردان در پیش گرفتهاند، فقط بازی را به نفع مافیای خودرو جلو میبرند و مصرفکنندگانی که حدود ۹ ماه است که منتظر خودروهای وارداتی هستند، از این همه صبوری خسته شدهاند و کمکم امیدشان را درخصوص واردات خودروهای خارجی از دست دادهاند. همچنین با اعلام قیمتهای خودروهایی که قرار است وارد شوند تیری را به قلب مصرفکنندگانی که رویای سوار شدن بر خودروهای خارجی با قیمتی معقول را داشتند، شلیک کردند و مشخصاً طبق روال بازار نامعلوم و نامفهوم خودرویی کشور، همچنان هیچ چیز مشخص نیست و زمان سامانبخشی این حوزه این طور که شواهد نشان میدهد به این نزدیکیها نخواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، لطفا… سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: هنوز واردات خودروهای نو و کارکرده در کشور ما کلید نخورده و در این زمینه هیچ اتفاقی نیفتاده است. وی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، گفت: درباره واردات خودرو هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. وی بیان کرد: ممکن است چند هزار خودرو و عمدتاً خودروهای چینی وارد کشور شده باشد، اما نمیتوان روی این کار عنوان واردات خودرو گذاشت. در واقع، تعبیر درست و دقیقتر درباره واردات خودروهای چینی به کشور آن است که مونتاژکارها، واردات هم انجام دادند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر بنده هنوز واردات خودروهای نو و کارکرده در کشور ما کلید نخورده و در این زمینه هیچ اتفاقی نیفتاده است. وی ادامه داد: دولت آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب نکرده و هنوز واردات خودروهای نو هم صورت نگرفته است. باید حتماً جدیت بیشتری در این زمینه شود و واردات خودرو انجام شود. سیاهکلی؛ درباره علت تأخیر در تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده، گفت: وعده دادند که قرار است این هفته آییننامه واردات خودرو تصویب شود که باید ببینیم به کجا میرسد. به هر صورت، دولتمردان باید زودتر آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کنند. وی اظهار داشت: لایحه خودروهای کارکرده را دولت به مجلس ارائه داد و مجلس شورای اسلامی لایحه دولت را تصویب کرد، بنابراین دولت باید زودتر آییننامه این قانون را تدوین کند تا قانون واردات خودروهای کارکرده اجرایی شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه البته تعللی از سوی دولت برای تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده صورت نگرفته است، گفت: روند تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده به دلیل پیچیدگی کار طولانی شده و کمیتههای کارشناسی در دولت در حال بررسی روی این موضوع هستند. ما هم پیگیری میکنیم تا زودتر این موضوع محقق شود. همچنین درخصوص واردات خودرو نیز جلال رشیدیکوچی؛ نماینده مردم مرودشت در مجلس، از عدم تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده انتقاد کرد و گفت: چرا با امنیتی کردن مسائل ساده مردم را از خدماتی که حقشان است محروم میکنیم. رشیدیکوچی؛ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: اینکه از سوی عوامل خارجی تحریم شویم حسابش مشخص است اما عدهای در داخل و به بهانههای مختلف که کسی هم نمیتواند اظهارنظر کند، ما را تحریم کردهاند. نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس، اظهار کرد: چه اشکالی دارد شرکت هواپیمایی خارج از کشور تحت مدیریت و قوانین کشورمان به صورت اجارهای خدمات پروازی ارائه دهد؛ چرا همه چیز را در این مملکت امنیتی میکنید، آقایان تصور میکنند فقط خودشان از امنیت سر درمیآورند و نمایندگان این موضوع را نمیدانند. وی با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی درخصوص واردات خودرو کار کرده و قانون تصویب کرده است، ادامه داد: سه ماه منتظر هستیم تا برای مسئله واردات خودروهای کارکرده آییننامه تدوین شود؛ چرا سادهترین مشکلات این مملکت را پیچیده میکنید. رشیدیکوچی؛ افزود: اکنون چهار، پنج هزار خودروی نو وارد کشور شده اما این حق مردم است که خودروی ۵۰۰ میلیونی ۱۰ هزار دلاری را دو میلیارد تومان خریداری کنند، با چنین شرایطی میگوییم میخواهیم خودروی اقتصادی وارد کنیم. وی تصریح کرد: نمیتوان دو هزار کیلومتر جاده در کشور افتتاح شود ولی وقتی ملت ماشین خوب سوار نیستند و اینترنتشان نیز فیلتر بوده و قطع است، باز هم ناسزا میگویند که این امر سبب ناامیدی و یأس میشود، بر این اساس درخواست میشود مجلس موضوع را پیگیری کند تا به بهانههای مختلف مردم را از خدماتی که حقشان است محروم نکنیم. در واقع موضوعات ساده را به لوکس و لاکچری، تجملاتی و یا ضدامنیتی تبدیل میکنیم در حالی که اینها مسائل سادهای هستند لذا باید تلاش کنیم در جامعه امیدآفرینی صورت گیرد.
مهدی قرهداغلی – واردات خودرو که در دولتهای قبل ممنوع شده بود، در دولت سیزدهم با جدیت و پیگیریهای مسئولان، واردات صورت گرفت و حتی آییننامه واردات خودروی نو و دستدوم نیز توسط مجلس به تصویب رسید اما هر بار به دلایل نامشخصی به مرحله اجرا نمیرسید و همین مسئله باعث آن شده بود که […]
با آزاد شدن واردات خودرو، در دولت سیزدهم تاکنون حدود ۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری نو وارد کشور شده است. به گزارش فارس، واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به دلیل ناترازی درآمدها و مصارف ارزی کشور ممنوع شد اما با افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش منابع ارزی کشور، واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در دستور […]
طبق اعلام رئیس کل گمرک، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۶۹۲۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. به گزارش مناقصهمزایده، محمد رضوانیفر؛ رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، آمار انواع خودروی سواری وارد شده به […]
با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۳، عوارض و حقوق ورودی خودرو ۳۳ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان و مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گرانقیمت دو هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان تعیین شده است. به گزارش تسنیم، هر ساله در قانون بودجه، بندهایی مرتبط با حوزه خودرو به […]
دیدگاه بسته شده است.