مردودی ۲۰ درصد خودروهای نو در آزمون‌های معاینه فنی برتر

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، گفت: حدود ۲۰ درصد از خودروهای غیرمشمول (صفر کیلومتر تا عمر چهار سال) از آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ بیان داشت: واقعیت امر اینکه خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و پلیس راهور هیچ‌گونه اعمال قانونی […]

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، گفت: حدود ۲۰ درصد از خودروهای غیرمشمول (صفر کیلومتر تا عمر چهار سال) از آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ بیان داشت: واقعیت امر اینکه خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و پلیس راهور هیچ‌گونه اعمال قانونی روی این خودرو‌ها ندارد اما برای اینکه مالکان نسبت به گرفتن معاینه فنی برتر و تخفیف در طرح‌های ترافیکی بهره‌مند شوند حتماً باید در آزمون‌‌ها شرکت کنند. وی اظهار کرد: طبق آمار‌ها حدود ۲۰ درصد این خودرو‌ها در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند که حدود پنج درصد به‌خاطر نقص فنی در سیستم ترمز و مابقی به‌دلیل نقص فنی در سیستم موتور است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، ادامه داد: زمان معافیت خودروهای غیرمشمول (صفر کیلومتر تا چهار سال) از معاینه فنی بسیار طولانی است و طبق لایحه پیشنهادی که به شورای شهر تهران و همچنین شورای‌عالی استان‌‌ها ارائه خواهد شد زمان معافیت این دسته از خودرو‌ها به سه سال کاهش داده‌ایم. وی با بیان اینکه عمده خودروهای غیرمشمول به لحاظ اینکه حدود سه سال گارانتی دارند کمتر مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند، اضافه کرد: البته آزمون‌های معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تفاوت داشته و سختگیرانه است. لذا خودروسازان باید در زمینه تقویت موتور و ترمز محصولاتشان اقداماتی انجام دهند که در آزمون‌های معاینه فنی برتر قبول شوند. مالکی؛ با بیان اینکه تاکنون جلسه‌ای در این موضوع با خودروسازان برگزار نشده است، یادآور شد: البته گزارشات به‌صورت مکتوب به سازمان‌های ایمنی و استاندارد اعلام شده و آماده همکاری با خودروسازان در این زمینه هستیم. وی درخصوص معاینه فنی خودروهای مشمول نیز، گفت: طرح ویژه‌ای از سوی پلیس راهور تهران بزرگ در حال اجراست و با خودروهای مشمول فاقد معاینه فنی اعمال قانون صورت می‌گیرد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، تأکید کرد: هم‌اکنون به‌رغم مراجعه روزانه بیش از هفت هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران کلیه مراکز فاقد صف انتظار هستند و مراجعین در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام می‌کنند. وی ادامه داد: آزمون‌های معاینه فنی در موضوع آلایندگی و کاهش آلودگی هوا و همچنین ایمنی خودرو‌ها بسیار مهم و ضروری است برای کلانشهری همچون تهران و برای اینکه خدماتی مطلوبی به شهروندان صورت بگیرد نسبت به جمع‌آوری صف اقدام کردیم و بیشتر مراکز معاینه فنی نوبت‌دهی به‌صورت سیستمی انجام می‌شود. وی اظهار کرد: آزمون‌‌ها و کنترل‌های انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین‌نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می‌گردد و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق‌سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود ضمنا براساس مصوبات دولت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران متشکل از پلیس راهور، سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران اداره می‌شود. مالکی؛ در توضیح تعداد مراکز معاینه فنی شهر تهران از بضاعت ۶۴ خط معاینه فنی خودروهای سبک و ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح شهر خبر داد و افزود: این مراکز ظرفیت پذیرش سالانه بیش از سه میلیون دستگاه خودرو را دارد. به گفته وی، شهر تهران بیشترین تعداد خطوط معاینه فنی در میان شهرهای کشور است و از منظر سابقه نیز با توجه به راه‌اندازی اولین مرکز معاینه فنی خودرو کشور توسط شهرداری تهران در سال ۱۳۷۹، پیشتاز است.