رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، با اشاره به اینکه اتوبوسهای وارداتی باید حتماً استاندارد یورو۵ و کارکرد حداکثر پنج سال را داشته باشند، اظهار کرد: این اتوبوسها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست بازرسی فیزیکی میشوند تا تجهیزات مرتبط با آلایندگی آنها حذف نشده باشد. به گزارش […]
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، با اشاره به اینکه اتوبوسهای وارداتی باید حتماً استاندارد یورو۵ و کارکرد حداکثر پنج سال را داشته باشند، اظهار کرد: این اتوبوسها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست بازرسی فیزیکی میشوند تا تجهیزات مرتبط با آلایندگی آنها حذف نشده باشد. به گزارش ایسنا، آلودگی هوا یکی از معضلات زیستمحیطی است که کلانشهرها از جمله تهران با آن دست به گریبانگیر هستند. این وضعیت بر اثر عوامل مختلفی به وجود آمده است. یکی از عواملی که سهم عمدهای در آلودگی هوا را به خود اختصاص میدهد، آلایندههایی است که به وسیله منابع متحرک ایجاد و وارد جو میشوند. خودروهای شخصی، موتورسیکلتها و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوسها نقش مؤثری در آلوده کردن هوا دارند. قانون هوای پاک که از سال ۹۶ برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده است، در ۳۴ ماده به راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و وظایف دستگاهها و نهادها برای کاهش فعالیتهای آلایندههای هوا میپردازد. یکی از موضوعاتی که در این قانون به آن اشاره شده نوسازی ناوگان حملونقل عمومی است. در این شرایط انجام اقداماتی در دستورکار قرارگرفت و فروردینماه سالجاری علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیطزیست، ضمن اشاره به فرسودگی ۶۰ درصدی ناوگان حملونقل کشور، گفته بود: در شهر تهران نیز قرار شده تا توسعه حملونقل عمومی از طریق دستگاههای گازسوز و برقی انجام شود. قرار است ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای شهر تهران تهیه و در سال ۱۴۰۲ به ظرفیت حملونقل اضافه شود همچنین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با مصرف پایین و استاندارد آلایندگی یورو۵ نیز به ناوگان تهران اضافه خواهند شد. داریوش گلعلیزاده؛ درباره آخرین وضعیت واردات اتوبوسهای یورو۵ کارکرده به کشور، اظهار کرد: براساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، کشندهها، اتوبوسها و ون باید عمر کمتر از پنج سال و حداقل استاندارد یورو۵ را داشته باشند. در این صورت اگر خودرویی وارد شود، ایرادی ندارد چرا که کیفیت مناسبی دارد اما این واردات به این معنا نیست که هر اتوبوسی را از کشورهای دیگر بتوانیم به کشور وارد کنیم. وی افزود: اتوبوسها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیطزیست بازرسی فیزیکی میشوند تا تجهیزات مرتبط با آلایندگی آنها حذف نشده باشد. اینگونه نباشد که تجهیزات را بردارند و بگویند اتوبوس یورو۵ است اما بعد از واردات ببینیم که فیلتر جاذب دودی یا کاتالیست ندارند. این اتوبوسهای وارداتی باید بهطور کامل با استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیطزیست مطابقت داشته باشد تا به آنها مجوز ترخیص دهیم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، ادامه داد: در این زمینه همکاریهای مناسبی در حال انجام است و امیدواریم که در سالهای آتی بتوانیم با جلب همکاری بخش خصوصی، بسیاری از مشکلات موجود را حل کنیم. گلعلیزاده؛ در پایان تأکید کرد: تحریمها موجب افزایش هزینهها و به تعویق افتادن اجرای قانون هوای پاک شده است و بدینترتیب آسیبهای مخرب بسیاری به محیطزیست را به محیطزیست وارد میکند.
گروه خودرو- رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور، با بیان اینکه از دو هزار دستگاه اتوبوس ثبتسفارش شده، ۱۶۵۵ تأییدیه اولیه ارزی را دریافت نکردند، گفت: محدودیتی برای خرید اتوبوس تعیین نشده و از هر کشوری امکان خرید وجود دارد. البته برندهای اروپایی به دلیل خدمات پس از فروش در اولویت خریداران هستند و […]
دیدگاه بسته شده است.