چه کسی مسؤول آلودگی هوا است؟

  گروه محیط زیست-هفته پیش هوای تهران روزهای آلوده‌ای را پشت سر گذاشت.، ساکنان تهران روزهای غبارآلودی را سپری کردند. اقداماتی مثل تعطیلی چند روزه مدارس هم نتوانست تأثیر زیادی بر بهتر شدن وضعیت داشته باشد. منظره تهران از روی ارتفاعات اطراف و از بالای ساختمان‌های بلند بیش‌تر از این که شهر را نشان دهند، […]

 

گروه محیط زیست-هفته پیش هوای تهران روزهای آلوده‌ای را پشت سر گذاشت.، ساکنان تهران روزهای غبارآلودی را سپری کردند. اقداماتی مثل تعطیلی چند روزه مدارس هم نتوانست تأثیر زیادی بر بهتر شدن وضعیت داشته باشد.

منظره تهران از روی ارتفاعات اطراف و از بالای ساختمان‌های بلند بیش‌تر از این که شهر را نشان دهند، هاله‌ای از گرد و غبار دیده می‌شوند و تمام چشم‌انداز از دود پوشیده شده است. به هر روی به نظر می‌رسد اراده‌ای اساسی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

در این رابطه ۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور خواستار دستور فوری وی برای اتخاذ تصمیمات جدی در جهت حل مشکل آلودگی هوا شدند.

در نامه اعضای مجمع نمایندگان استان تهران و برخی دیگر از نمایندگان مجلس آمده بود:

«سالیان متمادی است که تهران و برخی از کلان‌شهرهای تهران در بسیاری از روزهای سال از آلودگی هوا در رنج و مشقت می‌باشند و مردم شریف و نجیب این کلان‌شهر‌ها ناگزیر به تنفس در هوای آلوده و تحمل انواع بیماری‌های حاد و حتی رقم خوردن مرگ شهروندان در موارد بیشماری هستند. معضل آلودگی هوای تهران و اکثر کلان‌شهرهای دیگر عمدتاً ناشی از عدم مدیریت صحیح و منطبق با استانداردهای جهانی است و جنس آن با آلودگی ناشی از ریزگرد‌ها که منشأ خارجی دارد متفاوت است و با عزم و تدبیر صحیح می‌توان در کوتاه‌مدت به مقابله با آن پرداخت لذا ضروری است شخص جنابعالی در این موضوع مهم ورود فرموده و به قید فوریت دستور فرمایید نهاد‌ها و مراجع ذی‌ربط تدابیر لازم را اندیشیده و تصمیمات جدی در این خصوص اتخاذ نمایند.»

عذرخواهی نماینده مجلس از مردم تهران به دلیل آلودگی هوای پایتخت

در این میان یکی از نمایندگان مجلس در نطق میان‌دستور با انتقاد تلویحی به عملکرد سازمان محیط‌زیست، گفت: وضعیت هوا و تنفس در تهران و خیلی شهرهای بزرگ امکان زندگی را از مردم گرفته است. الیاس حضرتی، همچنین گفت به خاطر این وضعیت شرم‌آور از عموم مردم به ویژه مردم تهران عذرخواهی می‌کنم.

نظر مردم درباره آلودگی هوای تهران

بر طبق نظرسنجی یکی از سایت‌های خبری، مردم، خودرو‌ها و بنزین نامناسب را عامل اصلی آلودگی هوا مطرح کرده‌اند.

عده‌ای از افراد، عقیده دارند: تهران ظرفیت این همه خودرو را ندارد الان در ١٠ درجه بالای صفر وارونگی شروع شده. سال‌ها پیش در صفر درجه بود. با پول‌های نفت و تحریم، اتوبوس‌ها و کامیون تهیه کنند. اتوبوس‌هایی که در پایانه‌های مسافربری شهری و درون‌شهری ساعت‌ها درجا کار می‌کنند، کمپرسی‌های مربوط به شهرداری‌ها و شرکت مترو که به‌صورت شبانه در سطح شهر تردد دارند، عوامل اصلی آلایندگی هستند . تا وقتی تردد خودروهای تک سرنشین محدود نشود و فروش مجوز طرح ترافیک متوقف نشود و از تردد خودروهای دودزا به ویژه ماشین‌های سنگین گرفته نشود و برای برج‌ها مبحث فضای سبز مانند مبحث ایمنی وجود نداشته باشد وضع به همین منوال خواهد بود. در برگه معاینه فنی هیچ تستی برای ذرات معلق خودرو ندارد. وقتی دولت از خودروساز داخلی که خودرویی با پایین‌‌ترین سطح کیفیت از هر نظر تولید و روانه بازار می‌کند، حمایت می‌کند و وام‌های کلان برای جلوگیری از ورشکستگی به آن‌ها اعطا می‌کند. این نتیجه را به دنبال دارد.

بعضی از مردم مشکل آلودگی هوا را فرهنگی می‌دانند: استفاده بسیار از خودروهای شخصی است که خیلی از آن‌ها بیکارند و در سطح شهر می‌چرخند و آلودگی تولید می‌کنند. اکثر راه‌حل مشکلات ایران از جمله آلودگی هوای شهر‌ها را باید در سیستم اقتصادی دولت‌‌ها و فرهنگ مردم جستجو کرد. هر کس باید از خودش و خانواده‌‌اش شروع کند و در این وضعیت از ماشین شخصی استفاده نکند. استفاده از مترو و اتوبوس و تاکسی شاید به راحتی خودرو شخصی نباشد اما اگر باعث می‌شود آسمان را ببینیم و راحت نفس بکشیم، باید این سختی را تحمل کنیم.

عده‌ای هم از نهاد‌ها و مسؤولان خواسته‌اند که برای حل این موضوع فکر کنند: از وقتی که آلودگی هوا به صورت یک مشکل بسیار جدی مطرح شد، هر سال زمستان مسؤولین محترم توضیح می‌دهند که رفع آلودگی هوا نیاز به هماهنگی تعداد زیادی از سازمان‌ها و ارگان‌ها دارد و تنهایی که نمی‌شود. جلسه تشکیل می‌دهند، مجلس راهکار می‌دهد، شورای شهر جلسه می‌گذارد در آخر هم هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و می‌رود تا سال بعد که دقیقاً همین جملات تکرار می‌شوند و این بین مردم بینوا و مظلوم در معرض آسم و سرطان و مرگ قرار می‌گیرند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. رفع مشکل آلودگی هم مثل حل مشکل ترافیک، مبارزه با فساد، ارزیابی عملکرد شهرداری و راهنمایی رانندگی و طلب پاسخ از مسؤولین و هزار چیز دیگر تا وقتی همه چیز سیاسی است به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

گروه دیگری هم خواهان برداشتن عوارض ورود خودروهای باکیفیت خارجی یا حدف عوارض خودروهای هیبریدی و برقی و استفاده از اتوبوس‌های هیبریدی و برقی نو در ناوگان شهری هستند و اعتقاد دارند باید ماشین‌های فرسوده و دودزا از رده خارج شوند.

به هر صورت آن چه که این بحران را رفع می‌کند عقیده و اظهار مردم نیست، بلکه اقدام مسؤولین است .در این جا باید پرسید چه کسی مسؤول است؟

منابع:

ایسنا

 

خبرآنلاین