پیمانکاران داخلی پای میز معامله با وزارت نفت نشستند

    معاون وزیر نفت از امضای حدود ٦٠ قرارداد ساخت تجهیزات صنعت نفت با شرکت‌های داخلی خبر داد و گفت: این قرارداد‌ها در مسیر اجرای پروژه بومی‌سازی ١٠ گروه کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت امضا شده است. به گزارش شانا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری و سرپرست […]

 

 

معاون وزیر نفت از امضای حدود ٦٠ قرارداد ساخت تجهیزات صنعت نفت با شرکت‌های داخلی خبر داد و گفت: این قرارداد‌ها در مسیر اجرای پروژه بومی‌سازی ١٠ گروه کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت امضا شده است.

به گزارش شانا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فن‌آوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت، روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت «همایش صنعت نفت دانش‌بنیان؛ تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ما سال‌هاست بر داخلی‌سازی تأکید می‌کنیم، اما در این زمینه تعریف درستی نداریم، چراکه حتی در قانون مناقصات نیز توجه ما صرفاً معطوف به قیمت و کیفیت است.

وی با بیان این که توجه واقعی به داخلی سازی، زمانی صورت می‌گیرد که سطح فن‌آوری سازنده نیز سنجیده شود، ادامه داد: وزارت نفت برای نخستین بار در کشور، ارزیابی بلوغ فن‌آوری، بلوغ ساخت و بلوغ تجاری‌سازی را نیز در قراردادهای خود با سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت مدنظر قرارداده و نقشه راه ارتقای فن‌آوری، ضمیمه این قرارداد‌ها شده است.

مقدم در تبیین فرایند این پروژه گفت: ورود به مبحث ممیزی و سپس صدور پروانه کیفیت، تشکیل ساختار و تدوین آیین‌نامه مربوطه، در نظر گرفتن انجمن نفت ایران به عنوان مرجع صدور گواهی و انعقاد قرارداد با پژوهشگاه استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران برای اعتباربخشی به گواهینامه‌ها، ایجاد دبیرخانه صدور پروانه کیفیت و تهیه و ابلاغ شیوه نامه ارزیابی سازندگان داخلی، فعالیت‌هایی بوده که با هدف بهره‌مندی هوشمندانه از ظرفیت‌های داخلی کشور با درنظر گرفتن منافع ملی انجام شده است.

به گفته وی، با اجرایی شدن فرایند کار، سازندگانی که موفق به اخذ پروانه کیفیت شوند، افزون بر این که در فهرست سازندگان ممتاز وزارت نفت جای می‌گیرند و از این جهت، در اولویت این وزارتخانه خواهند بود، در مراحل بعدی محصولاتشان نیز در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی لحاظ خواهد شد که یا تعرفه‌های بالایی برای واردات کالاهای مشابه آن‌ها در نظر گرفته و یا حتی در سطوح بعدی، واردات کالاهای مشابه آن‌ها ممنوع شود.

به کارگیری سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مسیر جهش فن‌آوری صنعت نفت

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دو شاخصه درون‌زایی و برونگرایی این سیاست‌ها، تصریح کرد: نگاه برونگرای مورد تأکید در این سیاست‌ها به معنای استفاده هوشمندانه از فرصت‌های بین‌المللی است و باید به این ضرورت توجه کنیم که خارجی‌ها تنها در صورتی می‌توانند در بازار ما حضور یابند که انتقال فن‌آوری به صنعت نفت کشورمان را مدنظر داشته باشند.

وی تأکید کرد: این طور نیست که بازارمان را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار شرکت‌های بین‌المللی قرار دهیم.

مقدم در ادامه، بحث درونزایی اقتصاد مقاومتی را نیز مورد اشاره قرارداد و افزود: ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی صنعت نفت که به خصوص در دوران تحریم شاهد شکوفایی بسیاری از آن‌ها بودیم، فراوان است و باید تمام تلاش خود را برای شناسایی و بهره‌مندی درست از این ظرفیت‌ها در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌کار گیریم.