به دنبال اذعان معاون مالی شرکت مخابرات ایران مبنی بر کسری مالی ماهیانه ۴۰۰ میلیارد تومانی این شرکت و نقصانهای شدید مالی که حتی مانع از پرداخت بهموقع حقوق پرسنل این شرکت شده است، اگرچه دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، اصلاح تعرفه خدمات مخابراتی با توجه به گران شدن تجهیزات و سایر هزینهها را راهکار […]
به دنبال اذعان معاون مالی شرکت مخابرات ایران مبنی بر کسری مالی ماهیانه ۴۰۰ میلیارد تومانی این شرکت و نقصانهای شدید مالی که حتی مانع از پرداخت بهموقع حقوق پرسنل این شرکت شده است، اگرچه دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، اصلاح تعرفه خدمات مخابراتی با توجه به گران شدن تجهیزات و سایر هزینهها را راهکار رفع مشکلات این شرکت میداند، اما دریافت حداقل هزینه نگهداری خطوط از مشترکان تلفن ثابت که از سال گذشته در جریان است هم نتوانست مشکلات انباشته این شرکت در درازمدت را رفع کند، لذا از یکسو محمدخانی؛ معاون سابق مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است که باید تشکیلات اضافی، بلااستفاده و هزینهبر شرکت مخابرات جمع شود تا هزینههای این شرکت به حداقل ممکن کاهش یابد و از سوی دیگر باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، تلفیق شرکت مخابرات ایران با همراهاول را راهکار جبران عقبماندگیهای این شرکت میداند.
بررسی راهکار خروج شرکت مخابرات از بحران مالی؛ از اصلاح تعرفه تا جمعآوری تشکیلات هزینهبر و ادغام با همراهاول
در حالی که مشکلات شرکت مخابرات ایران در پرداخت معوقات بازنشستهها و حقوق پرسنل ادامه دارد، عدم رضایت کاربران از خدمات ارائه شده توسط این شرکت علیالخصوص خدمات اینترنت پرسرعت و مشکلات ماههای اخیر تمدید پروانه این شرکت از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، باعث شده است تا با نگاه جدیتری مشکلات این شرکت و راهکار رفع موانع توسعه بررسی و مورد بازبینی قرار گیرد. مجید سلطانی؛ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در گفتوگویی که فروردین ماه سالجاری با سیتنا داشت، پیرامون هزینه حداقل نگهداری خطوط مخابرات و تغییرات تعرفهای، گفت: برای دریافت مصوبه افزایش تعرفه از کمیسیون تنظیم مقررات، به ما گفته شد باید تعهد توسعه هم داشته باشید. عددی که در کمیسیون مصوب شد بهطور میانگین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در آذرماه ۱۴۰۰ بود و این میانگین عملی نشد تا شهریور ۱۴۰۱٫ عددی که ابلاغ شده و ما از مشترکین دریافت میکنیم میانگین درآمد ما را برای هر خط به ۹۰۰۰ تومان رسانده است که باز هم اختلاف داریم. همچنین در روستاها افزایشی نداشتهایم با اینکه هزینهها در این مناطق بیشتر از شهرهاست، اما ما طبق سیاست عمل کردیم. از طرف دیگر زارع، معاون مالی شرکت مخابرات ایران، گفته است: درآمد ماهیانه شرکت هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان است که در نهایت موجب کاهش ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان شده که عدم پرداخت کامل و به موقع حقوق نیز از این بابت است. کسر بدهیهای مربوط به چندسال گذشته و عدم امکان تهاتر به علت زیان و کمبود ماهانه ۴۰۰ میلیارد تومان، موجب ایجاد نقصانهای مالی شدیدی در مخابرات شده است.
اصلاح تعرفه، راهحل رفع مشکل شرکت مخابرات ایران
در همین راستا، فرامرز رستگار؛ دبیر و نائب رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران، پیرامون راهحل رفع مشکل شرکت مخابرات ایران در کسری بودجه و پرداختیها، گفت: تعرفهها باید اصلاح شود، تجهیزات و خدمات روزبهروز گرانتر میشوند و به تناسب آنها باید تعرفهها نیز تغییر کند. وی، افزود: اگر اصلاح تعرفه در شرکتهای دیگر همچون همراهاول و ایرانسل لحاظ نشود، آنها هم دچار مشکل شرکت مخابرات ایران میشوند.
باید تشکیلات اضافی شرکت مخابرات ایران تعیینتکلیف شود
محمدرضا محمدخانی؛ معاون سابق مرکز پژوهشهای مجلس، پیرامون مشکل کسری بودجه شرکت مخابرات ایران، گفت: تشکیلات به این بزرگی قطعا هزینه بالایی هم دارد، ساختارهای غلط در تمام سیستمهای دولتی و غیردولتی وجود دارد که هزینه بر هم هستند. در شرکت مخابرات واگذاری یا باقی راهحلها اشتباه است و باید تشکیلات اضافی برداشته شوند. وی، افزود: هزینه ساختمانهای شرکت مخابرات بالا است و نیروی انسانی زیادی در این ساختمانها مشغول هستند. آیا شرکت مخابرات میتواند از تکنولوژی به جای نیروی انسانی استفاده کند؟ محمدخانی؛ اظهار کرد: مخابرات باید به دولت برگردد، ساختمانهای اضافی جمع شوند و نیروی انسانی دورکاری انجام دهد و مخابرات هم تعهد دهد که تمام تسهیلات این نیروها را پرداخت میکند. در این صورت وقتی هزینه اضافی برای ساختمانها نکند، میتواند بخشی از کسری بودجه را حل کند. معاون سابق مرکز پژوهشهای مجلس، تأکید کرد: کسری بودجه در قانون بودجه کشور هم وجود دارد، اما در رابطه با شرکت مخابرات اگر تشکیلات بی استفاده که هزینه بر هم هستند تعیینتکلیف شوند، بخشی از این مشکل رفع خواهد شد.
تلفیق همراهاول و شرکت مخابرات، چاره حل مشکلات شرکت مخابرات ایران است
سعید باستانی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، پیرامون مشکلات بودجهای شرکت مخابرات، گفت: در واگذاری شرکت مخابرات دو بخش وجود داشت، بخش پولدار که همراهاول بود و آینده دار و بخش کابلی که شرکت مخابرات ایران بود؛ زمانی که گوشت و استخوان از هم جدا میشود، مشخص است که مشکل هم به وجود میآید. وی، خاطرنشان کرد: مخابرات داکت و سیم برای زیرساخت کشور در اختیار دارد. اگر واقعاً به دنبال رفع مشکل شرکت مخابرات هستیم باید همراهاول و شرکت مخابرات با هم تجمیع شوند و یک هلدینگ قوی جدید تشکیل شود و دارایی عظیمی که در اختیار همراه است، به مخابرات هم داده شود. باستانی؛ اظهار کرد: واگذاری شرکت مخابرات کاری سخت و بینتیجه است؛ چراکه این مشکلات پس از واگذاری هم وجود خواهد داشت، اما اگر تلفیق همراهاول و شرکت مخابرات صورت گیرد، عقبماندگیهای شرکت مخابرات جبران خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.