معاون وزیر راه‌وشهرسازی از طرف روس خواستار شد

نهایی‌سازی انعقاد قرارداد رشت – آستارا تا پایان سال میلادی

توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت- آستارا به‌عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهم‌‌ترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، این پروژه در اولویت‌های اجرایی […]

توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت- آستارا به‌عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهم‌‌ترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، این پروژه در اولویت‌های اجرایی وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محور ریلی رشت – آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهم‌‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که به گفته مسئولان تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است؛ همچنین بنا شده با همکاری روسیه، بخش دیگری از تأمین مالی این پروژه انجام شود. در این راستا آخرین وضعیت همکاری‌های زیرساختی و حمل‌ونقلی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جلسه ویدئوکنفرانسی سه ساعته که به حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی و معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه و مشارکت نمایندگان کشورمان از وزارت اقتصاد، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقلی کشور و شرکت راه‌آهن برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، دو طرف به ارزیابی وضعیت همکاری‌های حمل‌ونقلی و زیر ساختی میان ایران و روسیه پرداختند و راه‌های عبور از موانع و افزایش سطح همکاری‌‌ها را مورد بررسی قرار دادند. بحث و بررسی در مورد وضعیت تملک اراضی و روند پیشرفت پروژه ریلی رشت-آستارا، بررسی وضعیت جریان بار ریلی و بررسی مسائل حمل‌ونقل جاده‌ای از اهم موضوعاتی بود که دو طرف در مورد آن به گفت‌وگو پرداختند. در این نشست، شهریار افندی‌زاده؛ معاون حمل‌ونقل، با تأکید بر اهمیت پروژه ریلی رشت-‌آستارا برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال جنوب، خواستار اهتمام جدی طرف روس برای نهایی‌سازی فاز طراحی و انعقاد قرارداد تجاری تا پیش از پایان سال‌جاری میلادی شد. وی همچنین با اشاره به توانمندی ترانزیت ریلی کشور خصوصاً در مسیر شرق خزر، بر ضرورت استمرار و افزایش حجم بارهای ترانزیتی روسی در این مسیر برای انتقال به بندرعباس تأکید کرد. بررسی مسائل و مشکلات رانندگان کامیون در تردد به روسیه از قبیل لزوم ارائه تسهیلات برای دریافت ویزای فوری رانندگان، لزوم افزایش سقف پوشش تعهدات کارنه تیر در روسیه، لزوم رفع محدودیت وزن کامیون از دیگر موضوعاتی بود که افندی‌زاده پیرامون آن با همتای روس خود به تبادل نظر پرداخت.