احتکار خودرویی که واقعی بود

گروه خودرو- یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی که بیشتر محصولاتش فروش بالایی در میان اقشار مختلف جامعه را دارد، چندی پیش با پخش اخباری مبنی بر انبار خودروهای تولیدی در یکی از پارکینگ‌های خود در استان خراسان به بهانه ایرادات استانداردی و کسری قطعات، این احتکار را آغاز کرد. اما اخبار احتکار خودرو باعث شد […]

گروه خودرو- یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی که بیشتر محصولاتش فروش بالایی در میان اقشار مختلف جامعه را دارد، چندی پیش با پخش اخباری مبنی بر انبار خودروهای تولیدی در یکی از پارکینگ‌های خود در استان خراسان به بهانه ایرادات استانداردی و کسری قطعات، این احتکار را آغاز کرد. اما اخبار احتکار خودرو باعث شد که این خودروساز موضوع احتکار خودرو را منکر شود و بهانه‌هایی که همیشه برای عدم ارائه محصولات خود به بازار اعلام نماید را اعلام کند. به ‌نظر می‌رسد که همه این بهانه‌ها می‌تواند یک دلیل داشته باشد، آن هم افزایش بهای کارخانه‌ای خودرو که خودروسازان طبق روال هر ساله این روال را ادامه می‌دهند تا با کشتن زمان و عدم تحویل به ‌موقع محصولاتی که مدت‌ها پیش فرآیند فروش آن را انجام داده‌اند به دنبال دریافت مبلغی بیشتر از مصرف‌کننده باشند. چراکه به دلایل مختلف در چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم که خودروسازان راهی را پیدا کردند که جریمه دیرکرد تحویل خودرو به مشتریان خود را پرداخت نکنند و چون بازار خودرو درگیر عرضه قطره‌چکانی خودرو است، مصرف‌کننده قید آن را بزند تا در نهایت به محصولی که خریداری کرده است، برسد که اینجا جا دارد در نحوه فروش و عرضه خودرو بازبینی توسط ارگان‌های مربوطه صورت گیرد تا شاید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، براساس گزارشی که ایران‌خودرو در روز پنجم مهر به سازمان بورس ارائه کرده است، نشان می‌دهد که در شهریور ۱۴۰۲ این شرکت ۸۸ درصد از هایماهای تولیدی خود را عرضه نکرده است. براساس آمار این گزارش که روی سایت کدال بورس منتشر شده، ایران‌خودرو از ابتدای سال مالی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ تعداد ١٠ هزار و ۵٢٨ دستگاه «هایما» تولید کرده که هفت هزار و ۶۵۵ دستگاه آن را فروخته است یعنی حدود ۷۳ درصد هایماهای تولیدی به بازار عرضه شده، اما در شهریور ماه امسال فقط ۱۲ درصد از هایماهای تولید شده در این ماه، به بازار عرضه شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهد که ایران‌خودرو از ابتدای سال مالی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، تعداد شش هزار و ۵٧٠ دستگاه هایما تولید کرده و شش هزار و یک دستگاه (بیش از ۹۱ درصد) آن را تحویل داده بود. آمار‌ها نشان می‌دهد با اینکه تولید این دستگاه خودرو در شش ماه امسال افزایش داشته، اما این خودروساز از عرضه آن به متقاضیان خودداری کرده است. شرکت ایران‌خودرو با ارائه این گزارش رسمی به سازمان بورس، موضوع احتکار خودروهای هایما در شهریورماه را تأکید کرد. پیش از این خودروسازان درخواست افزایش قیمت خودرو‌ها را کرده بودند و بهانه‌هایی از جمله نبود استاندارد‌ها را اعلام کرده بودند. همچنین طبق آمار طی شش ماهه امسال ۳۹ هزار و ۸۹۲ دستگاه دنا تولید شده با این حال میزان فروش این محصول ۳۷ هزار ۸۴۹ دستگاه بوده است. صرفاً در شهریور ماه نیز هفت هزار و ۴۶۸ دستگاه دنا تولید و شش هزار و ۱۱۸ دستگاه فروخته شده است. به این ترتیب طی نیمه نخست امسال دو هزار و ۴۳ دستگاه دنا علی‌رغم تولید به بازار عرضه نشده است. در یک ماهه شهریور هم یک هزار و ۳۵۰ دستگاه دنا فروخته نشده است. در چند هفته گذشته نیز گزارش‌های از احتکار خودرو‌ها در پارکینگ‌های دو شرکت خودروساز منتشر شد که علت عدم عرضه آن را نداشتن استانداردهای لازم اعلام کردند و در واکنش به این موضوع، سازمان استاندارد عدم تأییدیه استاندارد در خودروهای تولید شده را به شدت تکذیب کرد و در کنار این سازمان نهادهایی از جمله تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان احتکار خودرو توسط ایران‌خودرو را تأیید کردند. در این باره، سیدمرتضی مدنی؛ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، در ۱۵ مهرماه گفت که در گشت مشترک تعزیرات حکومتی در پارکینگ بینالود مشخص شد از ۱۰ هزار خودروی موجود چهار هزار خودروی هایما، پژوپارس بدون پلاک در این مجموعه وجود دارد که به‌ ظن احتکار پرونده تخلف برای این شرکت تشکیل شد. به‌ گفته مدنی؛ احراز این تخلف نیازمند گزارش کارشناسی و تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که در صورت تأیید با فوریت رسیدگی خواهد شد. همچنین رئیس سازمان تعزیرات حکومتی فرصت ۱۰روزه به مدیران این خودروساز داده است تا خودرو‌ها را به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانند در غیر این صورت با آن‌ها به‌ جرم سودجویی یا گران‌فروشی کالایی برخورد خواهد شد. این موضوع به قدری بازتاب داشت که رئیس قوه‌قضاییه روز ١٧ مهر در جلسه شورای‌عالی قضایی به موضوع احتکار خودرو‌ها ورود کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای؛ در این باره گفت که برخی رسانه‌ها می‌گویند خودرو‌ها را عمدی نگه داشته‌اند تا قیمت را بالا ببرند. این مدل اخبار مردم را می‌آزارد. قبلاً به بازرسی کل کشور هم گفته‌ام ورود کنند و خودروساز‌ها به صراحت به مردم توضیح بدهند و بگویند خودرو‌ها فلان ایراد را دارند. رئیس قوه‌قضاییه، تأکید کرده بود که حسب اعلام سازمان تعزیرات، در جریان بازدید از یک پارکینگ مستقر در خراسان‌رضوی، ۱۰ هزار خودروی عرضه نشده مشاهده شد که شش هزار دستگاه از آن‌‌ها دارای ایراد و نقص فنی بوده و چهار هزار دستگاه دیگر بلااشکال بودند، اما عرضه نمی‌شدند؛ به محض بازدید و ورود سازمان تعزیرات، متولی عرضه خودرو در آن بخش، با شتابزدگی و تعجیل مشغول عرضه و واگذاری خودرو‌ها می‌باشد! علی‌ایحال باید مقوله عرضه خودرو به‌صورت جامع و کامل مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موضوع به‌صورت شفاف برای مردم و مشتریان تبیین شود. طبق مصوبه شورای‌رقابت، خودروسازان موظف هستند تا همه تولیدات خود در را در سامانه یکپارچه فروش خودرو به صورت مستمر عرضه کنند. ایران‌خودرو نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ همه هایماهای تولیدی خود را پیش‌فروش کرده است، موعد تحویل تعدادی از این خودرو‌ها در تابستان امسال بود، در حالی که خودرو‌ها به متقاضیان تحویل نشده و آن‌ها بلاتکلیف هستند.