رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تصمیمگیری پیرامون کشنده و اتوبوسهای فرسوده یک تصمیم ملی است، گفت: رفع مشکلات ترانزیت، حملونقل، درآمد، صرفهجویی در انرژی و ایمنی جادهها و همه این حرفهایی که میزنیم در گروی اسقاط کشنده و اتوبوسهای فرسوده و واردات این خودروها است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای […]
رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تصمیمگیری پیرامون کشنده و اتوبوسهای فرسوده یک تصمیم ملی است، گفت: رفع مشکلات ترانزیت، حملونقل، درآمد، صرفهجویی در انرژی و ایمنی جادهها و همه این حرفهایی که میزنیم در گروی اسقاط کشنده و اتوبوسهای فرسوده و واردات این خودروها است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بند الحاقی (۱) ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه درخصوص ضرورت واردات کشنده و اتوبوس، گفت: قانون خودرو اخیراً تصویب و ابلاغ شده است اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا بهازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود میتوانند به میزانی وجه را بپردازند. به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیطزیست این تصمیم خوبی نبود ولی به هرحال در مجلس تصمیمگیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم. وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشینهایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابهجا میکنند و در جادهها حرکت میکنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوسها و هم کامیونها وجود دارد، منتها براساس بررسیهایی که انجام دادیم در حوزه کشندهها و ماشینهای سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج میشود. قالیباف؛ تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را میگذاریم قیمتها به شدت پایین میآید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آنها معافیت میدهیم چون ماشین را اسقاط میکنند، از طرفی این مسئله در صرفهجویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشندهها میتوانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند. رئیس قوهمقننه، یادآور شد: ما الان بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استانداردهای لازم را ندارند. وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشندههای فرسوده نیز باید در آییننامه اجرایی آن دیده شود. البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و اینها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آییننامه اجرایی پیشبینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم. قالیباف؛ افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما میتوانیم این ۱۰ سال را برای کشندهها بگذاریم و اینجا رأیگیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است چون اسقاط کردن آنها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیطزیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفهجویی انرژی، ایمنی جادهها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم میخواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جادهای را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حملونقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابهجایی بار و ترانزیت وجود ندارد. رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجستهای است که ترانزیت، حملونقل، درآمد، صرفهجویی در انرژی و ایمنی جادهها و همه این حرفهایی که میزنیم را در بر میگیرد. الان ۷۰ درصد رانندههای کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آنها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آنها بدهیم که ماشین کهنهاش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا میرود و هم از آن طرف میتواند به اقتصاد کشور کمک کند. بنابراین، این یک موضوع ملی است که خودروهای فرسوده باید از چرخه خارج شوند. همچنین نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، با بیان اینکه در حالحاضر ناوگان حملونقل و ترانزیت کشور فرسوده بوده و مصرف سوخت خودروهای این بخش بالا و با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارند، گفت: این موضوع موجب شد که در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه مقرر شود که دارندگان کشندهها با عمر بالای ۲۵ سال بتوانند یک خودرو با کارکرده کمتر از ۱۰ سال وارد کنند. علی جدی؛ با اشاره به مجوز مجلس برای واردات دستگاه کشنده و اتوبوس به رانندگان دارای خودروهای اسقاطی، گفت: در جریان تصویب واردات خودروهای دستدوم، اجازه واردات کشندههای دستدوم با عمر کمتر از پنج سال نیز داده شد اما با این وجود همچنان عرضه و تقاضا فاصله بسیاری با یکدیگر دارد و تولیدات داخلی نیز نمیتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد. وی با بیان اینکه در حالحاضر ناوگان حملونقل و ترانزیت کشور فرسوده بوده و مصرف سوخت خودروهای این بخش بالا و با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارند، ادامه داد: این موضوع موجب شد که در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه مقرر شود که دارندگان کشندهها با عمر بالای ۲۵ سال بتوانند یک خودرو با کارکرده کمتر از ۱۰ سال وارد کنند. وی درباره تأثیر این مصوبه بر نوسازی ناوگان حملونقل، افزود: در این مصوبه مشوقی برای دارندگان خودروهای اسقاطی در نظر گرفته شد، اگر این مشوقها در نظر گرفته نشود ممکن است دارندگان این کشندهها تمایلی به نوسازی آنها نداشته باشند. وی با بیان اینکه تعداد کشندهها با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور بسیار است، اضافه کرد: با اجرایی شدن مصوبه مجلس از یکسو مصرف سوخت کاهش مییابد و از سوی دیگر خون تازهای در صنعت حملونقل جریان مییابد و هزینههای ترانزیت کاهش پیدا میکند
دیدگاه بسته شده است.