۸۰ میلیارد دلار در ساخت سازه‌های دریایی سرمایه‌گذاری شد

۸۰ میلیارد دلار در ساخت سازه‌های دریایی سرمایه‌گذاری شد افزایش ۴۱ درصدی درآمد صادرات میعانات گازی با نمره قبولی پیمانکاران ایرانی گروه انرژی- درحالی که میزان صادرات ایران در طول ۷ ماهه نخست امسال حدود ۹٫۷ میلیون تن به ارزش تقریبی ۴ میلیارد دلار میعانات گازی تولیدی فازهای پارس‌جنوبی تخمین زده شده؛ صنعت نفت با […]

۸۰ میلیارد دلار در ساخت سازه‌های دریایی سرمایه‌گذاری شد

افزایش ۴۱ درصدی درآمد صادرات میعانات گازی با نمره قبولی پیمانکاران ایرانی

گروه انرژی- درحالی که میزان صادرات ایران در طول ۷ ماهه نخست امسال حدود ۹٫۷ میلیون تن به ارزش تقریبی ۴ میلیارد دلار میعانات گازی تولیدی فازهای پارس‌جنوبی تخمین زده شده؛ صنعت نفت با یک جهش ۴۱ درصدی از درآمد صادرات مواجه شده است. این افزایش صادرات و به موازات آن بالا رفتن عایدی دولت از قبل آن را می‌توان ناشی از فعالیت شرکت‌های داخلی و افزایش توان پیمانکاران ایرانی در حوزه ساخت سکو‌ها و سازه‌های دریایی دانست. سرعت در ساخت و نصب سکو‌ها برای برداشت بیش‌تر در فازهای عسلویه گواه این موضوع است. در شرایطی که هدف اصلی وزارت نفت بر افزایش میزان تولیدات از میادین گازی مشترک با قطر قرار گرفته است این موضوع اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

گمرک سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با انتشار گزارشی، اعلام کرد: در طول ۷ ماهه نخست امسال به نزدیک ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن میعانات گازی تولیدی فازهای پارس‌جنوبی به بازارهای جهانی صادر شده است.

این در حالی است که در مدت زمان مشابه پارسال حجم صادرات میعانات گازی ایران حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده و در مجموع صادرات این محصول استراتژیک صنعت نفت کشور حدود ۶۵ درصد در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

بر این اساس، ارزش میعانات گازی صادر شده در ۷ ماهه امسال نزدیک به ۴ میلیارد دلار بوده است که نسبت به عایدی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری مدت مشابه پارسال، شاهد افزایش ۴۱ درصدی در کسب در آمد در این حوزه بوده‌ایم.

بنابراین به گزاف نیست اگر بگوییم در کنار افزایش میزان تولیدات و صادرات؛ پیمانکاران و شرکت‌های داخلی تاکنون در حوزه میادین آبی به‌ویژه در منطقه پارس جنوبی رسالت خود را به درستی به انجام رسانده‌اند.

از جمله شرکت‌هایی که در این زمینه توانسته به خوبی پروژه‌های کلان نفتی و گازی را به ثمر برساند شرکت تأسیسات دریایی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی از امضای تفاهمنامه با شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای اجرای پروژه مشترک خبرداد و گفت: تأسیسات دریایی توانمندی بالایی برای اجرای پروژه دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، ابوالقاسم رحمانی، با اشاره به توانایی‌های شرکت تأسیسات دریایی برای اجرای پروژه‌های فراساحلی در پارس‌جنوبی و کسب رکوردهای نصب و راه‌اندازی سکوهای گازی در این میدان مشترک، افزود: با توجه به این توانایی‌ها، شرکت‌های خارجی تمایل به همکاری با تأسیسات دریایی دارند.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با یک شرکت ایتالیایی، اتریشی و یک شرکت ژاپنی و کره‌ای، تصریح‌کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که تأسیسات دریایی در اختیار دارد؛ ما به دنبال کار هستیم و شرکت‌های خارجی هم تمایل به همکاری ما در اجرای پروژه دارند.

مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی درباره یارد خرمشهر که ساخت سازه‌های دریایی این شرکت در آنجا انجام می‌شود، افزود: تاکنون حدود ٨٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مکان انجام شده است و قرار نیست با پایان فعالیت‌ها در این یارد، ما آنجا را ترک کنیم.

براساس گزارش نشریه مشعل، وی با اشاره به اشتغالزایی صورت گرفته با توسعه فعالیت‌ها در یارد خرمشهر برای ساکنان این منطقه، ادامه داد: این قول را به مردم خرمشهر می‌دهیم که برای آن‌ها کار بیاوریم، همان‌طور که هدف ما از ایجاد این یارد خدمت به مردم خرمشهر و خوزستان بوده است، این هدف را ادامه می‌دهیم و تغییری در آن ایجاد نمی‌کنیم.

اجرای فازهای ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی

وی با اشاره به پروژه فراساحل فازهای ٢٠ و ٢١ میدان گازی پارس‌جنوبی از سوی این شرکت، تصریح کرد: در حال حاضر شمارش معکوس به منظور افزایش تولید از سکوی فاز ٢١ این میدان مشترک با راه‌اندازی این سازه دریایی آغاز شده است.

قاسمی نصب جکت فاز ٢٠ در اسفندماه ٩١ در مدت ١١ روز با شناور اوشنیک و لوله‌گذاری خطوط ٣٢ و ٤ اینچ این فاز را در مدت ۴ ماه از جمله رکوردهای کسب شده در اجرای این فاز اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سکوی فاز ٢٠ پارس‌جنوبی که مردادماه امسال در موقعیت خود نصب شده بود با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

قاسمی اشتغالزایی مستقیم در ساخت سکوی فاز ٢٠ را که دو هزار و ٥٠٠ تن وزن دارد، در قالب پیمانکاران اجرایی یارد خرمشهر افزون بر ٦٠٠ نفر اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی تصریح کرد: با راه‌اندازی فازهای ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب به ظرفیت برداشت گاز از میدان گازی پارس‌جنوبی اضافه خواهد شد.

نصب سکوی ۱۹B تا ٢ ماه دیگر

وی درباره نصب سکوی ١٩B پارس جنوبی که هم‌اکنون در یارد خرمشهر مراحل پایانی ساخت خود را سپری می‌کند، گفت: این سکو نیز تا ٢ ماه آینده بارگیری و نصب خواهد شد.

قاسمی اجرای پروژه فراساحل فاز ١٩ را یکی از بزرگ‌ترین پروژه فراساحلی شرکت تأسیسات دریایی از لحاظ تنوع فعالیت‌ها دانست و گفت: ۴ سکوی دریایی این فاز شامل ٢١ حلقه چاه می‌شود و سکوهای اصلی با وزن حدود ٢٧٠٠ تن و سکوی اقماری با وزن ١٧٠٠ تن، تشکیل‌دهنده تجهیزات دریافت و انتقال گاز، از چاه‌های این فاز است.

به گفته وی، احداث دو خط ٣٢ اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی در مجموع به طول ٢٣٠ کیلومتر، دو رشته خط لوله ٤,٥ اینچ دریایی برای انتقال گلایکول جمعاً به طول تقریبی ٢٣٠ کیلومتر، دو رشته خط لوله ١٨ اینچی با پوشش اینکونل به منظور انتقال گاز از سکوهای اقماری به ورودی سکوهای اصلی جمعاً به طول ١٤ کیلومتر، بخش دیگری از شرح کار شرکت تأسیسات دریایی در این پروژه است.

مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی گفت: ساخت گوی شناور و متعلقات مربوط به انتقال میعانات گازی با ظرفیت ٧٠٠٠ مترمکعب در ساعت و یک خط لوله ٣٦ اینچ به طول تقریبی ٦ کیلومتر به منظور انتقال میعانات گازی به گوی شناور در این پروژه، جزیی از شرح کارهای این پروژه است.

به گفته وی، متخصصان این شرکت فراساحلی موفق شده‌اند رکوردهای ساخت قابل توجهی را در پروژه فراساحل فاز ١٩ از جمله دستیابی به رکورد پیشرفت ٩٠ درصدی در بخش‌های برق و ابزار دقیق در مدت ۵ ماه، پایان ٧٠ درصد عملیات پیش راه‌اندازی پایپینگ در خشکی، انجام ٢٠ درصد از فعالیت‌های راه‌اندازی در خشکی را به خود اختصاص دهند.

 

قاسمی افزود: همچنین لوله‌گذاری ١٠٠ کیلومتر از فاز ١٣ و ١٠٠ کیلومتر از فاز ١٤ نیز بر عهده شرکت تأسیسات دریایی است؛ ضمن این که لولهگذاری فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ نیز به ما واگذار شده است.