رئیس کانون هماهنگی فاوای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، گفت: شرکت مخابرات ایران نیازمند گذر از پارادایم سنتی به پارادایم جدید مبتنی بر سازمان سکویی، تغییر در نگرش و اصلاح شیوههای ساختار درآمدی و در نهایت اتخاذ یک استراتژی برد-برد در ارتباط با ذینفعان خود از جمله شرکتهای تولیدی و پیمانکاران است […]
رئیس کانون هماهنگی فاوای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، گفت: شرکت مخابرات ایران نیازمند گذر از پارادایم سنتی به پارادایم جدید مبتنی بر سازمان سکویی، تغییر در نگرش و اصلاح شیوههای ساختار درآمدی و در نهایت اتخاذ یک استراتژی برد-برد در ارتباط با ذینفعان خود از جمله شرکتهای تولیدی و پیمانکاران است و البته اعمال هرگونه تغییر و تحول منجر به استقرار سازمان سکویی، در مرحله نخست نیازمند تغییر دیدگاه افراد درون شرکت مخابرات و در ادامه نیازمند حضور افراد استراتژیک بهعنوان رهبران تحول آفرین یا معماران سازمان سکویی در کنار مدیران این شرکت برای اجرای فرآیند است. داوود ادیب؛ رئیس کانون هماهنگی فاوای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، در گفتگو با سیتنا، پیرامون نامه اخیر معاون اول رئیسجمهور خطاب به وزیر ارتباطات برای ساماندهی سریع به اوضاع شرکت مخابرات ایران، گفت: شرکت مخابرات ایران بهعنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی در منطقه، چه در تعداد مشتری و چه در قدمت، در سالهای اخیر مشکلات فراوانی را داشته و در این راستا ضرر و زیانهای قابلتوجهی را نیز برای شرکتهای تأمینکننده و تولیدکنندههای داخلی که به نوعی با شرکت مخابرات ایران در تعامل بودهاند، ایجاد کرده است. وی، ادامه داد: عدم حصول افزایش منطقی و مناسب تعرفههای تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران متناسب با سایر تعرفهها و خدمات عمومی که مصداق یک بام و دو هوای تصمیمات دولت در اعمال نظر در تعرفههای خدمات عمومی بوده است، میتوانست در شرایط موجود، رضایت مقطعی مشترکان، پیمانکاران و تأمینکنندگان داخلی تجهیزات را به همراه آورد و در این اوضاع که رکود قابلتوجهی در صنعت مخابرات کشور حاکم است منجر به نجات و احیا زنجیره تأمین شرکت مخابرات ایران، توسعه در این صنعت استراتژیک، رضایت کارکنان شرکت مخابرات ایران و در نهایت ارائه خدمات بهتر به مردم شود که اتفاق نیفتاد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، ادامه داد: اکنون و در شرایط کنونی حاد چه برای شرکت مخابرات ایران و چه اکوسیستم مرتبط با آن، نیازمند یکسری تغییرات اساسی میباشیم که متناسب با روندهای حاکم بر جهان در ارتباط با حکمرانی میبایست در برنامه عملیاتی این شرکت قرار گیرد. ادیب؛ افزود: شرکت مخابرات ایران همانطور که پیشتر نیز به کرات مطرح شده است، نیازمند گذر از پارادایم سنتی به پارادایم جدید مبتنی بر سازمان سکویی، تغییر در نگرش و اصلاح شیوههای ساختار درآمدی و در نهایت اتخاذ یک استراتژی برد-برد در ارتباط با ذینفعان خود در جامعه و از جمله شرکتهای تولیدی و پیمانکاران مرتبط با خود میباشد. برای گذشتن از پارادایم سنتی و استقرار در پارادایم جدید، ضروری است که شرکت مخابرات ایران با پیادهسازی سازمان سکویی، از ظرفیتهای خالی خود در فعالیت سازمانهای دیگر استفاده کرده و استفاده بهینه از هر یک از منابع سازمان را در بهترین جایگاه خود عملیاتی نماید. رئیس کانون هماهنگی فاوا، گفت: امروزه در سازمانهای سکویی، استفاده از کلیه منابع سازمان و کنترل آنها به صورت صحیح، استفاده از ظرفیتهای خالی سازمان در فعالیت سازمانهای دیگر، استفاده بهینه از هر یک از منابع سازمان در بهترین جایگاه خود، بهکارگیری همزمان یک منبع در چندین فعالیت مختلف در سطوح مختلف سازمانی و سازمانهای مختلف از اصول بنیادینی است که سازمانهای بزرگ مطرح هزاره سوم از آنها بهره میبرند. وی، خاطرنشان کرد: امروزه حجم دانش قابل دسترس بشر هر ۱۲ ساعت دو برابر میشود. از ویژگی شرایط کنونی دنیا تغییرات سریع و شتابان است و نیاز به پیشبینی و آمادگی رویارویی با آینده است که باعث خلق شرکتهای یونیکورن میگردد. این یک واقعیت است که در عصر انقلاب صنعتی پنجم، روندهای ساده، بغرنج، پیچیده به روندهای آشوبناک شدن دنیا و به عبارتی بینظمی سیر میکنند و لزوم تصمیمسازی و تصمیمگیری در لحظه از ضروریاتی است که سازمان سکویی با بهرهگیری از هوشمصنوعی این امکان را فراهم میکند. ادیب؛ در پایان اشاره کرد: اعمال هرگونه تغییر و تحولی که بخواهد منجر به استقرار سازمان سکویی گردد، نیازمند آن است که ابتدا تغییر دیدگاه افراد درون شرکت مخابرات ایران با بهرهگیری از تجربیات در نشستهای تخصصی با نخبگان صنعت و اساتید دانشگاهی شروع شده و با نشستهای کاری و گروههای خود سازماندهنده، ادامه یابد و در نهایت افرادی استراتژیک بهعنوان رهبران تحولآفرین یا معماران سازمان سکویی که نهادسازی در سازمانهای سکویی را به خوبی میشناسند در طول فرآیند حضور داشته باشند تا با بهرهگیری از ابزارهای هوشمصنوعی و با تغییر در مأموریت شرکت مخابرات ایران، تغییر در فرهنگ سازمانی و در نهایت تغییر در روابط شرکت مخابرات ایران با محیط و یا افراد و گروههای ذینفع و کلیدی را فراهم آورند.
طی سالهای اخیر بسیاری از پیمانکاران و شرکتهای طرف قرارداد شرکت مخابرات ایران، از عدم دریافت و یا تسویه مطالبات انباشتهشان از این شرکت گلایه دارند، از سوی دیگر شرکت مخابرات هم به ناچار برای تسویه بخشی از این بدهیها مجبور شده است تا املاک و اموال شرکت در شهرهای مختلف را در مزایده به […]
دیدگاه بسته شده است.