گواهی اسقاط خودروهای فرسوده چه مبلغی خواهد بود؟

گروه خودرو- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن تأکید بر اینکه واردکنندگان کشنده‌ها نیز برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی بایستی گواهی اسقاط ارائه کنند، اعلام کرد که تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات کشنده‌ها نصف شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاریه؛ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: براساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت […]

گروه خودرو- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن تأکید بر اینکه واردکنندگان کشنده‌ها نیز برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی بایستی گواهی اسقاط ارائه کنند، اعلام کرد که تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات کشنده‌ها نصف شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاریه؛ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: براساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، رانندگان کامیون، کامیونت و کشنده تریلر دارای کارت هوشمند خودمالک و شرکت‌های حمل‌ونقل خودمالک (شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی) صرفاً برای یکبار و یک دستگاه برای مدت ۱۰ سال می‌توانند در صورت عدم وجود گواهی اسقاط به اندازه کافی، پنج درصد ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته جهت دریافت مجوز شماره‌گذاری پرداخت کنند. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به اینکه از زمان ابلاغ این قانون تاکنون حدود ۲۰۰۰ دستگاه کشنده وارداتی از پرداخت نقدی بهره‌مند شده‌اند، گفت: در حال‌حاضر با توجه به وجود گواهی اسقاط به میزان کافی، از این پس این دسته از متقاضیان باید نسبت به ارائه گواهی اسقاط اقدام کنند. وی در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی، تصریح کرد: تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به‌ازای هر دستگاه کشنده وارداتی تعداد هشت گواهی اسقاط دیزلی نیاز است؛ به‌عنوان مثال به‌ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت. این مقام مسئول، درخصوص قیمت گواهی‌های اسقاط خودروهای سنگین، اظهار کرد: برابر اعلام انجمن مراکز اسقاط، مبلغ هر گواهی اسقاط این دسته از خودرو‌‌ها حداکثر ۵۵ میلیون تومان است. به گفته سالاریه؛ موارد فوق تا پیش از تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی معتبر است و پس از تصویب ممکن است تغییراتی ایجاد شود.‌ رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به برنامه‌ریزی این ستاد برای الکترونیکی کردن سبد عرضه و تقاضای گواهی اسقاط، گفت: طرحی در این خصوص در حال انجام است که با اتمام آن، به‌زودی فرآیند خرید و فروش گواهی اسقاط نیز برخط خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: تا پیش از راه‌اندازی سرویس برخط، واردکنندگانی که قصد خرید گواهی اسقاط برای دریافت مجوز شماره‌گذاری دارند، در صورتی که در سامانه nnhk.ir ثبت‌نام کرده و فرآیند را طی کرده باشند، می‌توانند به مراکز اسقاط مجاز و معتبر کشور یا انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند. در ادامه نیز، رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو، گفت: با توجه به موجودیت گواهی اسقاط، تمامی خودرو‌های وارداتی موظفند برای شماره‌گذاری خودرو، گواهی اسقاط تهیه کنند. مشهدی شریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، گفت: قانون‌گذار در بند «الف» تبصره ۳ اصلاح ماده قانون ساماندهی صنعت خودرو گفته است که مالکان و شرکت‌های حمل‌ونقل فقط برای یکبار و یک خودرو می‌توانند به مدت ۱۰ سال وارد کنند. او گفت: اگر گواهی اسقاط موجود باشد دارنده‌ کشنده‌ باید گواهی اسقاط خریداری کند و اگر گواهی موجود نبود باید پنج درصد از قیمت خودرو را بپردازد. مشهدی‌شریف؛ گفت: برای هر دو خودرو کشنده‌ای که وارد کشور می‌شود یک خودرو باید اسقاط یا خارج شود. به‌عنوان مثال اگر یک کشنده وارد کشور می‌شود ۱۶ گواهی دارد و با نصف گواهی یعنی معادل ۸ گواهی می‌تواند شماره‌گذاری کند. اگر گواهی موجود باشد مستلزم خرید ۸ گواهی است و اگر موجود نبود باید پنج‌درصد قیمت خودرو را پرداخت کند. مشهدی‌شریف؛ گفت: با توجه به موجودیت گواهی اسقاط، تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده موظف هستند برای شماره‌گذاری خودرو، گواهی اسقاط تهیه کنند. مشهدی‌شریف؛ گفت: در حال‌حاضر هشت گواهی اسقاط برای کشنده و سایر کامیون‌‌ها هم به نسبت دو به یک (به‌ازای یک واردات دو کامیون نو یک کامیون باید اسقاط شود) باید رعایت شود. به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو، در حال‌حاضر سه هزار کشنده از سال قبل باید وارد کشور می‌شد و امسال هم دو هزار دستگاه که در مجموع پنج هزار کشنده وارد کشور می‌شود که به اعضای این پنج هزار کشنده ۴۰ هزار گواهی اسقاط مورد نیاز است. مشهدی‌شریف؛ اظهار کرد: به اعضای هر کامیون که با عمر ۱۰ ساله وارد کشور می‌شود یک کامیون باید اسقاط شود که این موضوع در برنامه هفتم آمده است. بر همین اساس تا پیش از این، براساس جدولی که ستاد مذکور ارائه کرده بود، برای واردات هر دستگاه کامیون کشنده، ارائه ۱۶ گواهی اسقاط اعلام شده بود؛ بدین ترتیب در حال‌حاضر تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات کشنده‌ها نصف شده است. همچنین یادآوری می‌شود که پیش‌تر طبق تأکید رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، برای شماره‌گذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند.