نایب رییس کمیسیون عمران مجلس:ضرورت خرید هواپیما با درنظرگرفتن ساختارهای کشور

  طرف‌های قرارداد برای تحویل هواپیما به ایران قابل اطمینان نیستند محمدرضا رضایی کوچی با تأکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور و با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌های اخیر با شرکت ایرباس و بوئینگ، گفت: خرید هواپیما برای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور باید همسو با سیاست‌ها و زیرساخت‌های موجود در […]

 

طرف‌های قرارداد برای تحویل هواپیما به ایران قابل اطمینان نیستند

محمدرضا رضایی کوچی با تأکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور و با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌های اخیر با شرکت ایرباس و بوئینگ، گفت: خرید هواپیما برای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور باید همسو با سیاست‌ها و زیرساخت‌های موجود در کشور باشد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با تأکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، گفت: بسیاری از هواپیماهای مورد استفاده در کشور فرسوده بوده و باید برای ایجاد امنیت در پرواز برای مسافران به نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی اقدام شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عقد قرارداد دولت برای خرید ۱۱۸ فرونده هواپیمای ایرباس و بوئینگ، افزود: هر چند ناوگان حمل و نقل هوایی کشور نیازمند خرید هواپیمای جدید است؛ اما در پایبندی طرف‌های قرارداد به تحویل این هواپیما‌ها اطمینانی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این‌که تضمین و تعهدی برای پابرجا ماندن قرارداد فی مابین ایران و شرکت‌های طرف قرارداد ما وجود ندارد، تصریح کرد: باید مقتدرانه، اصولی و در چارچوب یک مذاکرات منطقی آن هم با افراد هم تراز نسبت به آینده خرید هواپیما اقدام کرد.

وی با بیان این‌که خرید هواپیما برای کشور باید در چارچوب سیاست‌های ما باشد، تصریح کرد: خرید هواپیما برای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور باید همسو با زیرساخت‌های موجود در کشور باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: در صورتی که برای خرید هواپیما به هر علتی با کشور طرف معامله به توافق نرسیم، در نهایت می‌توان با خرید قطعات مورد نیاز هواپیماهای موجود مشکل کشور را برطرف کرد.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که هر نوع قراردادی برای خرید هواپیما باید به گونه‌ای منعقد شود که طرف قرارداد امکان بدعهدی نداشته باشد، تصریح کرد: باید با استفاده از تجربیات قبلی برای آینده ناوگان حمل و نقل هوایی کشور تصمیم گرفت.

چندی پیش اخباری مبنی بر تفاهم‌نامه اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دست‌کم ۱۰٫۵ میلیارد دلار در سفر اخیر رییس‌جمهوری به فرانسه به امضاء رسیده که از پی این تفاهم‌نامه، مقرر شد ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان ۵ سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی «هما» قرار گیرد.

از قرار معلوم بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس و بخش دیگر از طریق صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد.

 

لازم به ذکر است در روزهای اخیر اخباری مبنتی بر توافق ایران با شرکت بویئنگ نیز به گوش می‌رسد.