درخواست ۷۶ کارشناس امنیت ملی از «ترامپ» در خصوص «برجام»

    ۷۶ نفر از کارشناسان امور امنیت ملی آمریکا از رییس‌جمهور جدید این کشور خواسته‌اند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، این گزارش توسط «نایاک» (شورای ملی ایرانی-آمریکایی) تهیه شده و ۷۶ نفر از کارشناسان امنیت ملی آن را امضا کرده‌اند. در این گزارش آمده […]

    ۷۶ نفر از کارشناسان امور امنیت ملی آمریکا از رییس‌جمهور جدید این کشور خواسته‌اند تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.به گزارش مهر به نقل از نیویورک تایمز، این گزارش توسط «نایاک» (شورای ملی ایرانی-آمریکایی) تهیه شده و ۷۶ نفر از کارشناسان امنیت ملی آن را امضا کرده‌اند.

در این گزارش آمده که «برجام ثابت کرد که دیپلماسی با ایران نتیجه‌بخش است» و خطاب به دونالد ترامپ نوشته شده است.

از امضاکنندگان این گزارش می‌توان به «گری‌سیک»، «لارنس کورب» و «چاس فریمن» اشاره کرد.

ادعای ترامپ در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در مورد پاره کردن برجام موجب شده تا اغلب مقامات و کارشناسان در این رابطه هشدار بدهند.

در همین رابطه سناتور «باب کورکر» رییس کمیته روابط خارجی سنا که زمانی از مخالفان اصلی برجام محسوب می‌شد در مصاحبه با شبکه‌ام اس‌ان‌بی‌سی عنوان داشت که در مورد برجام آمریکا باید با دیگر کشورهایی که در حصول این توافق حضور داشتند همگام باشد.

سناتور کورکر در مورد لغو فوری آن با روی کار آمدن دونالد ترامپ، ابراز تردید کرده و در عین حال می‌گوید بهتر است بر دقت و سخت‌گیری در اجرای آن افزود و اقدامات احتمالی را هماهنگ با متحدان اروپایی و دیگر کشور‌‌ها انجام داد.

این نماینده ارشد سنای آمریکا، در مورد لغو برجام پس از ورود ترامپ به کاخ سفید ابراز تردید کرده و عنوان داشت به نظر من نقطه شروع باید این باشد که ایران را مجبور کنیم شدیدا به توافق پایبند بمانند. و فکر می‌کنم چیزی که باید در ذهن داشته باشیم این است که، اروپایی‌‌‌ها و دیگران را در این جریان همراه خود نگه داریم.

کورکر در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گفت: به نظر من ترامپ در همان اول کار توافق اتمی را کنار نخواهد گذاشت، بلکه باید به ایجاد اجماع با دیگر کشور‌‌ها در مورد نقض توافق اتمی از سوی ایران دست بزند.

کورکر تأکید کرده این توافق، توافقی بین ایران، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز به شمار می‌رود و ایالات متحده، یکی از امضاءکنندگان آن است.

عربستان «ترامپ» را تهدید کرد

در همین حال، یک رسانه آمریکایی از تهدید رییس‌جمهور این کشور از سوی عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش سی‌ان‌ان، عربستان به «دونالد ترامپ» در مورد قطع واردات نفت آمریکا از ریاض هشدار داد.

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که اگر عربستان و دیگر کشورهای عربی نیروهای زمینی خود را برای جنگ با داعش اعزام نکنند، آمریکا واردات نفت از این کشور‌‌ها را متوقف می‌کند.

همچنین ترامپ در ماه مارس در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود: عربستان بدون آمریکا وجود نخواهد داشت.

ترامپ همچنین در صحبت‌های دیگری گفته بود که در بحث انرژی آمریکا را مستقل خواهد کرد.

در همین رابطه «خالدالفالح» وزیر انرژی عربستان اعلام کرد: ترامپ باید بداند که قطع واردان نفت از عربستان عواقبی برای آمریکا خواهد داشت.

فالح در ادامه گفت: رییس‌جمهور منتخب باید بداند که روابط ما مزایایی دارد و من فکر می‌کنم صنعت نفت وی را تشویق خواهد کرد تا این روابط را توسعه بدهد.