کامیون کارکرده ۱۰ ساله اروپایی معادل ۳۰ سال خودروی کارکرده است

انجمن خودروسازان ایران، اعلام کرد: خودروهای کارکرده پس از ۱۰ سال کار با توجه به تردد شبانه‌روزی به سن فرسودگی رسیده و ضمن وابستگی ارزی مستمر سالانه جهت تأمین قطعات یدکی آن به دلیل گذشت ۱۰ سال از سال تولید، قطعات یدکی آن‌ها به‌راحتی قابل تأمین نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، انجمن خودروسازان ایران، با ارسال […]

انجمن خودروسازان ایران، اعلام کرد: خودروهای کارکرده پس از ۱۰ سال کار با توجه به تردد شبانه‌روزی به سن فرسودگی رسیده و ضمن وابستگی ارزی مستمر سالانه جهت تأمین قطعات یدکی آن به دلیل گذشت ۱۰ سال از سال تولید، قطعات یدکی آن‌ها به‌راحتی قابل تأمین نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، انجمن خودروسازان ایران، با ارسال نامه‌ای به قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به واردات کامیون و کشنده و اتوبوس با ۱۰ سال کارکرد انتقاد کرد. در این نامه آمده است: مجلس شورای اسلامی برخلاف شعار سال که مهار تورم و رشد تولید می‌باشد در بند الحاقی یک ماده ۵۹ قانون برنامه هفتم، توسعه ورود کامیون و کشنده و اتوبوس با ۱۰ سال کارکرد را مجاز اعلام نموده است. این انجمن به دلیل داشتن ظرفیت تولید بالغ بر ١٦ هزار دستگاه انواع کامیون و ٢٥ هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور که تاکنون از ۲۵درصد این ظرفیت بیشتر استفاده نشده، بار‌ها مشکلات ورود کامیون‌های دست‌دوم را اعلام کرده است. حتی در جلسه‌ای با حضور حضرتعالی و برخی از انجمن‌های صنفی خواهش کردیم ترتیبی اتخاذ داده شود که بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دایمی توسعه کشور که اجازه ورود کامیون‌ها تا سه سال کارکرد را می‌دهد به دلایل زیر حذف شود که نه فقط اقدامی در جهت حذف آن صورت نگرفته، بلکه با تصویب الحاق یک ماده ۵۹ فاتحه صنعت تجاری کشور خوانده شد.

۱- در کشورهای پیشرفته شرکت‌های حمل‌ونقل با خودروهای تجاری به‌صورت سه شیفت (شبانه‌روزی) کار می‌کنند، بر خلاف کشور ما که رانندگان خود مالک هستند و به‌صورت متوسط یک‌سوم تردد سالانه را نسبت به آن‌ها دارند، در نتیجه یک کامیون یا اتوبوس کار کرده ۱۰ ساله اروپایی معادل ۳۰ سال خودرو کار کرده مشابه کشورمان می‌باشد.

۲- خودروهای کار کرده پس از ۱۰ سال کار با توجه به تردد شبانه‌روزی به سن فرسودگی رسیده و ضمن وابستگی ارزی مستمر سالانه کشور جهت تأمین قطعات یدکی آن به دلیل گذشت ۱۰ سال از سال تولید آن‌ها قطعات یدکی آن‌ها به راحتی قابل تأمین نمی‌باشد.

۳- اکثر تولیدات شرکت‌های کامیون ساز داخلی با توجه به مصوبات شورای‌عالی استاندارد و نظارت سازمان مذکور با تکنولوژی روز دنیا تولید و حداقل مصرف سوخت و آلایندگی را دارا می‌باشند.

٤- مصوبه اخیر مجلس خلاف قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشور می‌باشد.

۵-در شش ماهه ابتدای سال‌جاری بیشترین رشد تولید انواع خودرو متعلق به تولیدات کامیون‌ها با ٤٤ نسبت به شش ماهه سال گذشته بوده است.