گروه انرژی – این روزها خبرهای مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به هر کدملی در برنامه هفتم توسعه شنیده میشود که از سوی مسئولین این موضوع رد شده است اما بحث منتفی شدن اعطای یارانه بنزین به هر کدملی در حالی است که تبصره ماده ۴۶ حذفشده در زمینه کاهش مصرف خودروهای مصرفی با اعطای […]
گروه انرژی – این روزها خبرهای مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به هر کدملی در برنامه هفتم توسعه شنیده میشود که از سوی مسئولین این موضوع رد شده است اما بحث منتفی شدن اعطای یارانه بنزین به هر کدملی در حالی است که تبصره ماده ۴۶ حذفشده در زمینه کاهش مصرف خودروهای مصرفی با اعطای گواهی صرفهجویی مصرف بنزین بوده است که ارتباطی به مسئله اعطای سهمیه بنزین به نفر ندارد. مسئله اصلاح سهمیهبندی بنزین و حرکت به سمت سهمیه مبتنی بر نفر در ماده ۳۱ گزارش برنامه هفتم توسعه آمده و حذف نشده است، نکته بسیار مهمتر اینکه اصلاح سازوکار اعطای بنزین به نفر در برنامه هفتم هنوز حذف نشده و تأکید دولت و مجلس بهدرستی بر اصلاح نظام سهمیهبندی بنزین در جهت بهینهسازی الگوی مصرف و کاهش ناترازی بنزین است، زیرا علاوه بر اینکه موجب عادلانه کردن اعطای یارانههای انرژی خواهد شد، بلکه موجب خواهد شد تمام عواید حاصل از اصلاح قیمت بنزین نیز به جیب مردم برود و هرگونه تغییری در قیمت بنزین، منافع بسیاری از مردم را تضمین میکند. در این باره، محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس، درباره طرح تخصیص بنزین به هر کدملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کدملی باشد. عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در حالحاضر موضوع پرداخت یارانهها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی اگر کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهرهبرداری بیشتری از یارانه بنزین دارند. این نماینده مجلس یازدهم، افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کمتربرخوردار که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است. وحیدی؛ در ادامه بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار میشود ولی در حالحاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهرهمند میشوند. وی گفت: در این شرایط وقتی افزایش قیمتی در هزینه حملونقل به وجود میآید باعث میشود آنها هزینه بیشتری بپردازند. وحیدی؛ در ادامه بیان کرد: در حالحاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست ولی اثر مصرفی ناشی از یارانه که هماکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانهها مبلغی را برای این پرداخت میکند نسبت به خانوار این هزینه تبدیل شود. این نماینده مجلس یازدهم، ادامه داد: یعنی اگر ما خودمان را مالک یک چیز بدانیم مدیریتمان بر مصرف خیلی بهتر از این است که دیگران آن را مدیریت کنند. ولی در حالحاضر در جامعه یک مصرف تعادلی وجود ندارد یعنی فرد در استفاده از وسیله نقلیه هیچ استفاده بهینهای نمیکند و اثر آلایندگی آن هم در شهرهای بزرگ و حتی کوچک دیده میشود و این مصرف بیرویه باعث شده در شهرهای کوچک هم این اثر آلایندگی را مشاهده کنیم. عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس، توضیح داد: بهعنوان مثال وقتی سازمان محیطزیست میخواهد نظر بدهد و یا هزینههایی را برای کاهش آلودگی انجام دهد به جای آن مدیریت کاهش آلودگی را به مردم بدهیم شرایط خیلی بهتر میشود. در این باره، حسینعلی حاجیدلیگانی؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره ایده مطرح شده درخصوص توزیع یارانه بنزین به هر کدملی به جای شخص، گفت: این ایده که یارانه بنزین به جای خودرو به هر کدملی تخصیص پیدا کند به این دلیل که ۵۰ درصد مردم از این یارانه برخوردار نیستند و این شیوه توزیع یارانه بیعدالتی است، کاملاً درست است. وی در ادامه، بیان کرد: این یارانه پنهان بنزین فقط به بخشی از جامعه تخصیص پیدا میکند و همین بخش هم به صورت متفاوت از این یارانه برخوردار میشوند. اینکه یارانه بنزین را به کل مردم تعمیم دهیم کار صحیح و درستی است. البته باید در نحوه اجرا دقت عمل لازم انجام شود به نحوی که به هدفی که میخواهیم درست برسیم. این نماینده مجلس یازدهم، توضیح داد: اعتبار این سوخت در کارت افراد شارژ میشود ولی بایستی تاریخ مصرف مشخصی هم داشته باشد که بنزین در کارت حبس نشود و یک مهلت داشته باشد. حاجیدلیگانی؛ ادامه داد: این حرکت اقدام خوبی است ولی در نحوه انجام نیازمند کار مطالعاتی بیشتری است. ما برای رفع ناترازی بنزین چندین اقدام را با هم پیش ببریم تا به نتیجه برسیم. همچنین علیاکبر کریمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره ایده تخصیص بنزین به هر کدملی در کشور به جای اعطای بنزین به خودرو، گفت: ما در کشور با مشکلات حادی درخصوص افزایش مصرف بنزین روبهرو هستیم. از طرفی قیمت بسیار ناچیز بنزین باعث مصرف بیرویه آن میشود، بهعنوان مثال ما در تابستان سالجاری به رکورد بالای ۱۴۰ میلیون لیتر رسیدیم. کریمی؛ در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر ناترازی حجم تولید با مصرف وجود دارد و این امر ضرورت تأمین کسری بنزین از طریق واردات و اختصاص ارز زیاد به این موضوع را ایجاد نموده است. با توجه به مشکلاتی که ذکر شد این الزام وجود دارد که درخصوص تعیینتکلیف وضعیت بنزین و مصرف خودروها تصمیمگیری شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه اختصاص سهمیه بنزین به هر کدملی در واقع این ایده تعیین یک سقف بنزین یارانهای برای هر یک از افراد کشور است که در صورت نیاز به میزان بیشتر از این سقف میتوانند از بنزین آزاد استفاده کنند. اجرای این طرح هم یک اطمینان خاطر برای آحاد جامعه ایجاد میکند که میتوانند از میزان معینی بنزین یارانهای استفاده کنند و هم از توزیع عادلانه یارانه بنزین را در سطح اقتصاد جامعه انجام میدهد. این نماینده مجلس یازدهم، توضیح داد: برآوردها نشان میدهد که فقط ۵۰ درصد از مردم کشور خودرو دارند و ۵۰ درصد دیگر فاقد خودرو میباشند و عملاً از یارانه بنزین محروم هستند. به همین خاطر اجرای این طرح و اختصاص چند لیتر بنزین به همه آحاد کشور این امکان را فراهم میکند که این بخش از افراد که خودرو ندارند هم از یارانه بنزین بهرهمند شوند.
دیدگاه بسته شده است.