تفکرمان تغییر نکند کارآفرین نخواهیم شد

عضو هیأت علمی دانشگاه شیخ بهایی تفکرمان تغییر نکند کارآفرین نخواهیم شد عضو هیأت علمی دانشگاه شیخ بهایی با تأکید بر این‌که کارآفرینی یک فرایند است، گفت: تا زمانی که تفکرمان تغییر نکند در کشور کارآفرین نخواهیم داشت. به گزارش ایمنا، محمدحسن شهشهانی، در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع کارآفرینی، ایده‌پردازی و تغییر تفکر […]

عضو هیأت علمی دانشگاه شیخ بهایی

تفکرمان تغییر نکند کارآفرین نخواهیم شد

عضو هیأت علمی دانشگاه شیخ بهایی با تأکید بر این‌که کارآفرینی یک فرایند است، گفت: تا زمانی که تفکرمان تغییر نکند در کشور کارآفرین نخواهیم داشت.

به گزارش ایمنا، محمدحسن شهشهانی، در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع کارآفرینی، ایده‌پردازی و تغییر تفکر که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان این‌که در زمینه کارآفرینی ۳ نوع تفکر سنتی وجود دارد، گفت: این نوع تفکر‌ها که از تلقی فرد نسبت به زمان و تغییر حاصل می‌شود، شامل تفکر گذشته‌نگر، آینده‌نگر و حال‌نگر می‌باشد.

وی افزود: افرادی که دارای تفکر حال‌نگر هستند در جای خود، درجا می‌زنند؛ زیرا با تفکر باری به هر جهت، پیشرفتی به دست نمی‌آید.

این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه در جامعه امروزی شاهد رشد تفکر حال‌نگری در بین افراد به ویژه جوانان و کارمندان هستیم در صورتی که، حال‌نگری موجب پایین آمدن بازدهی خواهد شد.

وی تصریح ‌کرد: مدیرانی که تفکر گذشته‌نگر دارند نیز، همانند قطاری هستند که از طریق آخرین واگن خود هدایت می‌شوند و این افراد درباره این‌که کجا بوده‌اند اطلاعات خوبی داشته اما ذهنیتی درباره این‌که به کجا می‌خواهند برسند، ندارند. به همین دلیل دوره تفکر مذکور به پایان رسیده است و این دو نوع تفکر ارتجاعی و متحجرانه هستند.

این مدرس دانشگاه افزود: افراد آینده‌نگر نیز با داشتن دید و تصویر از آینده فردای خود را پیش‌بینی کرده و با این تصویر گام‌به‌گام برای نیل به هدف خود، اقدام می‌کنند.

شهشهانی با بیان این‌که افرادی که دارای تفکر آینده‌نگر بودند تا سال ۱۹۸۰ میلادی پیشرفت کرده و به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا می‌کردند، تصریح ‌کرد: امروزه چون همه افراد پیش‌بینی می‌کنند، اغلب پیش‌بینی‌‌ها اشتباه شده و با این تفکر پیشرفتی، حاصل نمی‌شود.

عضو کمیته مشورتی معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: باید هدف مدیریت ‌و برنامه‌ریزی، آفریدن هرچه بیش‌تر آینده باشد و فرد آینده‌ساز، خوبی ‌و بدی را تابعی از زمان ندانسته و به این موضوع می‌اندیشد که با زمان چه کند.

شهشهانی افزود: سرنوشت انسان تا حد زیادی در گروی کارهایی است که خود انجام می‌دهد نه وقایعی که بر ما حاصل می‌شود.

این مدرس دانشگاه، تصریح‌ کرد: با ترسیم چشم‌انداز خود در ۱۰ سال آینده، گام‌های فعلی خود را آگاهانه و در جهت نیل به هدف بر خواهیم داشت.

وی رشد را حرکت به سوی مرحله خواستنی‌تری از حیات تعریف نمود و افزود: خداوند خواسته است که تمامی انسان‌ها در جایگاه رشد قرار گرفته و آزاد باشند و افرادی که خواهان رشد نیستند، قصد رسیدن به مرحله بالاتر را ندارند.

شهشهانی با بیان این‌که کارآفرینی به معنای آغاز یا رشد یک شرکت از طریق مدیریت نوآورانه بوده و اصولاً کارآفرینی یک فرایند است نه یک نتیجه و هیچ فردی کارآفرین به دنیا نمی‌آید، تصریح‌کرد: نو‌آوری، خلاقیت، اعتماد به نفس، مخاطره‌پذیری و‌… از ویژگی‌های فرد کارآفرین است.

عضو کمیته مشورتی معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، در پاسخ به این سؤالات که چرا فقط عده‌ای از افراد قادر به تشخیص فرصت‌های کسب سود بوده و تنها معدودی از آن‌‌ها از این فرصت‌‌ها بهره‌برداری می‌کنند، گفت: شانس به معنای آمادگی به اضافه فرصت است و تنها فرصت‌‌ها برای همه انسان‌ها به وجود می‌آیند تا زمانی که به کم‌کاری خود معتقد نیستیم، فرصت‌های به وجود آمده را درک نمی‌کنیم.

وی در ادامه دو نوع مدل برای کارآفرینی معرفی نمود که شامل الگوی «فرای» و مدل «فوگل‌ونیاوالی» است.

شهشهانی، مدل اول را شامل عوامل پیشینه، عوامل تسریع‌کننده، عوامل توانبخش و بعد فرصت‌‌ها ذکر کرد و مدل دوم را نیز تابعی از ۴ عامل دانست که شامل سیاست‌های دولت برای ایجاد فرصت‌ها، شرایط اقتصادی اجتماعی که تمایل به سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و با به دست آوردن مهارت‌های شغلی به توانایی رسیده و مجموع این عوامل احتمال خلق یک سرمایه‌گذاری را به وجود خواهد آورد، ذکر نمود و تصریح‌کرد: در آخر با حمایت‌های مالی و غیر‌مالی، به پولی رسیده و آن‌را در راه کسب ‌و کار خود مصرف خواهیم کرد.

‌این مدرس دوره‌های کارآفرینی، الگوی فوگل‌ونیاوالی را الگوی فرصت‌طلبانه و الگوی فرای را الگوی کارآفرینانه خوانده و افزود: الگوی اول در کارهای تولیدی و مدل دوم در بخش‌های خدماتی مؤثر خواهد بود.

این استاد دانشگاه، در تعریف کارآفرین گفت: کارآفرین کسی است که یک ایده نو را با قبول مخاطره به محصول یا خدمت تبدیل کرده و با عرضه آن به بازار، کسب‌ و کار خود را رشد می‌دهد.

 

شهشهانی در پایان تأکید‌ کرد: در کارآفرینی حتماً خلق ثروت وجود دارد و لازم است با امکانات موجود به گونه‌ای اقدام کرد که بتوان از دل آن ثروت جدیدی، تولید کرد.