افزایش ریسک ورشکستگی شرکت‌ها به خاطر الزامات دولتی

افزایش ریسک ورشکستگی شرکت‌ها به خاطر الزامات  دولتی یک استاد دانشگاه گفت: دولت از تجربه فولاد خوزستان و فولاد اکسین اهواز عبرت بگیرد و زمینه ورشکستگی چند شرکت بزرگ بورسی را فراهم نکند. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است ضمانت شرکت‌هایی مثل ملی صنایع مس یا فولاد‌سازان و معدنی‌‌ها برای شرکت‌های خودرویی در قراردادهای […]

افزایش ریسک ورشکستگی شرکت‌ها به خاطر الزامات  دولتی

یک استاد دانشگاه گفت: دولت از تجربه فولاد خوزستان و فولاد اکسین اهواز عبرت بگیرد و زمینه ورشکستگی چند شرکت بزرگ بورسی را فراهم نکند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است ضمانت شرکت‌هایی مثل ملی صنایع مس یا فولاد‌سازان و معدنی‌‌ها برای شرکت‌های خودرویی در قراردادهای بین‌المللی امری فارغ از میزان رقم آن خلاف و احتمال ورشکستگی شرکت‌های ضامن نیز بعید نیست.

محمد‌رضا صادقی‌مقدم، در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین با اشاره به شائبه ضمانت خودروسازان از سوی شرکت‌هایی همچون گل‌گهر و ملی‌مس در قراردادهای بین‌المللی گفت: بعید می‌دانم که دولت این الزام را به وجود آورده باشد؛ اما در خصوص طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به مرکز کشور گویا قرار است که شرکت‌هایی مثل ‌گل‌گهر‌، چادر‌ملو‌ و ملی‌مس ضمانت‌های لازم برای متولیان این امر فراهم آورند.

وی با بیان این‌که ضمانت شرکت‌های مذکور برای خودرویی‌‌ها و یا برای متولیان طرح آبرسانی خلاف و امری اشتباه است، تصریح‌ کرد: وقتی مجموعه‌هایی مثل ملی‌مس که حتی زیر مجموعه شرکت‌های خودرویی نیز محسوب نمی‌شود و هیچ رابطه کنترلی و حسابرسی بین یکدیگر برقرار نیست به‌طور حتم در خصوص مسایل مالی نیز دچار مشکلات متعدد می‌شوند.

کارشناس شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به مسأله فولادخوزستان و فولاداکسین اشاره و اظهار کرد: در این موضوع نیز فولاد مبارکه به اجبار ضمانت فولاد‌اکسین را پذیرفت که همچنان با یک‌سری از مشکلات و ناهماهنگی‌‌ها دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

صادقی‌مقدم یادآور ‌شد‌: تضامین این شرکت‌ها در بحث مالی بر روی حساب‌های انتظامی آن‌‌ها می‌نشیند از این‌رو ریسک بالایی برای این شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

 

وی در پایان گفت: بهتر است دولت شرایط مناسب‌تری را برای اخذ ضمانت در قراردادهای بین‌المللی تعبیه کند.