رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، گفت: به جای تخصیص سهمیه بنزین به افراد بهازای هر نفر ۷۰۰ هزار تومان کارت سبز آنها را شارژ کرده و با استفاده از این یارانه افراد قبضهای انرژی خود را پرداخت کنند. به گزارش بازار، آرش نجفی؛ درخصوص اختصاص سهمیه بنزین به افراد، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در […]
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، گفت: به جای تخصیص سهمیه بنزین به افراد بهازای هر نفر ۷۰۰ هزار تومان کارت سبز آنها را شارژ کرده و با استفاده از این یارانه افراد قبضهای انرژی خود را پرداخت کنند. به گزارش بازار، آرش نجفی؛ درخصوص اختصاص سهمیه بنزین به افراد، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در تصمیمگیریهای اقتصادی این است که میخواهیم تمامی مشکلات اقتصادی خود را با سهمیهبندی یا افزایش قیمت اصلاح کنیم. رئیس انجمن بهینهسازی مصرف انرژی، ادامه داد: طی یک بازهزمانی سه ماهه قیمت بنزین به قیمت واقعی نزدیک شده و در مقطعی به حدود ۳۳ سنت رسید. اما کمی بعد به دلیل اثرات تورمی رشد قیمت بنزین، این فاصله بیشتر شده و دوباره بهای بنزین به حدود ۱۴ سنت سقوط کرد. البته امروز این فاصله قیمتی امروز خیلی بیشتر شده است. به گفته رئیس انجمن بهینهسازی مصرف انرژی، برای هرگونه تغییر قیمت بنزین باید چند رویکرد را بهطور همزمان با هم در نظر داشته باشیم. نخست اینکه آیا شده مکانیزمهای لازم را برای کاهش مصرف بنزین در کشور فراهم شده است؟ پاسخ به این سؤال منفی است. نجفی؛ با بیان اینکه در ساختار خودروسازی و ساختارهای مدیریتی ترددی کشور سرمایهگذاری مناسب انجام نشده است، ادامه داد: هر وقت صحبت از سرمایهگذاری در این بخشها میشود، میگویند منابع مالی کافی وجود ندارد. این در حالی است که هر روز میلیاردها میلیارد تومان سرمایه کشور را در قالب یارانه بنزین و انرژی مصرف میکنیم. رئیس انجمن بهینهسازی مصرف انرژی، افزود: به هرحال ما به علت پر مصرفی کمبود بنزین داریم و باید آن را حلوفصل کنیم برای حل این موضوع چند رویکرد حائزاهمیت است یکی اینکه برنامهریزی استراتژیک داشته باشیم که با چه راهحلهایی باید کاهش مصرف را در کشور رقم بزنیم یکی از موضوعات این است که ما باید خودروسازان داخلی را مجبور کنیم هیچ خودرویی با مصرف بنزین بیش از شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تولید نکنند، اجازه دهیم خودروهای با تکنولوژی نوین وارد کشور شود، فضای رقابتی در کشور ایجاد و نرخ خودرو را بهگونهای مناسبسازی کنیم که جامعه رغبت کند خودروی خود را تعویض کرده و خودروهای فرسوده را نیز هرچه سریعتر اسقاط کنیم، در کنار این فرآیند باید میزان تردد مردم را برای انجام امور کاهش دهیم. به باور این کارشناس انرژی، برای اصلاح قیمت یا سهمیهبندی بنزین باید زیرساختهای دیگر را فراهم کنیم. اگر این زیرساختها فراهم شدمی توانیم تصمیمات و تغییراتی را در این حوزه داشته باشیم. در غیر این صورت با توجه به حساسیت بالایی که قیمت سوخت در ایران دارد، این کار شدنی است. رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، گفت: در تغییر قیمت سوخت شاهد پدیده پروانهای و رشد حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی تورم هستیم. بنابر این ابتدا باید نسبت به تغییرات قیمت سوخت در جامعه حساسیتزدایی کرده و پیش از هر تغییری درباره تأثیرات هر تصمیمی بررسی دقیقی صورت گیرد. به دنبال آن بخشهایی که ممکن است با تغییر قیمت بنزین دچار سونامی قیمتها شوند را احصا کرده و برای کنترل این بازارها برنامهریزی مناسبی صورت گیرد. در غیر این صورت مسئله بنزین در کشور هیچگاه حل نخواهد شد. وی ادامه داد: اگر امروز قیمت بخواهیم بنزین را به هر عددی افزایش یابد تأثیرات افزایش قیمت آن در لایههای مختلف در یک پدیده هم رفت چندجانبه نرخ تورم را تشدید برده و قیمت دلار را افزایش داده و دوباره بعد از مدتی قیمت بنزین نسبت به قیمت منطقه کاهش پیدا خواهد کرد. نجفی؛ با بیان اینکه به دولت توصیه میکنم که در این فضای اقتصادی وارد ریسک تغییر قیمت سوخت شود، اظهار داشت: به جای تخصیص سهمیه بنزین به افراد بهتر است که بهازای هر نفر ۷۰۰ هزار تومان یارانه در کارت سبز آنها شارژ کنیم. افراد و خانوارها میتوانند با یارانه کارت سبز خود همه صورت حسابهای انرژی خود را با آن پرداخت کند. در این حالت در صورت صرفهجویی میتوانیم رقم صرفهجویی شده را به افرادی که مصرف بالایی دارند اختصاص دهند. البته این کارتها نباید قابلیت نقد شوندگی داشته باشند. در واقع با این کار افزایش نقدینگی در جامعه ایجاد نکرده یا کار دلالی هم انجام نداده و گردش نقدینگی در جامعه را بالا نبردهایم. این در حالی است که اگر قرار باشد به هر فرد بنزین اختصاص داده شود، شاهد رواج معاملات کثیف روی بنزین در بازار خواهیم بود. وی با بیان اینکه برنامه ششم هیچگاه عملیاتی نشده و تنها ۳۰ درصد اهداف محقق شده است. در برنامه هفتم به بهینهسازی مصرف انرژی کمی توجه شده اما از آنجایی که نظرات بخش خصوصی در آن لحاظ نشده است، بعید میدانم که توفیق چندانی در آن حاصل شود.
دیدگاه بسته شده است.