وعده ۱۵ ساله ابتکار برای پاک شدن هوا به بن بست خورد

وعده ۱۵ ساله ابتکار برای پاک شدن هوا به بن بست خورد رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گام‌های مهمی در استانداردسازی بنزین و گازوئیل و همچنین خودروهای تولیدی کشور برداشته شده است، موتورسیکلت‌‌‌ها از آغاز مهرماه انژکتوری شده و موتورهای کاربراتوری تولید نمی‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، معصومه‌ابتکار، رییس سازمان حفاظت […]

وعده ۱۵ ساله ابتکار برای پاک شدن هوا به بن بست خورد

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گام‌های مهمی در استانداردسازی بنزین و گازوئیل و همچنین خودروهای تولیدی کشور برداشته شده است، موتورسیکلت‌‌‌ها از آغاز مهرماه انژکتوری شده و موتورهای کاربراتوری تولید نمی‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، معصومه‌ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین واکنش به آلودگی هوای تهران پس از بازگشت از مراکش و حضور در کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی (کاپ ٢٢) گفت: از ابتدای دولت یازدهم با یک برنامه منسجم، کارآمد و مبتنی بر سازوکار مدیریتی فرابخشی کار درباره آلودگی هوا را آغاز کردیم، دولت می‌داند برای آلودگی در کلان‌شهر‌‌ها چه کاری باید انجام دهد، برنامه بسیار دقیق زمان‌بندی و اجرایی داریم که حدود ۱۶ دستگاه در آن دخیل و سهیم هستند.

وی افزود: دستگاه‌ها به‌طور منظم جلسه دارند و کارگروه‌های استانی تشکیل شده است، ما از همان ابتدا در سال ۱۳۷۹ هم اعلام کردیم این برنامه کوتاه مدت نیست و ۱۵ سال زمان خواهد برد، مشروط بر آن که تمام برنامه اجرا شود، از جمله خارج کردن پیکان از خط تولید و حذف سرب از بنزین کشور در این مورد انجام شد، اما برنامه به هر دلیل مدتی به‌طور کامل به وقفه افتاد.

ابتکار ادامه داد: قرار بود سال ۱۳۸۶ سوخت کشور، چه بنزین و چه گازوئیل، استاندارد شود، قرار بود خودروهای تولیدی کشور همه یورو ٤ باشد، اما این اتفاق تا نیمه دوم سال ۱۳۹۲ رخ نداد و هیچ اتفاق مهمی در زمینه آلودگی نیفتاد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این که اکنون در چه مرحله‌ای از برنامه هستیم تصریح کرد: در واقع برنامه را از سال ۱۳۹۲ از آغاز شروع کردیم و اکنون سال سوم آن را پشت سر گذاشته‌ایم، البته وضع آلودگی هوای کشور در این ۳ سال بهتر شده و در اکثر کلان‌شهرهای ما تعداد روزهای سالم و پاک افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: البته این که بگوییم حتی یک روز آلوده هم نخواهیم داشت منطقی نیست و به هر حال این اتفاق خواهد افتاد و ما هیچگاه چنین ادعایی نداشته‌ایم، ما گفته‌ایم آلودگی کاهش پیدا خواهد کرد که این براساس شواهد و آمار و نمودارهایی که بار‌‌ها ارایه کرده‌ایم مشخص است و روزهای ناسالم در اصفهان، اراک، مشهد، شیراز و بسیاری از شهرهای ما کم‌تر شده است.

ابتکار در تشریح اقدام‌های دولت برای رفع مشکل آلودگی هوا گفت: گام‌های مهمی در استانداردسازی بنزین و گازوئیل و همچنین خودروهای تولیدی کشور برداشته شده است، موتورسیکلت‌‌‌ها از آغاز مهرماه انژکتوری شده و موتورهای کاربراتوری تولید نمی‌شود، ارتقای معاینه فنی خودرو‌‌ها در دستور کار ما بوده و سیستم یکپارچه معاینه فنی به‌زودی افتتاح می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در بحث نیروگاه‌ها نیز ما سوخت مازوت را تقریباً حذف کرده‌ایم و از ۴۵ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور اکنون به حدود ۵ درصد رسیده است، همچنین ۷۰۰ هزار خودروی فرسوده را طی ۳ سال از رده خارج کردیم و از اسفند پارسال تاکنون نیز ۳۰ هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کردیم، اقدام‌های مهمی نیز برای از رده خارج کردن مینی‌بوس‌‌‌ها و اتوبوس‌های فرسوده انجام شده است.

وی تصریح کرد: دولت، چهارشنبه هفته گذشته نشست ویژه‌ای برای آلودگی هوا داشت که در آن تصمیمهای درست و مهمی گرفته شد، بحث مدیریت سفر در هماهنگی با آموزش و پرورش برای کاهش آلودگی هوا و همچنین تعطیلات زمستانه پیشنهاد شده، اما نیاز به قانون دارد و روی اصلاح قانون کار می‌شود.

ابتکار عنوان کرد: در حوزه آلودگی هوا، دولت تمام عیار به میدان آمده است، اما این یک برنامه بلندمدت است و به جای این که بپرسیم چرا این مشکل حل نشده باید بپرسیم چرا برنامه رفع مشکل آلودگی هوا ۸ سال تعطیل شده بود، چرا کسانی که هم اکنون نگران آلودگی هوا هستند، آن زمان اعتراضی نکردند، سال ۸۶ باید سوخت کشور استاندارد و خودروهایمان یورو٤ می‌شد. چرا سوخت کشور نه تنها یورو٤ نشد، که بنزین آلوده پتروشیمی نیز به آلودگی هوای کشور دامن زد.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما هم اکنون بنزن نداریم که عامل بسیار خطرناکی است، این موضوع را اندازه‌گیری‌های شهرداری هم نشان می‌دهد و این گام بسیار بزرگی است، مطالعه جدید وزارت بهداشت نشان داده تعداد مرگ و میر‌‌ها از سال ۹۱ تا ۹۴ به‌طور خیره‌کننده‌ای کاهش یافته است و این را مطالعه مستقلی که ازسوی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده، نشان می‌دهد.

وی افزود: تولید خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار وزارت صنایع و همچنین دانشگاه‌های ماست و در بحث آلاینده‌های خانگی و کاهش میزان آلایندگی سیستم گرمایش و سرمایش خانه‌ها اقدام‌های بسیار مهمی در دستور کار است و روی آن کار خواهد شد، همچنین دولت مصوب کرده که همه دستگاه‌های دولتی طی دو سال آینده ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع انرژی نو تأمین کند.

ابتکار با بیان این که مشارکت مردم برای رفع مشکل آلودگی هوا بسیار مهم است، تصریح کرد: نمی‌شود که حتماً همه خودروی شخصی بیرون بیاوریم، برای معاینه فنی خودرویمان وقت نداشته باشیم و الگوی رانندگی خود را اصلاح نکنیم و بدون این همراهی‌ها و مشارکت مردم به یک نقطه تأثیر‌گذار برسیم، هرچه نرخ مشارکت مردم بالاتر برود، برنامه با سرعت و نتایج بهتری پیش خواهد رفت.

 

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این که چرا در اوج بحران آلودگی هوای تهران در کشور حضور نداشتید، عنوان کرد: اجلاس سران و وزرای محیط‌زیست برای کنوانسیون تغییر اقلیم در مراکش برگزار می‌شد و همه کشورهای متعاهد که به توافقنامه پاریس پیوستند و خوشبختانه مجلس ما نیز روز یکشنبه هفته گذشته این قانون را تصویب کرد، باید در این کنفرانس شرکت می‌کردیم، برخی اظهارنظر کردند که حضور من در این اجلاس تشریفاتی بوده، اما این جزو تعهدات و حقوق ملت‌هاست و اگر شرکت نکنیم و از حقوق خود دفاع نکنیم، خطا کرده‌ایم.