گروه خودرو- با توجه به اینکه در نیمه نخست سالجاری با تغییراتی که در بدنه وزارت صمت صورت گرفت، بازار خودرو به نسبت مدت مشابه خود وضعیت نسبتاً پایدارتری را سپری کرد، اما با توجه به موضوع واردات خودروی نو و دستدوم که هنوز به سرانجام نرسیده است، کمکم شاهد آن هستیم که صبر مصرفکنندگان […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه در نیمه نخست سالجاری با تغییراتی که در بدنه وزارت صمت صورت گرفت، بازار خودرو به نسبت مدت مشابه خود وضعیت نسبتاً پایدارتری را سپری کرد، اما با توجه به موضوع واردات خودروی نو و دستدوم که هنوز به سرانجام نرسیده است، کمکم شاهد آن هستیم که صبر مصرفکنندگان خودرو در حال لبریز شدن است و با هجوم دوباره به این بازار، شاهد رشد قیمت خودروها در این حوزه هستیم و اگر وعدههای مسئولان مربوطه بهثمر ننشیند ممکن است دوباره شاهد انفجار قیمتسازیها توسط دلالان و مافیای خودرو باشیم. لازم به ذکر است که اگر چنین اتفاقی دوباره در این بازار رخ دهد، دیگر خرید خودرو هم مانند خرید خانه برای خیلی از مردم به رویا تبدیل میشود. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، عباس علیآبادی؛ وزیر صمت، با اشاره به حل مشکل آلودگی هوا ناشی از سوخت خودروها، اظهار داشت: روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف میشود که در افزایش آلودگی هوا و گرمایش زمین بسیار مؤثر است که دولت بر تولید خودروهای برقی داخلی و واردات آن تمرکز کرده و تا پایان سال شاهد ورود تاکسیها و اتوبوسهای برقی و از سال آینده خودروهای شخصی برقی در سطح شهرها خواهیم بود. علیآبادی؛ با اشاره به رشد فناوریها در تولید خودروهای برقی، افزود: از نظر قیمتی تفاوت چندانی بین خودروهای بنزینی و برقی نخواهد بود ولی از جنبه رشد اقتصادی، کاهش انرژی و آلودگیهای زیستمحیطی، استفاده از خودروهای برقی بهتر است که دولت سعی کرد با اختصاص یارانه به تاکسیهای برقی از این مسئله حمایت کند. البته اقداماتی هم برای یارانه خودروهای شخصی برقی در دست اقدام است تا آسیب کمتری به محیطزیست وارد شود. وی با تأکید بر اینکه با اقدامات انجام شده آرامش نسبی خوبی در بازار خودرو حاکم شده، بیان داشت: در حوزه تولید خودروهای مونتاژی ۱۰۰درصد افزایش تولید داریم، تولید خودروسازان داخلی افزایش یافته که در نیمه دوم رکورد سال را خواهیم زد، واردات خودروهای نو و دستدوم هم به نتایج خوبی رسیده که نشان از تعادل در بازار عرضه و تقاضا دارد. وزیر صمت، گفت: لایحه واردات خودروی کارکرده تصویب و بهزودی ابلاغ میشود و در مورد خودروهای مناطق آزاد هم مقدمات کار انجام شده تا نگرانیها و تقاضای مردم در این حوزه پاسخ داده شود. علیآبادی؛ توسعه صنعت صادراتمحور را از برنامههای دولت دانست و ادامه داد: با هدف افزایش درآمدهای ارزی بهویژه در حوزه صنایع با بهبود کیفیت کالا و استانداردسازی متناسب با بازارهای بینالمللی و حضور در بازارهای کشورهای همسو برای تهاتر کالا، تأمین ارزانتر کالاهای خود و صادرات خدمات فنی مهندسی، صنایع و تولیدات ایرانی میتوانیم بر مسائل اقتصادی داخلی و خارجی خود فائق آییم. وزیر صمت، اظهار امیدواری کرد که با پیوند دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان و صنعت و همچنین استفاده از ظرفیت همکاری شرکتهای کوچک تولیدی با هم، مقیاس اقتصادی خوبی را برای تولیدات خود فراهم و قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهیم تا مردم از آرامش بازار اقتصادی بهرهمند شوند. همچنین درخصوص قیمت خودرو نیز، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تأکید بر لزوم شفافیت قیمت تمام شده خودرو از سوی وزیر صمت، بیان کرد: برخلاف مجلس که با تمام تلاش به دنبال شکسته شدن قیمتها و ایجاد آرامش در بازار خودرو است، اما دولت با مقاومت در برابر واردات خودرو از قانون سرپیچی کرده و باید در این زمینه پاسخگو باشد. رضا باباییکارنامی؛ با بیان اینکه تفاوت قیمت تمام شده تولید خودرو با نرخ بازار نشان از بیتدبیری وزیر صمت دارد، عنوان کرد: وزیر صمت باید با دریافت مجوز از دولت، قیمت تمام شده خودرو را برای مردم شفاف کند و در این رابطه پاسخگو باشد. وی تصریح کرد: از آنجا که وزرای صمت نخستین متهم در حوزه خودرو هستند، وزیر صمت باید براساس اختیاراتی که دارد نسبت به حلوفصل موضوع قیمتگذاری در صنعت خودرو اقدام کند و اگر اختیاری در این زمینه ندارد، میتواند خواستار اختیارات لازم شود. وی تأکید کرد: خودرو باید براساس قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی در اختیار مصرفکننده قرار بگیرد و این از وظایف وزارت صمت است. باباییکارنامی؛ اضافه کرد: علیرغم مصوبه مجلس یازدهم مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای نو و کارکرده با هدف ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی و خارجی اما دولت در این زمینه تعلل میکند. این در حالی است که تاکنون باید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به کشور وارد میشد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برخلاف مجلس که با تمام تلاش به دنبال شکسته شدن قیمتها و ایجاد آرامش در بازار خودرو است اما دولت با مقاومت در برابر واردات خودرو از قانون سرپیچی کرده و باید در این زمینه پاسخگو باشد
بازار خودروی ایران در میانه سکوت معاملاتی و التهاب بدون تقاضا، وارد یکی از پرابهامترین دورههای خود شده است. رکودی تورمی که نهتنها نتیجه ضعف در سیاستگذاری و محدودیتهای ساختاری است، بلکه بیش از همیشه به انتظارات تورمی و تحولات سیاسی گره خورده است. به گزارش تجارتنیوز، بازار خودرو در ایران این روزها با ترکیبی […]
نائبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران، گفت: بازار خودرو بهخاطر نوسان قیمت ارز همچنان در رکود بهسر میبرد و خریدار و فروشنده در انتظار ثبات قیمتها هستند. به گزارش ایرنا، اسد کرمی؛ با اشاره به جزییات بازار خودرو، اظهار داشت: قیمت خودروهای داخلی تا حدودی ثابت است ولی قیمت خودروهای خارجی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش […]
بازار خودرو به سمتی رفته که تنظیمگری قربانی درآمدزایی شده است. کارشناسان معتقدند؛ نبود شفافیت در سیاستهای واردات، نوسانات ارزی و ناهماهنگی بین نهادهای تصمیمگیر، نهتنها مصرفکننده را بلاتکلیف گذاشته، بلکه بسیاری از فعالان بازار را به حاشیه رانده است. حدود دو سال از آغاز دوباره واردات خودرو پس از وقفهای ششساله میگذرد، اما این […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن اینکه ایران در حال مذاکره با آمریکاست و دور اول آن هم با استناد به اخبار منتشر شده، موفقیتآمیز بوده و همین مسئله سبب شده که قیمت ارز روند کاهشی به خود بگیرد، اما آیا این کاهش نرخ ارز سبب آن میشود که قیمت خودروها نیز در بازار داخلی […]
دیدگاه بسته شده است.