چرا خودروهای آمریکایی از مزایده سازمان اموال تملیکی خارج شد؟

معاون بهره‌‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، با بیان اینکه خودروهای آمریکایی از مزایده اخیر این سازمان حذف شد، گفت: برخی از خودروهای خارجی حاضر در مزایده به دستور مقامات قضایی از لیست فروش خارج شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سعید غلامی‌باغی؛ در […]

معاون بهره‌‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، با بیان اینکه خودروهای آمریکایی از مزایده اخیر این سازمان حذف شد، گفت: برخی از خودروهای خارجی حاضر در مزایده به دستور مقامات قضایی از لیست فروش خارج شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سعید غلامی‌باغی؛ در پاسخ به این سؤال که خودروهای مزایده‌ای صفرکیلومتر هستند یا کارکرده؟ گفت: در لیست مزایده سازمان اموال تملیکی برای مزایده، هم خودروهای صفرکیلومتر است و هم خودروهای مستعمل. تمامی این خودرو‌ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری بازدید و توسط آنها ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین در هنگام قیمت‌گذاری به مستعمل و سالم بودن آنها کاملاً توجه می‌شود. معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌‌آوری و فروش اموال تملیکی، گفت: در مزایده خودروها، آن‌گونه که مقرر شده هیچ خودروی آمریکایی عرضه نمی‌شود و اگر خودروی آمریکایی در لیست مزایده بوده، از لیست خارج شده است. غلامی؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای مزایده خودروهای آمریکایی موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی در دستور کار است؟ گفت: این خودرو‌ها در مزایدات آتی بعد از هماهنگی‌های با مسئولان مرتبط، تعیین‌تکلیف می‌شود. خودروهایی که مجوز دارند و توسط راهور پلاک می‌شوند و توسط استاندارد تأییدیه‌های خود را خواهند گرفت، حتماً در مزایدات آتی عرضه خواهند شد. معاون بهره‌برداری و فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، گفت: استاندارد تمامی خودروهای عرضه شده در مزایده سازمان، به صورت قطعی یا مشروط گرفته شده است. غلامی؛ در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا برخی از خودرو‌ها در لیست مزایده به صورت موتور خاموش عرضه شده‌اند؟ گفت: زیرا خودروهایی که دو، چهار یا پنج سال در گمرکات و بنادر مانده، ممکن است یکسری نواقص و ایرادات داشته باشد. به‌طور مثال، باتری خودرو خوابیده باشد یا دچار استهلاک شده باشد. بنابراین خریدار خودرو با بازدید آن و با اطلاع از شرایط فیزیکی و قیمت کارشناسی شده آن خودرو، در مزایده شرکت خواهد کرد. از این نظر سازمان اموال تملیکی، مسئولیتی را نمی‌پذیرد چون دولت نمی‌تواند تک‌تک این خودرو‌ها را به نمایندگی‌هایشان ببرد و در صورت وجود کسری یا مشکلی در خودرو، آن را رفع کند؛ اما خریدار می‌تواند با توجه به وجود این کسری‌ها پیشنهاد قیمت بدهد و آن را رفع نقص کرده و در کشور تردد کند. معاون سازمان اموال تملیکی، در مورد فروش برخی خودرو‌ها به صورت اوراقی و غیرقابل شماره‌گذاری در مزایده اخیر، گفت: تلاش می‌کنیم که چنین خودروهایی در مزایده‌ها عرضه نشود؛ ولی اگر خودرویی نیز به صورت اوراقی و غیرقابل شماره‌گذاری در مزایده عرضه شود، خودروهایی هستند که فاقد اصالت‌ هستند. به عبارت دیگر، امکان دارد که شماره پلاک، شماره شاسی و شماره بدنه یک خودرو با هم مطابقت نداشته باشد. بنابراین این خودرو نباید به صورت کامل استفاده شود و سازمان اموال تملیکی، چنین خودروهایی را به صورت اوراقی می‌فروشد و تنها امکان استفاده از قطعات این خودرو‌ها برای برنده این خودرو‌ها وجود دارد. غلامی؛ در مورد تعداد خودروهای عرضه شده در مزایده اخیر، گفت: با وجود اینکه هنوز پیشنهادات این مزایده رمزگشایی نشده؛ اما یکسری از این خودرو‌ها به دستور مقامات قضایی از مزایده خارج شده، بخشی نیز با مراجعه و درخواست اعاده صاحبان خودرو، به گمرک برگشته است. البته حدود ۴۰۰ خودروی سواری در این مزایده مطرح شده که امکان دارد تا یکی، دو روز آینده این تعداد دستخوش تغییر و کم و زیاد شود.