جذب ۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار فاینانس خارجی در برنامه ششم توسعه

    دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تصویب کلیات مصوبه‌ای به نام سیاست‌ها و ضوابط اجرایی پیوست فن‌آوری خبر داد. به گزارش مهر، منصور کبگانیان، در حاشیه جلسه هفتادوهفتم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: علی‌رغم این‌که در ماه آخر سال هستیم، بازهم به علت تراکم کار‌‌ها جلساتی […]

 

 

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تصویب کلیات مصوبه‌ای به نام سیاست‌ها و ضوابط اجرایی پیوست فن‌آوری خبر داد.

به گزارش مهر، منصور کبگانیان، در حاشیه جلسه هفتادوهفتم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: علی‌رغم این‌که در ماه آخر سال هستیم، بازهم به علت تراکم کار‌‌ها جلساتی به صورت فشرده و مستمر درهفته‌های آینده خواهیم داشت.

وی افزود: درابتدای جلسه گزارشی از ستاد توسعه زیست فن‌آوری ارایه شد که از اسناد مهم توسعه علم و فن‌آوری کشور در این حوزه است و پتانسیل بسیار بالایی در اقتصاد دانش‌بنیان و سلامت کشور دارد، ما رشد بالایی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

کسب ۳ درصد از بازار جهانی توسط ستاد توسعه زیست فن‌آوری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در نقشه جامع علمی کشور تکلیف سنگینی برعهده ستاد گذاشته شده است، کسب ۳ درصد از بازار جهانی مربوطه، وظیفه ستاد بوده است.

وی ادامه داد: زمان تصویب آن هم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این نگرانی را داشتند که در افق چشم‌انداز به آن خواهیم رسید یا خیر؟ خوشبختانه اعدادی که گزارش شده نگرانی‌‌ها را در این باره رفع کرده است. این حوزه از حوزه‌های مهم کلیدی و اشتغال زا در اقتصاد دانش بنیان است.

سهم فعلی ایران در بازار جهانی بیوتکنولوژی

کبگانیان یادآور شد: در زمان حاضر شاهد بازار ۱۳۸ میلیارد دلاری بیوتکنولوژی در جهان هستیم، که در ایران سهم فعلی که نسبت به سال‌های گذشته به صورت تساعدی رشد کرده است ۵۶۰ میلیون دلار است.

قرارداد با کشور روسیه برای صادرات ۵ دارو

 وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی و قراردادهای انجام شده تا دو سال دیگر این سهم به یک میلیارد دلار افزایش دست پیدا خواهد کرد به این موضوع قراردادهای جدیدی را باید اضافه کرد که دولت با کشور روسیه برای صادرات ۵ دارو امضا کرده که رقم بسیار بالایی به این درآمد اضافه خواهد کرد.

کبگانیان افزود: تأمین تمام واکسن‌های مورد نیاز کشور و منطقه، صادرات و فروش جهانی پروبیوتیک‌‌ها در اولویت است و دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه داشته‌ایم. این تولید در کشور می‌تواند سهم بالایی از اقتصاد جهانی را برای ما تأمین کند.

دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: سوخت زیستی که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی باشد و همچنین آنزیم‌های صنعتی و برخی از دارو‌‌ها از اولویت‌های ستاد زیست و فن‌آوری کشور است.

تصویب ۱۸ راهبرد «سند توسعه دریایی کشور»

وی ادامه داد: در جلسه اخیر موفق شدیم که ۱۸ راهبرد را در سند بحث کنیم و اصلاحاتی انجام شد و ۱۸ راهبرد به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: توسعه کارآفرینی و ایجاد فضای رقابتی و صنایع دانش بنیان دریایی یکی از راهبردهای شماره ۸ سند بود که به تصویب رسید. استفاده و بهره‌برداری پایدار از آبزیان و بازسازی ذخایر آبزیان از مصوبات خوب این سند بوده است.

بهبود کیفیت زندگی افرادی که در سواحل ساکن هستند

کبگانیان افزود: ارتقای سطح ایمنی، بهداشت امنیت و حفاظت از محیط زیست و همین طور بهبود کیفیت زندگی افرادی که در سواحل ساکن هستند، ایجاد توسعه زیرساخت‌های دفاعی دریایی، آمایش سرزمین در سواحل و بنادر از دیگر مصوبات بسیار خوب بود.

جذب ۲۵۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی

وی ادامه داد: دربرنامه ششم توسعه مصوب شده که جذب ۲۵۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی داشته باشیم این موضوع می‌تواند هم فرصت و هم چالش برای مباحث پسا برجام باشد.

 کبگانیان خاطرنشان کرد: پیوست فن‌آوری از بحث‌های خطیر است ما باید در معاهدات و قرارداد‌‌ها کاری کنیم که شاهد رسوخ فن‌آوری، و انتقال دانش و فن‌آوری باشیم.

 

وی در پایان از تصویب کلیات مصوبه‌ای به نام سیاست‌ها و ضوابط اجرایی پیوست فن‌آوری خبر داد و گفت: جزییات آن در جلسه آینده ارایه می‌شود