شناورسازان آمادگی تأمین نیازمندیهای کشور را دارند رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران: اگر دستگاههای سفارشدهنده ساخت شناور، امکانسنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکتهای کشتیسازی نیز آمادهاند این نیازها را در داخل تأمین کنند. به گزارش ماریننیوز، بخشی از عوامل […]
شناورسازان آمادگی تأمین نیازمندیهای کشور را دارند
رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران: اگر دستگاههای سفارشدهنده ساخت شناور، امکانسنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکتهای کشتیسازی نیز آمادهاند این نیازها را در داخل تأمین کنند.
به گزارش ماریننیوز، بخشی از عوامل کاهش فعالیتهای شناورسازی را باید در مشکلات تحریم بانکی و کاهش فعالیتهای دریایی در گذشته جستجو کرد اما بخش بزرگتر این مشکل، در اثر محدودیتهای مالی و نبود حمایتهای تسهیلاتی لازم در این حوزه ایجاد شده است.
ناصر فلاحی، رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران دراین باره گفت: در چنین شرایط مالی نامناسبی باید با کشورهایی مانند چین و کره رقابت کنیم، در حالی که در این کشورها، کشتی به عنوان وثیقه از سوی بانک پذیرفته و به این ترتیب از شناورسازان حمایت میشود. مشکلات و گرفتاریهای مالی موجب شده بسیاری از شناورسازیها با زیر ۱۰درصد ظرفیت و حتی برخی با کمتر از ۵درصد ظرفیت فعالیت کنند.
فلاحی تأکید کرد: در سالهای گذشته وعده داده شد مشکلات مالی شناورسازان از محل صندوق توسعه ملی حل خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد.
وی در این خصوص گفت: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی، دولت و مدیران ارشد صنعت، رسیدگی هرچه زودتر به این مشکلات مالی است.
رییس انجمن سازندگان شناور با بیان اینکه بعد از مکاتبات این انجمن با معاون اول رییسجمهوری، سال گذشته قرار شد یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص داده شود گفت: اما با گذشت بیش از یک سال هنوز این بودجه تخصیص نیافته است.
فلاحی افزود: در کنار مشکلات مالی، سفارش شرکتهای کشتیرانی به خارج نیز از رونق بازار کشتیسازی در داخل میکاهد، البته بخشی از این سفارش خارجی به دلیل نبود توان مالی برای تحویل به موقع سفارش، از سوی شرکتهای داخلی است.
وی در ادامه توضیح داد: با توجه به کمبود نقدینگی و مشکلات مالی شرکتهای کشتیسازی و شناورسازی، سفارش ساخت از سوی دستگاههای سفارشدهنده کم است و بیشتر خرید از خارج انجام میشود.
ناصر فلاحی خاطرنشان کرد: اگر دستگاههای سفارشدهنده ساخت شناور، امکانسنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکتهای کشتیسازی نیز آمادهاند این نیازها را در داخل تأمین کنند.
فلاحی تأکید کرد: اگر تسهیلات بخش خصوصی به شرط استفاده از محصولات ساخت داخل ارایه شود، باتوجه به زمانبندی دقیق، سفارشات به داخل سپرده خواهد شد.
رییس انجمن سازندگان شناور در پایان افزود: لازم است فاینانس صاحبان کشتی و کشتیرانیها به شرطی تأمین شود که از سازنده داخلی شناور خرید کنند، به این ترتیب به زودی شاهد توسعه صنعت کشتیسازی خواهیم بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.