ظرفیت‌های بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت مغفول مانده است

ظرفیت‌های بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت مغفول مانده است  دهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی در حالی برگزار شد که یکی از دستور کارهای آن به ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست اجرا برای برگزاری همایش ملی حمل و نقل در آبان ماه ۹۶ اختصاص […]

ظرفیت‌های بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت مغفول مانده است

 دهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی در حالی برگزار شد که یکی از دستور کارهای آن به ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست اجرا برای برگزاری همایش ملی حمل و نقل در آبان ماه ۹۶ اختصاص داشت و حاضران در جلسه با تأکید بر ضرورت برگزاری چنین همایشی، از مغفول ماندن بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت و کشور گلایه کردند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی؛ احمدزمانیان‌یزدی، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق در خصوص این همایش اظهار کرد: برگزاری همایش حمل و نقل بین‏المللی در سطح ملی نیازمند زمان است و به همین دلیل برگزاری آن که پیش از این قرار بود در سال جاری باشد، به آبان ماه سال آینده موکول شد تا زمان کافی برای برنامه‌ریزی آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: به دلیل تعویق زمان برگزاری این همایش، سمینارهای استانی نیم روزهای به عنوان مقدمه آن همایش در نظر گرفته شده که با مشارکت اتاق و اساتید دانشگاههای مختلف کشور برگزار خواهد شد و اولین سمینار نیز در دی ماه امسال برگزار میشود.

 جدی نگرفتن ترانزیت در اقتصاد

مجید محتاج خراسانی، نایب‌رییس این کمیسیون هم در این باره با تأکید بر لزوم کاربردی بودن همایش ملی حمل و نقل، گفت: برای این منظور یک کمیته علمی و یک کمیته اجرایی خواهیم داشت که در کمیته علمی اساتید دانشگاه‌ها حضور دارند و کمیته اجرایی نیز متشکل از فعالان حوزه حمل و نقل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل ما این است که بخش حمل و نقل و ترانزیت در حوزه اقتصاد جدی گرفته نمیشود و یکی از محورهای مدنظر این همایش باید تبیین نقش حمل و نقل در اقتصاد باشد.

جوادنوریان، عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بینالمللی هم در این خصوص عنوان کرد: متأسفانه در دانشگاههای ما رشته متناسب با حمل و نقل ارایه نمی‌شود و از این حیث در حوزه آموزش عالی با خلأ مواجهیم.

 نبود متولی در حوزه حمل و نقل بینالمللی

حیدرخادمزاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی بارمان ترابر هم در این جلسه اظهار کرد: تعامل با دانشگاهیان باعث میشود تا دانش آن‌ها در زمینه مسایل حمل و نقل ارتقا یابد؛ زیرا در حال حاضر آن‌ها چیزی برای عرضه در این حوزه ندارند و برگزاری این همایش میتواند به صورت غیرمستقیم آن‌ها را وادار به تعامل و تأمل در حوزه حمل و نقل بینالمللی کند.

وی تصریح کرد: باید بتوان در این همایش ملی نقش بخش حمل و نقل در اقتصاد را تبیین کرد و غفلت از این بخش و نبود متولی در آن را به چالش کشید.

 محمود امتی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بینالمللی رهتاش‌طوس هم عدم اجرای قانون را یکی مشکلات جدی حوزه ترانزیت دانست و افزود: پیگیری این مسأله نیز باید یکی از محورهای این همایش تبدیل شود تا اگر قوانین مؤثری در این حوزه وجود دارند که مورد غفلت قرار می‌گیرند یا به مرحله اجرا در نمی‌آیند؛ آن‌‌ها را احصا و بستر اجرای آن‌‌ها را فراهم آوریم.

فیض محمدی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی ستاره باران زمین هم با تأکید بر این‌که این همایش باید متفاوت از سایر همایش‌ها باشد، خاطرنشان کرد: باید در این همایش بخش خصوصی مشکلات خود را با ذکر مصداق‏هایی مطرح کند تا برای رفع مشکلات اقدام جدی صورت گیرد، چرا که در این چنین مواردی عمدتا به وعده‌هایی که بعداً تحقق نمی‌یابند، بسنده می‌شود.

این گزارش حاکیست؛ برگزاری اولین همایش ملی حمل و نقل بینالمللی یکی از مصوبات پیشین کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی است که اقدامات مقدماتی آن در حال انجام است.

 معافیت شرکتهای حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی با بیان این‌که براساس قانون، حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۸۷ بخشنامه ۶۵۶ را ابلاغ کرده که براساس آن حمل و نقل بین‌المللی در صورت دارا بودن ۳ شرط از پرداخت این مالیات معاف می‌گردد که یکی از این شروط ورود ارز حاصل از عملیات حمل از طریق سیستم بانکی به کشور است، در حالی که به دلیل تحریم‌های بانکی حتی دولت نیز چنین امکانی نداشت و این امر محل مناقشه شرکت‌های حمل و نقل استان با اداره کل دارایی بود.

زمانیان ادامه داد: در نهایت از سازمان امور مالیاتی کشور خواستیم در این خصوص اعلام نظر کند و این سازمان بند مذکور را منتفی اعلام کرد اما با این حال اداره کل دارایی همچنان روال سابق را طی میکند و بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور را اجرا نمیکند.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد این مسأله در کمیته ماده ۷۶ اتاق بازرگانی مطرح و بررسی شود و در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی به تصویب برسد و از این طریق اداره کل دارایی شرط ورود ارز حاصل از عملیات ترانزیت از طریق سیستم بانکی به کشور را منتفی بداند و در نتیجه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

 از دست رفتن بازارهای بینالمللی

حیدرخادمزاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی بارمان ترابر، دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از شرکتهای حمل و نقل بینالمللی را اقدام نادرستی دانست و با تأکید بر ضرورت معافیت این شرکتها، عنوان کرد: کدام شرکت توانسته از صاحبکار خارجی این مالیات را اخذ کند؟ صاحبکاران خارجی زیر بار پرداخت این مالیات نمیروند؛ زیرا این ادعای اداره کل دارایی غلط است.

وی اضافه کرد: تا همین حالا نیز به غایت بازارهای بینالمللی را از دست دادهایم و با ادامه این روند بستر رقابتی برای ما باقی نخواهد ماند.

برداشتهای سلیقهای از قانون به دلیل بیاطلاعی، لزوم برقراری ارتباط نزدیکتر انجمن صنفی حمل و نقل بینالمللی استان با اداره کل دارایی و… از دیگر موارد مطرح شده در این خصوص بود.

 

ارایه گزارشی از عملکرد کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یکی از دستور کارهای این جلسه بود که اعزام تیم اجرایی به بنادر و مطالعه میدانی مسایل و مشکلات ترانزیت، پیگیری مسایل مالیاتی شرکت‌های حمل و نقل، تشکیل کمیتههای مربوط به برگزاری همایش ملی حمل و نقل، بررسی علل افزایش هزینههای ترانزیت به ترکمنستان و راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت و… بخشی از موارد مطرح شده در این گزارش بود.