عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی

کارگروه سوخت دریایی تشکیل شد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، از تشکیل کارگروه سوخت دریایی خبر داد و گفت: الزامات جدید بین‌المللی در حال تغییر نوع و کیفیت سوخت کشتی‌‌هاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید علی‌نازی؛ درخصوص طرح گزارش‌دهی خودکار و برخط اضطرار دریایی، اظهار داشت: با افزایش نیاز به عملیات جستجو و نجات دریایی و اقدام سریع برای […]

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، از تشکیل کارگروه سوخت دریایی خبر داد و گفت: الزامات جدید بین‌المللی در حال تغییر نوع و کیفیت سوخت کشتی‌‌هاست. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید علی‌نازی؛ درخصوص طرح گزارش‌دهی خودکار و برخط اضطرار دریایی، اظهار داشت: با افزایش نیاز به عملیات جستجو و نجات دریایی و اقدام سریع برای نجات افراد و کشتی‌های مضطر ایجاد زیرساخت مدرن مدنظر قرار گرفت تا ضمن تهیه سیستم مدیریت جستجو و نجات دریایی بتوانیم هر لحظه ردیابی برخط از وضعیت عملیات موردنظر را داشته باشیم. عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: از جمله موارد گزارش‌گیری‌های برخط و اتوماتیک از شرایط محیطی در اکوسیستم دریایی و امکان گزارش‌گیری از وضعیت تجهیزات از طریق مراجع بین‌المللی، می‌توانیم به مانیتورینگ زنده تمامی شناور‌ها و پروازهای بین‌المللی متردد در دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر، مانیتورینگ زنده جریان‌های بادی قدرت و جهت باد در مناطق دریایی یاد شده و همچنین مانیتورینگ زنده جزر و مد در مناطق مربوطه اشاره کرد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، بیان کرد: دسترسی به اطلاعات و نمایش پتانسیل‌های موجود، همسان‌سازی اطلاعات به صورت برخط مابین مراکز و قابلیت جستجوی شماره‌های ماهوره‌ای شناورها، بار و کانتینر‌ها و دسترسی بانک اطلاعات دریایی موجود از دیگر موارد قابل اشاره است. علی‌نازی؛ درخصوص استفاده از هوش‌مصنوعی و مدیریت داده نیز، گفت: در بخش تهیه نقشه‌های چگالی تردد سالیانه و تجمعی، ایجاد پنل‌های مدیریتی و اعزام شناور و پهپاد به صورت خودکار به موقعیت اضطرار و پایش و شبیه‌سازی عملیات جستجو و نجات دریایی، شبیه‌سازی حرکت لکه نفتی از جمله استفاده‌های هوش‌مصنوعی و مهندسی داده است. وی با اشاره به طرح یکپارچه‌سازی نقشه‌ها و داده‌های دریایی، توضیح داد: طراحی و تدوین زیرساخت داده‌های مکانی دریایی (MSDI) به‌عنوان یکی از تصمیمات و اقدامات مورد تأکید سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در سطح بین‌المللی و شورای‌عالی صنایع دریایی کشور در سطح ملی در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه از استمرار آلودگی به دلیل استمرار آلودگی‌های ناشی از فرسودگی تأسیسات و خطوط لوله‌های نفتی در دریا، عنوان کرد: برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای تعمیر و نوسازی خطوط لوله و خطوط انتقال زیرآبی، تخلیه نفت داخل لوله‌های خارج از سرویس و SBM غیرفعال که مقادیر زیادی نفت در آن‌‌ها وجود دارد از جمله مواردی قابل بیان است و اگرچه این روش‌ها دارای هزینه است اما برای حفظ محیط‌زیست دریایی کشور و جلوگیری از مسائل حقوقی بین‌المللی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای‌عمان لازم و ضروری است و نهادهای متولی در این خصوص باید توجه ویژه‌ای داشته باشند. علی‌نازی؛ از دریافت مجوز نهایی و تجاری دستگاه تصفیه آب توازن یک شرکت دانش بنیان ایرانی خبر داد و گفت: در حال تعامل با شورای صنایع دریایی برای تجاری‌سازی دستگاه مربوطه و الزام نصب روی تعدادی از کشتی‌های ایرانی هستیم. وی با بیان اینکه به منظور تبیین نقشه‌راه آینده سوخت مورد نیاز ناوگان دریایی و صنعت بانکرینگ تشکیل کارگروه سوخت دریایی در حال پیگیری است، گفت: الزامات جدید بین‌المللی در حال تغییر نوع و کیفیت سوخت کشتی‌‌ها است و در این راستا، تبیین نقشه‌راه آینده سوخت مورد نیاز ناوگان دریایی و صنعت بانکرینگ امری بسیار مهم به شمار می‌آید.