شبه‌دولتی ها با حذف رقبای بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی را تصاحب کردند

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز شبه‌دولتی ها با حذف رقبای بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی را تصاحب کردند اسدزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به شکل‌گیری نظامات اداری و دیوان سالاری ایران بر پایه اتکا به درآمدهای نفتی گفت: متأسفانه عمده قسمت‌های اقتصاد ما از بخش خصوصی تا دولتی، از محل درآمدهای نفتی ارتزاق […]

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز

شبه‌دولتی ها با حذف رقبای بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی را تصاحب کردند

اسدزاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به شکل‌گیری نظامات اداری و دیوان سالاری ایران بر پایه اتکا به درآمدهای نفتی گفت: متأسفانه عمده قسمت‌های اقتصاد ما از بخش خصوصی تا دولتی، از محل درآمدهای نفتی ارتزاق کرده و عموماً برای ادامه فعالیت‌های خود به بودجه‌ها و درآمدهای نفتی نیاز دارند.

احمداسدزاده در گفت‌وگو با سایت تراز اظهار کرد: اگرچه سال‌ها است که قصد داریم تکیه بودجه از درآمدهای نفتی کم‌تر شود اما برای انجام این کار و رسیدن به این هدف موفق نبوده‌ایم.

وی تصریح‌ کرد: البته با یک برنامه‌ریزی دقیق، می‌توان در یک زمان‌بندی مشخص، هر سال چیزی حدود ۵ تا ۱۰ درصد از وابستگی اقتصاد به نفت کاست که به نظرم اگر یک عزم ملی برای رسیدن به این هدف ایجاد شود تحقق آن امکان‌پذیر است.

این کارشناس اقتصادی درباره دلایل نفتی شدن اقتصاد ایران، خاطرنشان‌ کرد: یکی از دلایل نفتی‌ترشدن بودجه، فقدان اراده کافی در دولت‌‌ها و عدم برنامه‌ریزی برای رهایی از نفت بوده است.

وی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و توزیع یارانه نقدی به همه مردم را در راستای جلب رضایت مردم و فارغ از منطق اقتصادی دانسته و اظهار ‌کرد: در مواردی که قرار شد طبق قانون بحث خصوصی‌سازی انجام گیرد، عملاً خصوصی‌سازی واقعی‌ اتفاق نیفتاده و عمدتاً نهادهای شبه‌دولتی با حذف رقبای بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی را تصاحب کردند.

وی تصریح‌ کرد: برای همین شاهدیم دولت همچنان هر ساله با کسری بودجه مواجه می‌شود، چرا که همچنان یک دولت بزرگ و ناکارا بوده و هزینه‌های آن هر ساله رو به افزایش است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به کشورهای نفتخیز که بدون استفاده از درآمدهای نفتی به توسعه رسیدند، خاطرنشان‌ کرد: این اقتصاد‌‌ها بودجه و درآمدهای خودشان را براساس درآمد مالیاتی تنظیم می‌کنند و هرگز برای جبران کسری بودجه خود به درآمدهای نفتی نزدیک نمی‌شوند.

 

وی در خاتمه افزود: در واقع درآمدهای نفتی برای این کشورها‌، سرمایه‌ای تلقی می‌شود که متعلق به همه نسل‌‌ها بوده و باید برای آیندگان سرمایه‌گذاری شود.