ضرورت تشکیل شرکتهای صادراتی بزرگ مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مشکلات صادرکنندگان خاطرنشانکرد: یکی از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان ایران، کوچکی آنها است. یعنی متأسفانه صادرکنندگان ما در حد و اندازه بینالمللی نیستند و گواهیهای استاندارد بینالمللی کمی دارند. فرهاد نوری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکتهای صادرکننده ما شرکتهای […]
ضرورت تشکیل شرکتهای صادراتی بزرگ
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مشکلات صادرکنندگان خاطرنشانکرد: یکی از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان ایران، کوچکی آنها است. یعنی متأسفانه صادرکنندگان ما در حد و اندازه بینالمللی نیستند و گواهیهای استاندارد بینالمللی کمی دارند.
فرهاد نوری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: شرکتهای صادرکننده ما شرکتهای کوچک و متوسطی هستند، در حالی که امروز در سطح بینالمللی بحث ادغام مطرح است و تنها شرکتهای بزرگ میتوانند فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهای صادرکننده ما به علت کوچک بودن در بازاریابی، مبادلات تجاری، رفت و آمدهای تجاری و شرکت در نمایشگاههای خارجی محدودیت دارند. برای صادرکننده کوچک ما شرکت در نمایشگاهی که تنها هزینه رفت و آمد آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون است، میسر نیست.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه و تجارت ایران عنوان کرد: متأسفانه روحیه کار تیمی در ایران ضعیف است و در تجارت هم همین وضعیت وجود دارد و این باعث کوچکی شرکتهای صادرکننده میشود. بنابراین ادغام و بزرگ شدن شرکتهای صادرکننده در ایران باید مورد توجه قرار بگیرد.
نوری از تصویب بسته مشوقهای صادراتی به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات این بسته، مشکلات صادرکنندگان حل شود.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه و تجارت ایران ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران بسته مشوق صادراتی را به تصویب دولت رساند و اکنون این بسته در مرحله تخصیص اعتبارات در سازمان مدیریت و برنامهریزی قرار دارد و امیدواریم تخصیص این اعتبارات هرچه سریعتر انجام شود.
وی افزود: این بسته فعالیت از آغاز سال ۹۵ را شامل میشود. یعنی فعالیت صادرکنندگان از آغاز سال ۹۵ مشمول این بسته قرار میگیرد.
نوری تصریح کرد: بسته مشوقهای صادراتی به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال است که شامل کمکهزینه سود تسهیلات بانکی، کمک هزینه صدور ضمانتنامههای بانکی، کمک هزینه شرکت در نمایشگاههای خارجی و همچنین کمک هزینه به فعالان حوزه برند و بازارایابی میشود.
نوری در خصوص مشکلات صادرات که ناشی از بخش دولتی میشود، اظهارکرد: در بخش دولت به علت بوروکراسی که وجود دارد، صادرکنندگان برای دریافت مالیات بر ارزشافزوده خود دچار مشکل میشوند. صادرکنندگان از مالیات معاف هستند و باید یکماهه مالیات بر ارزشافزوده آنها بازگردانده شود اما متأسفانه به جای یکماه، استرداد مالیات ارزشافزوده ۸ تا ۹ ماه و گاهی یکسال طول میکشد.
وی افزود: این امر باعث میشود که نقدینگی صادرکنندگان ما کمتر شود زیرا در ایران صادرکنندگان از نقدینگی کافی برخوردار نیستند. مشکل دیگر بخش صادرات کشور با ثبات نبودن بازارهای هدف است. متأسفانه اطراف جمهوری اسلامی ایران، کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان قرار دارند که با تصمیمات لحظهای مشکل ایجاد میکنند. برای مثال در دو هفته گذشته با اخذ یک تصمیم باعث شدند که برای صادرات مرغ و تخممرغ به آنها دچار مشکل شویم.
نوری بیان کرد: به بهانههای مختلف و همچنین به علت جنگهایی که در کشورهایی مانند عراق و افغانستان اتفاق میافتد، مشکلاتی در مسیر صادرات به این کشورها ایجاد میشود. بنابراین بازارهای هدف ما در کلاس بینالمللی نیستند و همین امر باعث میشود که صادرکنندگانمان در کلاس بینالمللی نباشند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.