پیشرفت قابل‌ملاحظه در مذاکرات قرارداد تجاری راه‌آهن رشت- آستارا

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، از امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت-آستارا در دیدار با هیأت روسی خبر داد و گفت: پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت- آستارا حاصل شده و موافقت‌نامه شرایط عمومی و خصوصی همکاری دو کشور با جدیت در حال انجام است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ با اشاره به مبادله موافقت‌نامه […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی، از امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت-آستارا در دیدار با هیأت روسی خبر داد و گفت: پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت- آستارا حاصل شده و موافقت‌نامه شرایط عمومی و خصوصی همکاری دو کشور با جدیت در حال انجام است. به گزارش مناقصه‌مزایده، خیرا… خادمی؛ با اشاره به مبادله موافقت‌نامه قرارداد احداث راه‌آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه، اظهار داشت: جزییات این قرارداد در سه جلد تهیه شده است که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقتنامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و… است. وی اعلام کرد: جزییات جلد اول این قرارداد از سوی شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده است که مقرر است در کارگروه‌های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا این لحظه بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده است و جزییات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیت‌های اجرایی شروع شده است و در حال‌حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است. خادمی؛ در این دیدار خواستار اعلام برنامه زمان‌بندی و نقشه‌راه از سوی هیأت روسی شد و گفت: تا پایان سال‌جاری میلادی مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا در این دیدار خبر داد و اظهار داشت: پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه‌راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید. وی با تأکید بر تکمیل بخش‌های باقیمانده بندهای قرارداد در زمان مقرر، بیان داشت: در صورت لزوم جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار شود تا این اقدامات طبق برنامه زمان‌بندی، تکمیل و این پروژه ریلی مهم آماده آغاز عملیات اجرایی شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، همچنین با تأکید بر توانمندی‌های هلدینگ‌های داخل کشور، اظهار داشت: به منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریع‌تر این بخش نیز استفاده کرد. شایان ذکر است؛ راه‌آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر بخشی مهمی از کریدور ریلی شمال- جنوب است که موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا می‌شود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل می‌کند.