دولت واردکننده خودرو نیست اما تعیین‌کننده است

مهدی قره‌داغلی – با توجه به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو‌های صفرکیلومتر در سال گذشته با رفت‌وآمد‌های فراوان بین مجلس و دولت تصویب شد، قرار بود تا پایان سال گذشته تعدادی از این خودرو‌ها وارد کشور شوند اما اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداد و فقط سرمایه مصرف‌کنندگان را برای مدتی بلوکه کردند و همچنان […]

مهدی قره‌داغلی – با توجه به اینکه آیین‌نامه واردات خودرو‌های صفرکیلومتر در سال گذشته با رفت‌وآمد‌های فراوان بین مجلس و دولت تصویب شد، قرار بود تا پایان سال گذشته تعدادی از این خودرو‌ها وارد کشور شوند اما اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداد و فقط سرمایه مصرف‌کنندگان را برای مدتی بلوکه کردند و همچنان که به نیمه سال‌جاری رسیدیم، قیمت‌های علی‌الحسابی که از سوی متولی واردات خودرو اعلام می‌شود عملاً بیانگر آن است که موضوع خودروهای اقتصادی به‌طور کل منتفی شده و با این قیمت‌های اعلام شده فقط قشر ثروتمند جامعه، شاید توان خرید این خودروهایی که هنوز هم وارداتشان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد را داشته باشند آن هم از سر ناچاری چرا که آخرین مدل‌های خودرو‌های وارداتی در گذشته عمر مفید خود را کرده‌اند و ارزش خرید ندارند. اما سؤال اصلی این است که طبق اظهارنظرات مسئولان، دولت واردکننده خودرو نیست اما همه خودروهای وارداتی باید از فیلتر‌های مختلف دولتی مانند هزینه گمرکی و دیگر مسائل عبور کند. جا دارد که دولتمردان آب پاکی را روی دست مردم بریزند و این واقعیت را که خودروی خارجی وارداتش فقط در حد صحبت بوده را اعلام نمایند.  گفتنی ‌است که واقعاً این سبک از واردات خودرو با این همه چالش‌های گوناگون در سطح جهان، مثال‌زدنی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، مهدی ضیغمی؛ مجری طرح واردات خودرو، به آغاز مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان دارای اولویت که در مرحله اول ثبت‌نام کرده بودند، اظهار کرد: از عصر سه‌شنبه هفته جاری عرضه ۹ مدل خودروهای وارداتی آغاز شد و به مدت چهار روز و تا پنج آبان ماه ادامه خواهد داشت. مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت، تأکید کرد: عرضه‌ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و از هفته آینده، سامانه عرضه یکپارچه به‌روزرسانی خواهد شد. فعلاً عرضه‌ برای خودروهایی که وارد کشور شده یا نزدیک کشور هستند، صورت خواهد گرفت. تعداد مشخصی از عرصه نمی‌توان اعلام کرد اما تاکنون ٨۵٠٠ دستگاه وارد کشور شده و تعدادی خودرو هم از شرکت‌های واردکننده معتبر روی آب است که نزدیک کشور هستند و به‌زودی به کشور خواهند رسید. مشتری امکان انتخاب سه اولویت را خواهد داشت که در وهله اول، انتخاب‌های اول را چک می‌کنیم. رئیس سازمان توسعه تجارت، در رابطه با اخذ قیمت خودروهای وارد شده، گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که در نوبت اول، محصولات وارد شده خود را برای انتخاب مشتریان ارائه کرده بودند (همچون زوتی) نهایی شده است؛ قیمت سه خودروی دیگر نیز برای تأیید شورای‌رقابت اظهار شده و به‌زودی قیمت قطعی را دریافت می‌کنند؛ پس از تصویب قیمت قطعی، فراخوان تحویل برای متقاضیان ارسال خواهد شد. معاون وزیر صمت، اعلام کرد: تاکنون قریب به ۶۰۰ خودرویی که توسط گروه خودروسازی سایپا وارد شده، پلاک‌گذاری و تحویل شده است. ضیغمی؛ در مورد تعداد خودروهایی که تا پایان سال وارد خواهند شد و تأمین ارز واردات خودرو، تصریح کرد: تاکنون حدود ۳۷ شرکت مجوز واردات اخذ کرده و بالغ بر ۲۰ شرکت ثبت سفارش کرده و ۱۵ شرکت ارز برای واردات دریافت کرده‌اند. ارز نیز به میزان کافی قابل تأمین و تخصیص است. چنانچه مشکلی هم وجود داشته باشد، از سوی وزارت صمت نیست و مرتبط با خود شرکت‌هاست؛ به‌طور مثال ریال فراهم نشده یا منتظر عرضه بخشی از خودرو‌ها برای تأمین ریال هستند تا بتوانند ارز خریداری کنند. شرکت‌ها پس از تحویل خودرو با دریافت ریال وارد مرحله بعدی تأمین ارز می‌شوند و بانک‌مرکزی تاکنون در تأمین ارز همکاری خوبی داشته است. مجری طرح واردات خودروی وزارت صمت، اعلام کرد: تاکنون قریب به ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شده است. تا پایان سال با توجه به منابع ارزی و سایر مؤلفه‌ها، می‌توانیم بیشتر از ۶۰ هزار خودرو وارد کنیم. البته این میزان همان‌طور که اشاره شد، به توانمندی شرکت‌ها برای واردات بستگی دارد. مجری طرح واردات خودرو، تصریح کرد: دولت واردکننده خودرو نیست که قول واردات و تحویل دهد؛ دولت شرایط و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و در تأمین ارز نیز اقدامات لازم را انجام داده است؛ الباقی به دست شرکت‌هاست که بتوانند ارز تهیه‌، ثبت سفارش و… تا مرحله واردات و اخذ مجوز‌ها و در نهایت تحویل را داشته باشند. رئیس سازمان توسعه تجارت پیرامون فرمول تعیین قیمت علی‌الحساب خودروهای وارداتی، گفت: سازمان حمایت براساس مستندات شرکت‌ها، تعرفه خودرو، سود واردکننده و بخشی از هزینه‌ها را محاسبه و قیمت علی‌الحساب را تعیین می‌کند که قیمت نهایی چندان بالاتر از این قیمت علی‌الحساب نخواهد بود. هزینه‌هایی اعم از هزینه‌های مالیاتی، حقوق و عوارض قانونی پس از ترخیص و نمایندگی و… محاسبه و به قیمت خودرو اضافه می‌شود که حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت نهایی را در مرحله اول عرضه افزایش داد و در این مرحله نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. این مقام مسئول، در مورد واردات خودروهای اقتصادی، تصریح کرد: براساس تعریفی که از خودروی اقتصادی می‌توان داشت قیمت ٧٠٠٠ تا ٨٠٠٠ دلار است که استانداردهای لازم را داشته باشد. یک‌ خودرویی که استانداردهای لازم و حداقل امکانات را داشته باشد، ۷۰۰۰ دلار کمتر نیست که با جمیع هزینه‌های جانبی، حداقل ۸۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان خواهد بود. ضیغمی؛ به واردات خودروهای برقی در آبان ماه با اولویت تاکسیرانی‌‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای واردات خودروهای برقی اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… صورت گرفته است. به گفته وی، حدود ٢٠٠٠ دستگاه خودروی برقی درماه جاری وارد خواهد شد که در مرحله نخست در اختیار تاکسیرانی قرار خواهد گرفت و در مرحله‌های بعدی مردم نیز می‌توانند ثبت درخواست برای این خودرو‌ها کنند. این در حالیست که محدودیت سقف قیمتی برای خودروهای برقی نخواهیم داشت.