مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان عنوان کرد

عملیاتی شدن ٢٠ میلیون دلار هندی‌ها از قرارداد بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان، درباره آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار با هندی‌‌ها، گفت: هندی‌‌ها تاکنون به ۲۰ میلیون دلار از قرارداد عمل کردند و تجهیزات آوردند و مابقی را به نهایی کردن قرارداد مشروط کردند اما مبلغ سرمایه‌گذاری بنا به قرارداد اولیه خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده قاسم عسکری‌نسب؛ در نشست خبری، اظهار […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان، درباره آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار با هندی‌‌ها، گفت: هندی‌‌ها تاکنون به ۲۰ میلیون دلار از قرارداد عمل کردند و تجهیزات آوردند و مابقی را به نهایی کردن قرارداد مشروط کردند اما مبلغ سرمایه‌گذاری بنا به قرارداد اولیه خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده قاسم عسکری‌نسب؛ در نشست خبری، اظهار کرد: مشخصات فنی که در بندر چابهار انجام شده و نقطه اتصال بندر مکران به دریاست، با ۲۳ نقطه انتقال از بندر صورت گرفته است. در حال‌حاضر محدودیت‌‌ها در بندر چابهار از بین رفته و در هر فصلی هر کشتی با هر اندازه‌ای می‌تواند وارد اسکله شود. همچنین امکان تخلیه و بارگیری تمامی گروه‌های کالایی از موارد نفتی و پتروشیمی تا کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار وجود دارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان، با بیان اینکه ظرفیت کالا در بندر چابهار پنج میلیون تن است، گفت: در حال‌حاضر از ۷۰ درصد این ظرفیت استفاده ‌می‌شود؛ اما با توسعه غیرفیزیکی فعالیت‌های دستیابی باید ضریب دریایی بندر چابهار را افزایش دهیم، زیرا سرویس‌های حمل کانتینر به کشورهای آسیایی جنوب شرقی وجود دارد. عسکری‌نسب؛ با بیان اینکه از طریق بندر چابهار هم زمان و هم هزینه حمل دریایی کاهش پیدا کرده، ادامه داد: این موضوع برای صاحبان کالا اهمیت دارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان، درباره آخرین وضعیت قرارداد بندر چابهار با هندی‌‌ها، توضیح داد: تفاهم‌نامه بین ما و هند در بندر چابهار در سال‌های گذشته انجام شده و قرار است هندی‌‌ها بخشی از سرمایه‌گذاری را به‌صورت سرمایه‌گذاری BoT داشته باشند و تجهیزات بیاورند، قرار است از ۳۵۰ هکتار زمین، ۵۰ هکتار در اختیارشان قرار گیرد برای تخلیه و بارگیری و انبارش. سهم درآمدی ما براساس مدل مالی ‌پیش‌بینی‌شده بین ایران و هند تقسیم می‌شود، در زمینه واردات، ۷۰ درصد سهم ما و ۳۰ درصد هندی‌‌ها است، در زمینه صادرات ایران سهم ۴۰ درصدی و هند سهم ۶۰ درصدی دارد، سهم ترانزیت هم ۵۰ ۵۰ است. عسکری‌نسب؛ ادامه داد: تفاهم قرارداد کوتاه‌مدت برای استفاده از تجهیزات هندی‌ اکنون مورد تأیید قرار گرفته و ۱۴ پیوست دارد که از طریق وزارت امورخارجه به هند ارسال شده و قرار است با حضور وزیر کشتیرانی طی دو هفته آینده امضاء شود و براساس مبلغ قرارداد، سرمایه‌گذاری‌‌ها انجام می‌شود. وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه آیا تحریم‌ها شرکت هندی را از سرمایه‌گذاری و آوردن تجهیزات به چابهار منصرف نمی‌کند، گفت: هندی‌‌ها منتظر قرارداد هستند، تا کنون به ۲۰ میلیون دلار از قرارداد عمل کردند و تجهیزات آوردند و مابقی را مشروط کردند به نهایی کردن قرارداد. مبلغ سرمایه‌گذاری هم بنا به قرارداد اولیه خواهد بود.