گروه خودرو- سرعت کند و کسلکننده واردات خودرو به کشور باعث آن شده که بیشتر خریداران خودروهای خارجی که نزدیک به یک سال منتظرند، کمکم امید خود را نسبت به واردات خودرو از دست بدهند و همین امر سبب شده که در روزهای اخیر شاهد آن باشیم که سرمایههای توبالشتی دوباره به چرخه بازارهای مختلفی […]
گروه خودرو- سرعت کند و کسلکننده واردات خودرو به کشور باعث آن شده که بیشتر خریداران خودروهای خارجی که نزدیک به یک سال منتظرند، کمکم امید خود را نسبت به واردات خودرو از دست بدهند و همین امر سبب شده که در روزهای اخیر شاهد آن باشیم که سرمایههای توبالشتی دوباره به چرخه بازارهای مختلفی همچون خودرو وارد شود و آهسته آهسته شاهد افزایش قیمتهایی که از ابتدای سال اتفاق افتاده بود، باشیم. گفتنی است که در صورت عدم تسریع در سرعت واردات خودرو پمپاژهای خبری نیز دیگر خاصیت خود را از دست بدهند و واردات خودرو نیز نتواند آشفتگی در این بازار را پایان دهد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، رضا تقیپورانوری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه دولت در واردات خودرو کوتاهی میکند، عنوان کرد: علیرغم اینکه مجلس در قالب دو مصوبه و با هدف ایجاد فضای رقابت در بازار خودرو دولت را ملزم به تسهیل واردات خودروهای نو و دستدوم کرده است اما دولت به وضوح در این زمینه کمکاری میکند. وی اذعان داشت: مادامی که مسیر ورود خودروهای خارجی به کشور را هموار نکنیم، خودروساز داخلی نیز قادر به فروش محصول به قیمت واقعی و در شرایط رقابتی نخواهد بود. لذا از دولت محترم انتظار میرود با اجرای قوانین مصوب مجلس هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی بازار خودرو اقدام کند. وی ضمن تأکید بر لزوم تصویب الگوی تنظیمگری در بازار خودرو، بیان کرد: متأسفانه کوتاهی دولت در این زمینه موجب شده هرازگاهی با چالشهایی در صنعت و بازار خودرو مواجه شویم و مردم نیز به سبب عدم پاسخگویی سیاستگذاران متضرر شدهاند. تقیپورانوری؛ درخصوص راهکار ارزی وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو از طریق ارز حاصل از صادرات واردکنندگان خودرو، اظهار داشت: علیرغم اینکه بیش از دو سال است که خواستار اعلام دستورالعمل استفاده از ارزهای با منشأ خارجی از بانکمرکزی شدیم اما متأسفانه بانکمرکزی در مسئله تخصیص ارز که مطالبه مردم و مجلس است، کوتاهی میکند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با تخصیص ارزهایی با منشأ خارجی و شناسنامهدار از سوی بانکمرکزی و به عبارتی واردات خودرو بدون انتقال ارز دیگر نیازی به تخصیص ارز دولتی به خودرو نخواهد بود و با تسهیل فرآیند واردات، خودروساز داخلی نیز در شرایط رقابتی مجبور به کاهش قیمت محصول خود و رقابت با خودروهای جهانی خواهد شد. همچنین مسیح فرزانه؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، در این باره بیان داشت: در حالحاضر چیزی که از روند بازار مشاهده میکنیم چه در بازار داخلی و چه در بازار خودروهای وارداتی این است که با کاهش قیمت قابلتوجهای روبهرو نیستیم. این کارشناس بازار خودرو، خاطرنشان کرد: افزایش قیمتهای مقطعی سیاست جدید شورایرقابت است و در جلسه اخیر شورایرقابت که چندی پیش برگزار شد نیز در نوع خود جالب است، به این دلیل که شورایرقابت درون خود شورا بررسی کرد که آیا قیمتگذاری دستوری ادامه یابد یا خیر و به این نتیجه رسیدند که باید ادامه دهند. در صورتیکه این موضوع باید در مجلس تصمیمگیری میشد و عملاً مجلس شانه خالی کرد و به شورایرقابت این موضوع را واگذاری کرد. فرزانه؛ در ادامه، گفت: دولت در ابتدا وعده داده بود تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و تا الان میبینیم که طبق آمار حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو بیشتر وارد نشده است. آمارهایی که به کلام گفته میشود کاملاً متفاوت است نسبت به خودروهایی که در کف خیابان مشاهده میکنیم. کارشناس بازار خودرو، تصریح کرد: خودروهای وارداتی تأثیر عمیق خود را زمانی میتواند در بازار بگذارد که این واردات درازمدت و آمار این خودروهای وارداتی قابل توجه باشد. در مورد خودروهای وارداتی تا به امروز تنها چیزی که عایدمان شده است فروختن امید بوده است و یا فقط تلاش به خبردرمانی داشتهاند. در هفته گذشته علیآبادی؛ وزیر صمت، ادعا کرد که تا پایان سال ۶۰ هزار خودرو وارداتی خواهیم داشت یعنی باید ماهانه ۱۰ هزار خودرو وارداتی تحویل داده شود، که به نظر بنده عملاً امکانناپذیر است. در شرایطی که کشور در این حد تحریم نداشت، هزینههای حملونقل تا این حد بالا نبود و خودروهای خارجی در مبدأ یعنی کشورهایی که خریده میشد تا این حد افزایش قیمت نداشت و همچنین شرایط ارزی بهتری در کشور حاکم بود، باز هم میزان آمار واردات خودرو به این حد نرسید. فرزانه؛ ادامه داد: اخبار واردات خودرو به نظر میرسد که پیشخور شده است یعنی عملاً مثل اخبار برجام خاصیت خود را از دست داده است و تا فقط در یک دوره تأثیر خود را بر بازار داشت و در شرایط کنونی شاهد هستیم که درگیر واکنشها به شدتِ سابق نیست. در مجلس هم برخی از آقایان نماینده واقعیت پشتپرده واردات خودرو را میدانند ولی عملاً یک امید واهی در مردم مصرفکننده به وجود آوردند و تأکید زیادی هم بر تأثیر آن دارند. وی در ادامه، تأکید کرد: قیمت خودروهای وارداتی این چند هفته اخیر، فعلاً علیالحساب اعلام شده است و باید در نظر بگیریم که همیشه بازار حدود نزدیک ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت روی این ارقام میگذارد. همچنین ۳۱ هزار نفری که همچنان در سامانه ماندند و حدود ۶۰۰ میلیون سرمایه خود را نگه داشتند، همه این افراد سود خودشان را قطعاً لحاظ خواهند کرد. بنابراین آنچه که گفته میشد در مورد واردات خودروهای اقتصادی برای قشر پایین، عملاً رخ نخواهد داد. اول اینکه تعرفه عملاً این اجازه را نخواهد داد و در ثانی تورم و هزینههای حملونقل هم اثر خود را دارند. وی گفت: از طرفی وقتی صحبت از واردات محدود میکنیم، هر کالایی این تصمیمگیری را داشته باشد در نهایت با گرانی قیمت روبرو خواهد شد. عملا خودروهای وارداتی که بین ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار خریداری میشدند با شرایط حالحاضر و با تعرفه ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار در بازار قیمتگذاری خواهد شد.
گروه خودرو- با توجه به اینکه واردات خودرو برای بیشتر اقشار جامعه تبدیل به قصهای پرغصه شده، اما همچنان آمار واردات خودروها در هالهای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که دولت توانایی واردات چه تعداد خودرو را به کشور علیرغم وعدهها دارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه […]
دیدگاه بسته شده است.