مسایل فرهنگی مشکل اصلی ترافیک تهران است

بررسی مشکل اصلی ترافیک پایتخت مسایل فرهنگی مشکل اصلی ترافیک تهران است ناصر بهزادفر- ترافیک یک واژه شناخته شده بین‌المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه‌ها اطلاق می‌گردد .ترافیک از ۳ عامل تشکیل می‌شود این عوامل عبارتند از: انسان، راه، وسیله نقلیه .چنان‌چه هر […]

بررسی مشکل اصلی ترافیک پایتخت

مسایل فرهنگی مشکل اصلی ترافیک تهران است

ناصر بهزادفر- ترافیک یک واژه شناخته شده بین‌المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه‌ها اطلاق می‌گردد .ترافیک از ۳ عامل تشکیل می‌شود این عوامل عبارتند از: انسان، راه، وسیله نقلیه .چنان‌چه هر یک از عوامل سه‌گانه نباشد اصولاً مسأله‌ای به‌ نام ترافیک وجود نخواهد داشت .

بررسی‌ها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن، استفاده از ۳ گروه عواملی است که شاید بتوان آن‌ها را به صورت ۳ نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز نمود که این عوامل عبارتند از :

۱- مهندسی ترافیک

۲- اجرای مقررات

۳- آموزش

در مهندسی ترافیک، راه‌ها و تقاطع‌ها به منظور سهولت عبور و مرور یا مرمت احداث می‌گردند. چراغ‌ها و تابلوهای راهنمایی نصب می‌شود و خط‌کشی‌های مورد نیاز انجام می‌گیرد. آموزش مقررات و موازین بین‌المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی و مسؤولان و مجریان امر، نقش بسیار اساسی در اصلاح و کنترل ترافیک خواهد داشت. زیرا لازمه زندگی کردن دریک جامعه صنعتی و ماشینی، آشنایی و آگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی در چنین جامعه‌ای است. به‌طور کلی آموزش را باید از نخستین عامل تشکیل‌دهنده ترافیک آغاز کرد. یعنی « انسان ». یک انسان قبل از این‌که راننده باشد یا مسؤول و مجری قانون، خود به‌عنوان یک عابر پیاده برای جامعه مطرح است. بنابراین هنگامی که عابر پیاده در یک جامعه از فرهنگ و آموزش کافی بهره‌ور نباشد و نسبت به مقررات و ضوابطی که قانون برای او تعیین کرده آگاهی کامل نداشته باشد و برخورد با سایر عوامل آگاهانه و با تکیه بر فرهنگ و بینش اجتماعی عمل ننماید، در سطح شهر از فاجعه‌آفرینانند. آن‌ها در اوقات فراغت از کامیون خود به‌عنوان سواری بهره می‌گیرند و با تریلر خود وارد خیابانهای کم عرض شهر می‌شوند و یک انحراف بی‌رویه آن‌ها باعث راه‌بندان شدید می‌گردد و آجر و سنگ بدون حفاظ حمل می‌کنند به‌طوریکه هر لحظه بیم حوادث ناگواری می‌رود. اغلب این رانندگان توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی و وسائط نقلیه سبک نمی‌کنند. رانندگان نقلیه شخصی که به‌صورت غیرمجاز در امر جابه‌جایی بار و مسافر مسأله می‌آفرینند و حتی گاهی در وسط خیابان با مسدود کردن راه عبور با رانندگان تاکسی‌ها به نزاع برمی‌خیزند. اشغال قسمتی از خیابان‌ها (گاهی تا دوسوم عرض خیابان یک‌طرفه و حتی دوطرفه) توسط فروشندگان دوره گرد مثل میوه‌فروشی‌ها و مصالح ساختمانی است که باید سریعاً در این مورد اقدام جدی به عمل آید. اتومبیل‌های بدون پلاک، بدون شیشه، چراغ، چراغ راهنما و حتی اطاق نیز توجه بیننده را به‌خود جلب می‌نماید. توقف‌های غیرمجاز دو ردیفه و حتی گاهی ۳ ردیفه در سطح شهر به‌مدت چند ساعت .

پیش‌بینی یک دهه پیش مسؤولان وقت این بود که به زودی تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد. اما با تلاش مؤثر مدیریت شهری طی سال‌های اخیر، و با وجود دو برابر شدن تعداد خودروهای این کلان‌شهر ظرف یک دهه، تهران به پارکینگ بزرگی که پیش‌بینی می‌شد تبدیل نشد. اما در هر حال سنگینی ترافیک وجود دارد.

مهار ترافیک تهران در گروی ۴ راهکار اساسی شامل آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری و یکپارچگی مدیریت ترافیک، توسعه کیفی و کمی حمل و نقل شهری، جذابیت وسایل نقلیه عمومی و نیز اولویت‌بندی پروژه‌های شهری با نگاه انسان محور است.

در حال حاضر مشکل ترافیک تهران، هم از نظر فرایند مدیریت مؤثر شهری و هم از منظر محیط‌زیست شهری، اولویت شماره یک مسؤولان شهر و شهروندان است. در بررسی ترافیک، ابتدا باید پیش‌فرض پیچیدگی آن به عنوان مسأله‌ای که حل آن غیرممکن است را کنار گذاشته و نگاهی همه ‌جانبه به آن داشته باشیم، چرا که ترافیک مسأله‌ای چند بُعدی است و شاید اولین دلیلی که حل این مسأله را ناممکن می‌کند، نگاه تک بُعدی به آن است.

توسعه شبکه مترو، راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، ساماندهی خطوط مکمل اتوبوسرانی و تاکسیرانی، احداث پیاده‌راه‌ها و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه از جمله اقدامات مؤثر مدیریت شهری در راستای فراهم آوردن امکانات حمل و نقل آسان، ایمن و روان برای پایتخت‌نشینان است.

یکی از دلایل اصلی مشکل ترافیک تهران، مسایل فرهنگی است که ریشه در نوع نگرش شهروندان به موضوع حمل و نقل شهری، استفاده از وسایل نقلیه موتوری و نحوه برخورد آن‌‌ها با قوانین و مقررات دارد و لازم است اصلاح شود.

آموزش، کلید رویارویی با مشکلات ترافیکی است

یکی از رویکردهای اساسی مدیریت شهری، نگاه فرهنگی به موضوعات حمل و نقلی و ایجاد تحول در فرهنگ ترافیک شهر با توجه به این نکته است که فرهنگ وقتی تغییر می‌کند که زیرساخت‌های این تغییر فراهم باشد و تنها در این صورت، می‌توانیم از مردم انتظار رفتاری مناسب را داشته باشیم.

اگر عابر پیاده هستیم، باید با رعایت قوانین و تردد در مسیرهای پیش‌بینی شده برای عابران حرکت کنیم، اگر راننده خودرو هستیم، باید با رعایت مقررات و سرعت مطمئنه بین خطوط تردد کنیم، اگر راکب موتور هستیم، باید خلاف جهت حرکت نکرده و وارد پیاده ‏رو نشویم و اگر راننده وسیله نقلیه سنگین هستیم، نباید به نوعی رانندگی کنیم که باعث ایجاد رعب و وحشت دیگران شویم.

باید هدف مدیریت شهری از توجه ویژه به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی، تبدیل تهران به شهری انسان محور باشد. به منظور بسترسازی رانندگی اصولی، ارتقای فرهنگ شهروندی، افزایش سلامت اجتماعی، رعایت نظم و انضباط، توجه به قانون و گسترش فرهنگ صبر و آرامش، توجه به موضوعات فرهنگی در حوزه ترافیک بسیار مهم است.

منابع:

www.bartarinha.ir

 

trafficmanagement.blogfa