در دومین پیش‌رویداد اینوماین ۴ عنوان شد

هوشمندسازی تنها راه بقای معادن ایران

رئیس مؤسسه یونیدرو و دبیر علمی جشنواره اینوماین۴، با اشاره به روند جذب ایده‌های نوآورانه معدنی، اظهار کرد: خلاقیت تلاش برای ایجاد یک تغییر هدف‌دار در توان اجتماعی یا اقتصادی یک سازمان است و ایده‌های مبتنی بر خلاقیت در بخش معدن و صنایع‌معدنی شتاب‌دهنده معدنکاری به سمت توسعه خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید ضیاءالدین […]

رئیس مؤسسه یونیدرو و دبیر علمی جشنواره اینوماین۴، با اشاره به روند جذب ایده‌های نوآورانه معدنی، اظهار کرد: خلاقیت تلاش برای ایجاد یک تغییر هدف‌دار در توان اجتماعی یا اقتصادی یک سازمان است و ایده‌های مبتنی بر خلاقیت در بخش معدن و صنایع‌معدنی شتاب‌دهنده معدنکاری به سمت توسعه خواهد بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سید ضیاءالدین شفایی‌تنکابنی؛ در دومین پیش‌رویداد چهارمین جشنواره اینوماین، با بیان اینکه نوآوری ایجاد یک سازه چندوجهی در بر گیرنده، ایجاد توسعه و به‌کارگیری یک ایده برای هدف مدنظر است، افزود: سه دوره پیشین جشنواره اینوماین در سطح ملی بوده و در دوره‌های بعدی قرار است در سطح بین‌المللی برگزار و ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع‌معدنی رصد شود. از سویی شبکه‌سازی که میان بازیگران زیست‌بوم جریان گرفته، سبب می‌شود انتقال تجربه و ایده‌پردازی خلاقانه در بخش معدن را شاهد باشیم. شفایی؛ مطرح کرد: پیش‌رویدادهای جشنواره اینوماین زمینه‌ای برای شناسایی فرصت‌ها، تسهیلگری و آشنایی جامعه مخاطب معدنی با روند جذب ایده‌های نوآورانه است. در این پیش‌رویداد‌ها دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان با مفاهیم ایده‌پردازی و فرآیند جذب ایده آشنا می‌شوند چرا که بیشتر از گذشته بخش معدن و صنایع‌معدنی نیازمند بهبود شناخت، تخصص، مهارت و ذهن خلاق برای حل مسائل یا ارتقای عملکرد معدنکاری است. مجید وفایی‌فرد؛ مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع‌معدنی (ایمینو) و دبیر جشنواره، با اشاره به اهمیت توسعه فناوری و نوآوری در این عرصه، عنوان کرد: افزایش بهره‌وری کمی و کیفی، رفع موانع تولید و ایجاد توسعه پایدار از اهداف مهم ما در راستای ارتقای معدنکاری کشور است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۳۰۰۰ در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۸۷۴۵ شرکت در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی در افق ۱۴۰۴، شش درصد رشد کرده است‌. وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش معدن و صنایع‌معدنی به حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات توجه بیشتری دارند، گفت: توسعه فناوری‌های نوین فرآوری مواد معدنی، استفاده از روش‌های جدید در فرآوری و فناوری‌های نوین، ساخت داخل تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته و فناوری‌های نوین در عارضه‌یابی بیش از گذشته الزام دارد. مدیر ایمینو، با اشاره به مأموریت ایمینو در زمینه‌های تسهیلگری، هم آواسازی، به هم‌رسانی، تنوع بخشی و تقویت‌کنندگی، ادامه داد: ایمینو تاکنون از ۸۲ شرکت دانش‌بنیان و ۲۸ استارت‌آپ حمایت کرده و هفت رویداد هم‌رسانی دایان، شش تور فناورانه و ۳۲ دوره آموزشی برگزار کرده و ۴۸۰ محتوای تخصصی مرتبط با زیست‌بوم نوآوری در بخش معدن و صنایع‌معدنی ارائه کرده است. با تکیه بر این اقدامات، چهارمین دوره جشنواره‌ اینوماین را برگزار می‌کنیم تا ایده‌های نوآورانه بیشتری برای معادن کشور شناسایی شود و هدفمان صرفاً برگزاری یک جشنواره و رویداد نیست، بلکه قصد داریم به راه‌حل‌های نوآورانه به صورت کیفی شناسایی و هدایت شوند.

کسب‌وکارهای نوپا به دنبال بازارهای قابل دسترس باشند

صدیق دامغانی‌زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به زوایای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا پرداخت و این موضوع را از ابعاد جهانی تشریح کرد. وی تأکید کرد: امروزه راه‌اندازی یک مرکز نوآوری یا پارک فناوری مسئله نیست، آنچه که یک کسب‌وکار را رشد می‌دهد و آنچه باعث شکست آن می‌شود، دغدغه است و بدون شک تأمین مالی و بازار بی‌تأثیر نیست. اما توصیه من به بنیانگذاران کسب‌وکار‌ها این است که به دنبال بازارهای نهایی نروید، دنبال بازارهای قابل دسترس باشید. دامغانی‌زاده؛ افزود: با توجه به هزینه‌های سنگین نگهداری و پشتیبانی در شرکت‌های بزرگ معدنی باید دنبال راهکارهای بهینه و نوآورانه بود. جذب و شناسایی طرح‌های نوآورانه در جشنواره اینوماین۴ می‌تواند معادن و صنایع وابسته را در این زمینه یاری بخشد.

همسو با دنیا فناوری‌هایمان را ارتقاء بخشیم

در ادامه، محمدرضا خالصی؛ دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و رئیس هیئت مدیره شرکت طلاوران، به فرصت‌های ایده‌پردازی و کارآفرینی در معدن و صنایع‌معدنی پرداخت. وی با بیان اینکه ساختار اکتشاف در سال‌های آینده تغییر می‌کند، مطرح کرد: سال‌های آینده دنبال اکتشاف و استخراج برخی مواد معدنی می‌رویم که تاکنون نرفته‌ایم. به‌طور مثال ممکن است اهمیت کشف رنیوم برای صنایع کشور بیشتر از کانی‌های دیگر باشد. خالصی؛ افزود: بازیابی باطله‌ها، معدنکاری در عمق دریا و معدنکاری در فضا جدی شده و ۱۶ کمپانی بزرگ دنیا در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند. رشد معدنکاری در ایران گروی ترویج طرح نوآورانه‌ای و فناورانه و ارتقای دانش فنی مبتنی بر تجربه جهانی است.

هوشمندسازی ناجی معادن است

اندیشه علی‌مرادی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در ادامه روند تشکیل یک استارت‌آپ موفق، فرصت‌‌ها و چالش‌‌ها را مرور کرد. مرادی؛ عنوان کرد: هوشمندسازی معدنکاری یک تحول همه‌جانبه در شرکت‌هاست و هدفش محدود به دیجیتالی کردن استخراج از معدن نیست. معدنکاری هوشمند به یک سایت معدنی خاص مربوط نیست، بلکه به تمام اجزای سازمان مرتبط خواهد شد. وی افزود: استخراج هوشمند سرنوشت تولید باطله‌های معدنی متأثر از ویژگی‌های ذاتی کانی‌های استخراج شده، باطله‌های حاصل از نحوه طراحی، فرآیند‌ها و ساختار سایت معدنی را متحول می‌کند. همچنین، استخراج هوشمند بر مؤلفه‌هایی مانند تصمیم‌گیری سازمانی، نحوه ارتباط با گروه‌های کارگری و بهینه‌سازی رویکردهای استفاده از منابع نیز تأثیر مستقیم دارد. بنابراین هوشمندسازی در معادن باعث درآمدزایی و رشد شرکت‌های نوآور نیز خواهد شد‌.