مرضیه نیکخواه ـ خوب که گوش کنی صدای زیر پوست شهر تهران را میشنوی. صدای نفس متروی پایتخت ایران. آغاز به کار شرکت متروی تهران، گرچه قدمتی به اندازه ۴۵ سال دارد اما بهرهبرداری از اولین ایستگاههای آن به انتهای سال ۱۳۷۷ باز میگردد. در آن برهه ایستگاههای وردآورد، صادقیه و کرج از خط پنج […]
مرضیه نیکخواه ـ خوب که گوش کنی صدای زیر پوست شهر تهران را میشنوی. صدای نفس متروی پایتخت ایران. آغاز به کار شرکت متروی تهران، گرچه قدمتی به اندازه ۴۵ سال دارد اما بهرهبرداری از اولین ایستگاههای آن به انتهای سال ۱۳۷۷ باز میگردد. در آن برهه ایستگاههای وردآورد، صادقیه و کرج از خط پنج مترو بهعنوان نخستین ایستگاههای شبکه حملونقل ریلی پایتخت راهاندازی شد و از یک سال بعد از آن، ایستگاههای داخل شهر تهران به مرور زمان در مدار بهرهبرداری قرار گرفت و ایستگاههای افتتاح شده تا به امروز که در مرز ۱۴۰ ایستگاه قرار گرفته است. شبکههای مترو در میان سایر سیستمهای حملونقل اولین سیستمی هستند که سیستم اخذ کرایه بدون تماس را بهعنوان روشی چندمنظوره برای پرداخت کرایه توسعه دادهاند. این تسهیلات در حال ارتقاء به سیستمهای الکترونیکی کاملاً تکاملیافتهای هستند که حملونقل را در کنار سایر خدمات شهری قرار میدهند. در این طرح، اطلاعرسانی به مسافران به شیوهای پویا، چندوجهی و در دسترس، در همه جا (قبل و طی سفر) ارائه میگردند و سیستم حملونقل عمومی را دستیافتنیتر میسازند. با این وجود، یکپارچگی میان فروش بلیت و اطلاعرسانی تنها در صورتی امکانپذیر میباشد که هماهنگی واقعی بین بهرهبرداران و سایر وجوه حملونقل ایجاد گردد و برای این منظور مترو نقش کلیدی را ایفا مینماید.
صرفهجویی ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در مصرف سوخت
همچنین سفر با مترو نسبت به دیگر وسایل نقلیه حملونقل عمومی، بار مالی کمتری را برای شهروندان به همراه دارد. در همین رابطه، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه ۴۹۲ میلیون سفر در سال۱۴۰۰ و ۶۶۴ میلیون سفر در سال ۱۴۰۱ در مترو به ثبت رسیده است، گفت: بهازای هر سفر در مترو ۲۲ سنت در مصرف سوخت صرفهجویی میشود که این تعداد سفر معادل ۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. مهدی پیرهادی؛ در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه مترو ترافیک و آلودگی را کاهش میدهد و سطحی را اشغال نمیکند، افزود: مطلوبیت توسعه واگنها یک مطلوبیت رضایتمندی در سفر و کاهش زمان برای مسافران را در پی خواهد داشت. پیرهادی؛ با اشاره به اینکه تعداد مسافران مترو در سال۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۸ میلیون نفر و در سال گذشته ۴۰۹ میلیون نفر بوده است، تأکید کرد: درصد افزایش تعداد مسافران ۳۳ درصد بوده و در سالجاری نیز نسبت به مدت مشابه ۹ درصد افزایش یافته است. اگر این اتفاق در دوره ششم مدیریت شهری با تدبیر رئیس و اعضای شورا به نتیجه نمیرسید با بحران جدی روبهرو میشدیم. رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه ۴۹۲ میلیون سفر در سال ۱۴۰۰ و ۶۶۴ میلیون سفر در سال ۱۴۰۱ در مترو به ثبت رسیده است، گفت: بهازای هر سفر در مترو ۲۲ سنت در مصرف سوخت صرفهجویی میشود که این تعداد سفر معادل هفت هزار میلیارد تومان بوده است. پیرهادی؛ ادامه داد: صرفهجویی در هزینه بهداشت ناشی از آلودگی هوا بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان و هزینه صرفهجویی ناشی از استهلاک خودروها چهار هزار میلیارد تومان، صرفهجویی ناشی از کاهش خسارات تصادفات هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و در مجموع هزینه صرفهجویی هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و با احتساب صرفهجویی در مصرف سوخت بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان صرفهجویی در هزینهها صورت گرفته است.
دیدگاه بسته شده است.