مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها اعلام کرد تحقق ایمنی روزانه ۲۰۰۰ پرواز با هدایت متخصصان ایرانی مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: متخصصان الکترونیک هوایی ایرانی با حفظ زیرساختهای مورد نیاز صنعت هوانوردی، ایمنی بیش از دو هزار پرواز را روزانه بر فراز آسمان ایران تحقق بخشیدهاند. به گزارش […]
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها اعلام کرد
تحقق ایمنی روزانه ۲۰۰۰ پرواز با هدایت متخصصان ایرانی
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: متخصصان الکترونیک هوایی ایرانی با حفظ زیرساختهای مورد نیاز صنعت هوانوردی، ایمنی بیش از دو هزار پرواز را روزانه بر فراز آسمان ایران تحقق بخشیدهاند.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمدامیرانی اظهار داشت: حفظ ایمنی پروازهای هوایی برای ما اهمیت زیادی دارد و متخصصان الکترونیک هوایی ایران با همه پیچیدگیها و حساسیتها بهطور میانگین روزانه بیش از دو هزار پرواز را در آسمان کشور هدایت میکنند تا همه پروازها با امنیت کامل از آسمان ایران عبور کنند.
وی ادامه داد: با تلاش متخصصان شرکت فرودگاهها هماکنون ۴۰ درصد کنترل و هدایت هواپیماها در راههای هوایی بهصورت ماهوارهای انجام میشود.
امیرانی افزود: هدایت هر هواپیما در آسمان نیازمند برقراری ارتباط کلامی است و با وجود ارتفاعات بلند و گسترده در مناطق مختلف کشور، نباید برای برقراری این ارتباط ۲۴ ساعته خللی وارد شود.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: بهطور میانگین روزانه دو هزار پرواز و هر ساعت حدود ۱۰۰ هواپیما در آسمان ایران پرواز میکنند و ارتباط کلامی بین مرکز کنترل و خلبان نباید لحظهای قطع شود.
امیرانی اضافه کرد: از سال گذشته که از زیرساختهای ماهوارهای VSAT بهعنوان سیستم پشتیبانیکننده استفاده کردیم در مجموع قطعیهای ارتباط کلامی بین مرکز کنترل و خلبان هم اکنون به صفر رسیده است.
وی افزود: برای کنترل هواپیما در آسمان علاوه بر برقراری ارتباط کلامی، مسیر حرکت هواپیما در آسمان باید بر روی رادار مشاهده شود تا سیستمهای راداری بتوانند هواپیما را در آسمان رهگیری کنند.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فعلاً ۱۶ رادار در کل کشور رهگیری پروازهای مسافری را در آسمان کشور برعهده دارند، گفت: میانگین عمر این رادارها بیش از ۱۰ سال است و نگهداری این سیستمها و پشتیبانی آنها هزینههای زیادی دارد.
امیرانی تأکید کرد: با وجود تحریمهای ظالمانه توسط کشورهای صاحب صنعت هوانوردی، با تلاش متخصصان ایرانی در شرکت فرودگاهها، خللی به زیرساختهای مورد نیاز کنترل و هدایت هواپیماها از جمله سیستمهای راداری وارد نشده و هر روز نیز شاهد افزایش ظرفیت پروازهای هوایی در منطقه بر روی آسمان ایران هستیم.
* ایمنی خط قرمز متخصصان الکترونیک هوایی ایرانی
امیرانی بیان کرد: شرکت فرودگاهها دارای ۵۴ فرودگاه و صدها سایت هوانوردی است که تعداد زیادی از آنها دور از مراکز استانها و در نقاط دور افتاده و صعبالعبور مستقر است؛ سرکشی، نگهداری و رفع خرابی از این تجهیزات کار سخت و طاقتفرسایی است و این موضوع از سختیهای کار مهندسان الکترونیک هواپیمایی است
وی ادامه داد: طبعیتاً هر کسی علاقه و توانایی انجام چنین مأموریتهایی را ندارد، این موضوع برای مهندسان برق و الکترونیک فارغالتحصیل از دانشگاههای معتبر نیز چندان جذابیت ندارد، علاوه بر آن قوانین دولتی جذب، استخدام و بهکارگیری نیروهای جدید را بسیار محدود کرده است؛ بنابراین با توجه به موارد فوق جایگزینی نیروهای قدیمی از یک سو و تقاضاهای توسعه فرودگاهها و زیرساختهای ناوبری هوایی و تأمین نیروی انسانی مناسب آنها از سوی دیگر چالش بزرگی است که امیدواریم با پیگیریهای مسؤولان راهحل مناسبی جهت برون رفت از این مشکل پیدا شود.
وی گفت: در این شرایط بحث تحریمها هم مزید بر علت میشود به عنوان مثال وقتی در سالیان قبل تجهیزاتی خریداری شده و پس از تحریم شرکت فروشنده از ارایه قطعات یدکی و پشتیبانی فنی امتناع میکنند کارشناسان ما بدون ابزار و قطعات یدکی باید این تجهیزات را که بهطور مستقیم بر ایمنی پروازها تأثیر گذارند را راهاندازی، نگهداری و تعمیر کنند و این موضوع فشار ذهنی زیادی را بهکارشناسان و مهندسان الکترونیک هواپیمایی وارد میکند.
امیرانی افزود: همچنین در برخی مواقع ما با فرسودگی تجهیزات مواجه هستیم و در ۱۰ سال گذشته آنطور که باید نتوانستیم آنها را نوسازی کنیم و طبیعی است هرچه عمر تجهیزات بالا رود مشکلات و هزینه نگهداری آنها نیز افزایش مییابد.
امیرانی در پاسخ تأثیرات مذاکرات در تأمین تجهیزات مورد نیاز گفت: رفت و آمدهای تأمینکنندگان این گونه تجهیزات در یک سال گذشته زیاد شده است و در این زمینه قرارداد خرید یک دستگاه رادار که از ۱۲ سال پیش متوقف شده بود مجدداً فعال شد که در آینده نزدیک شاهد ورود آن به کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر نیز قرارداد خرید یک دستگاه رادار پیشرفته تقرب جهت فرودگاه مهرآباد نیز منعقد شده که در صورت حل و فصل مسایل بانکی در اواخر سال آینده نصب شده و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: همچنین تجهیزات محدودی را از شرکتهای معتبر اروپایی خریداری کردهایم که بخشی از آن وارد کشور شده و بخشی دیگر در حال انتقال به کشور است؛ البته در این زمینه تأمینکنندگان اصلی اینگونه تجهیزات که بیشتر آنها آمریکایی و یا کانادایی هستند حضور چشمگیری نداشتهاند و در حال حاضر به نظر میرسد عمده مشکل در تأمین تجهیزات هوانوردی در حوزه زیرساخت ناوبری و فرودگاهی محدودیتهای تبادل بانکی است که امیدواریم با تلاشهایی که صورت گرفته هرچه زودتر برطرف شود.
امیرانی اضافه کرد: روز ۱۲ نوامبر روز جهانی الکترونیک هواپیمایی است که این روز را به همکاران خود در اداره کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و همه کسانی که در این حوزه فعالیت دارند تبریک میگویم.
وی تأکید کرد: امیدوارم مشکلات ارتقای زیرساختهای هوانوردی کمرنگ شود، به مردم این نوید را میدهیم که در این حوزه خط قرمز ما ایمنی است و عملکرد ما در ۳۰ سال گذشته نشان میدهد که در زمینه ایمنی هوانوردی که مستقیماً با جان و مال مردم در ارتباط است هیچگونه اغماضی صورت نخواهد گرفت.
بنابراین گزارش فدراسیون بینالمللی ایمنی ترافیک هوایی (IFATSEA) روز دوازدهم ماه نوامبر را به عنوان روز جهانی پرسنل تأمین کننده ایمنی در ترافیک هوایی از طریق تجهیزات الکترونیکی تعیین کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.